Kerst in Griekenland

27 december 2023 - Monemvasia, Griekenland

Dit is genieten, dit is anders,  zo kan het ook !  Kerst in Griekenland.

Toen we zeiden we rijden naar Griekenland, we willen daar kerst en oud en nieuw vieren bekijk je ervaringen wat betreft weer en locaties. Dan denk je Griekenland of toch Spanje/Portugal. We hebben toen gekozen voor Griekenland omdat we onze reis al begonnen waren in Spanje.

En echt Griekenland is een plaatje. De bergen, de zee, de rotsen, de dorpjes, de stranden. Het is zo mooi en zeer gastvrij.

Maandag zijn we in Sparta op zoek gegaan naar garage. Na 5 bezoekjes waarbij de hulp enorm varieerde van een direct nee kunnen we niet, tot echt alles proberen wat ze konden lukte het toch niet om een nieuw onderdeel te scoren. Dus ja toch terug naar Kalamáta naar de garage van vrijdag. Toen we daar kwamen zijn ze meteen gaan zoeken, bellen en uiteindelijk juiste gevonden en besteld. Kom dinsdag om negen uur dan zetten we het erin. Dus ja wij weer terug naar de parkeerplaats aan het strand en de haven van Kalamáta. Bekend plaatsje ondertussen.

Dinsdagochtend vroeg naar de garage want de ruitenwisser motor gaat erin ! Helaas toch verkeerde maat, met spoed andere besteld, half uurtje. Nou ook die was niet goed ofwel ze konden niets. Probeer maar bij de sloop kilometer verder misschien hebben die een tweedehands. Nou ook niet. Ondertussen was het dinsdagmiddag en waren we er echt wel klaar mee. Weerbericht eens bekeken en besloten het gewoon even te laten. Bestellen en opsturen is ook geen optie meer met de feestdagen en dan nog. Pakjes opsturen naar het buitenland we hebben het zelf ervaren in Spanje en Noorwegen en horen het ook hier dat sommige al drie weken wachten. Gaan we niet doen, we rijden wel als het droog is.

Voor donderdag en vrijdag hadden we een airbnb geboekt dus we zijn op gemakje vast die kant opgereden. Heerlijk langs de kust, stukken door de bergen, echt prachtige route. Overnacht in een haventje, van de havenmeester mocht dat maar de havenpolitie die binnen 2 minuten achter ons stond vond het wat minder. Maar voor 1 nacht en dan wel links van de weg in de lengte en niet rechts in een vak was het geen probleem.  Nou voor ons ook niet, stonden we nog wel mooier en beter uitzicht op de kerstverlichting rondom de hele haven. En we waren blij dat we konden blijven want de eerste druppels vielen al. Het zou die avond en nacht gaan regenen dus net op tijd een plekje.

Donderdag weer onderweg voor boodschappen en naar ons huisje. Rijden we ergens op een weggetje komt ons een camper tegemoet. Nederlands kenteken, zie je niet veel dus valt meteen op. En wat zagen we het waren René en Ellis. Dus ja campers aan de kant en effe gedag gezegd, staan we daar komt er nog één om de bocht. Ook die stopte want die was onderweg naar zelfde plaats als René en Ellis. Best grappig drie van die nederlandse campers in de berm en de Grieken die dan vriendelijk groeten. Want ja voor hun heel herkenbaar,  ze stoppen hier overal gewoon voor een praatje. Maakt niet uit hoe je auto dan effe staat.

Bij de andere camper was er een jarig dus ze waren met meer onderweg voor koffie ergens. We zeiden wij gaan naar ons huisje zien jullie allemaal zondag want dan hadden we afgesproken voor kerst. Er is een whapp groep met reizende gezinnen in de Balkan en via die groep en instagram ken je elkaar maar de meeste nog nooit gezien.

Het huisje was heerlijk, even eigen badkamer, wasmachine en wat extra ruimte. Toch voelde het heel dubbel,  ik miste echt wel de camper. Het huisje had maar twee kleine ramen en het voelde erg donker maar ja de huizen zijn hier gemaakt om de warmte buiten te houden. Dikke muren, kleine ramen.

Zaterdagochtend even laatste kerstboodschappen halen. Nog nooit zulke rustige winkels gezien voor kerst. In de supermarkt liep bijna niemand en ook in het dorpje bij de bakker, slager, groenteboer was het rustig.

Toen we aankwamen in de haven stopte er net voor ons de camper die we vd week onderweg tegenkwamen. En nadien kwam er nog één dus we hadden al een kleine voorkennismaking op kerst.

Zondag gingen hun het stadje nog in en wij gingen al op tijd naar de afgesproken plaats voor kerst. Mark en Sietske stonden er al, die waren er al een nacht eerder. Gezellig hun ook weer even te zien en ja eigenlijk druppelde het daarna langzaam vol. Met zes campers cirkel gemaakt en paar dagen hoop plezier met elkaar.

Zondagavond heeft iedereen gewoon zelf in de camper gegeten en daarna koffie en borrel weer buiten. Het koelt in de avond erg af en er stond teveel wind voor vuur dus trui op trui, jas, sjaal en dekentjes om warm te blijven.

Eerste kerst hadden we om half vier soort lopend buffet. Iedereen had wat gemaakt. Omdat het de hele dag enorm hard waaide was alles in één camper op tafel gezet om het niet weg te laten waaien . Ook nog wat campers gedraaid voor minder wind maar na de mega afwas de koffie en de eerste borrels was iedereen wel uitgewaaid en is iedereen lekker op tijd naar binnen gegaan.

Tweede kerst was de wind helemaal weg en kon je weer buiten zitten zonder dat alles weg waaide. Iedereen kwam langzaam naar buiten, de een al aan de koffie, die hadden binnen al ontbeten, de ander met zijn ontbijt. Heerlijk die vrijheid met z'n allen. Iedereen had wel het plan weer te gaan rijden. Voor de eerste weggingen is er nog wel een plaats gekozen voor oud en nieuw, want dan treffen we elkaar opnieuw.

Wij hebben tussen de middag voor iedereen die er nog was buiten wentelteefjes gebakken. Ik had nog zoveel brood over. Nou dat beviel iedereen wel. Ook leuk dat er dan kids zijn die dat eigenlijk helemaal niet kennen.

Ons plan was eigenlijk geen plan. We wilden nog stukje verder naar het zuiden, maar René en Ellis vroegen of we mee gingen naar Monemvasia. Wij waren al wel daar op de camperplaats geweest en in het eerste dorpje maar nog niet in het oude stadje op de berg. En ja op de camperplaats sta je prachtig om te vissen, dus oké wel goed plan.

Astrid en Jasper gingen ook dus onderweg water tanken en met drie aan de haven. De hengels gingen direct naar buiten. Bakkie thee, de schildpad zoeken in het haventje en nog lekker uit eten.

Wat een fijne dagen waren het. Vandaag gaan we dus naar het oude stadje, donderdag en vrijdag rijden we stukje terug richting de plaats voor oud en nieuw. Vrijdag is Syll jarig dus zullen we zeker Rene en Ellis nog bezoeken want toch wel leuk als je 9 wordt dat er op je verjaardag komen.

En ja dan gaan echt de laatste dagen Griekenland komen. We zullen na oud en nieuw naar de boot rijden. De boot naar Italië, want we rijden via Italië terug naar Nederland.

Maar zover is het nog niet. Eerst nog hier oliebollen eten en Naud z'n vuurwerk de lucht in !

Maak er ook allemaal een knallend oud en nieuw van, maar doe natuurlijk wel voorzichtig !

Liefs van ons

1. Truus Dijst:
    27 december 2023
    Weer een mooi verhaal om te lezen en leuk om met wat Nederlanders op te trekken en kerst mee te vieren en straks oud en nieuw en wat een avontuur om in Nederland om op terug te kijken wens jullie nog hele mooie dagen op jullie terugreis naar Nederland en groetjes daar en spreken jullie volgend jaar liefs mij
  2. Miranda:
    27 december 2023
    Fijn uiteinde! en een goede reis terug .
    Groetjes Ron en Miranda Nieman
  3. Ed dijst:
    29 december 2023
    jullie allemaal een fijne jaarwisseling en veilige km en een gelukkig nieuwjaar.
  4. John en Astrid:
    1 januari 2024
    Dit hebben jullie super gedaan , geniet er nog maar even van .Goede reis richting Nederland en tot snel .
    Groetjes John en Astrid