Week van veel zon en strand

17 december 2023 - Mystras, Griekenland

Oh de weken vliegen voorbij. We genieten enorm van Griekenland. We treffen het natuurlijk ook enorm met het weer.

Afgelopen week zijn we echt veel op het strand en bij het water geweest.

Maandagochtend moesten we eerst langs de wasserette. Heel leuk concept van een Duitse mevrouw die een aantal wasmachines en drogers heeft met daarbij koffiebar, tweedehands winkeltje, opvang zwerfhonden en soort werkruimte. Ze krijgt hulp van reizigers over heel de wereld. Het is een soort ontmoetingsplaats voor reizigers. De wasmachines waren allemaal al bezet maandagochtend dus ze zei laat maar hier kom er half de middag maar om. We zijn boodschappen gaan doen, de camper bij het strand gezet om te lunchen en rond twee uur terug. Was zat nog in de droger maar we hadden toch al bedacht er nog wat te drinken dus prima. Na een uur was de was nog niet droog, even geduld nog. Wat bleek na een half uur het zat in een kapotte droger.... ja dan droogt het nooit. Ik zeg ik neem het zo wel mee we wachten al lang genoeg. Nee, nee we halen een andere leeg en doen het daarin. Uurtje dan is het klaar. Ja ga hier niet nog een uur zitten. Storm moet er ook uit. Rij maar naar het strand zeiden ze we brengen het straks. Echt ? Ja onze fout, geen probleem.  Nou wij weer terug naar onze slaapplaats van afgelopen nacht. Lekker nog het strand op en jawel na ruim een uur kwamen ze de droge was brengen.

We zijn ondanks dat het bijna donker werd toch nog stuk doorgereden want we wilden de kleine Eiffeltoren zien en zeiden das misschien toch wel leuker in het donker als tie verlicht is. Dat was ook zo. Daarna naar parkeerplaats bij het water en leuke is als het al zo donker is en er is weinig verlichting dat je geen idee hebt wat je de volgende ochtend eigenlijk ziet als je wakker wordt. Maar we stonden prachtig aan een rotsstrand met zwembaai ernaast.

Stukje de pier en de rotsen opgelopen. Kijken of er vis zit  jawel een octopus langs de kant aan de rots. Nou ze zijn half uur bezig geweest hem te vangen maar wat is dat beest sterk. Het lukte niet. Niet met een hengel, niet met alleen draad en voer, net met je handen. Norman had hem steeds vast maar hij klemde zich steeds opnieuw aan de rots.

We zijn doorgereden naar een mooie baai met helder turquoise blauw water. Stuk gewandeld, en doorgereden naar de andere kant van de baai want aan deze kant konden we niet echt goed met de camper staan om te blijven slapen.

Aan de andere kant wel en wederom een plaatje. Soort privé strand. Nog snorkelen,  vissen, met Storm spelen en dat bij ondergaande zon. Ook de volgende ochtend al meteen vroeg warm. De sup opgepompt, lekker het water op. Wel veilig op de knieën en zittend want we hadden niet super veel water meer om te douchen en om haren te wassen.  Had dus geen zin om zeiknat te worden. Ik val er namelijk altijd wel paar keer af. Maar dit was ook leuk. Water is zo helder dat het gewoon lekker is om daar in de zon, op het gemakje beetje overheen te dobberen.

Wel veel muggen van de lagune tussen de twee baaien in dus alle muggenspray uit Zweden was hard nodig deze twee dagen.

Eind van de middag toch echt weer doorgereden want we moesten water legen en vullen.

Door naar Pylos. Super leuk havenplaatsje. Camper weer aan de waterkant, hengels uit, zonsondergang, nog rondje over mooi versierd dorpsplein. Das zo leuk hier. Overal is het versierd en in de avond gaat alles weer open. Terrasjes, winkeltjes, volop levendigheid.

in de ochtend leken we wel de parkeerplaats van de touringcars. Rond half negen parkeerde de eerste naast ons en uur later stonden er zeven naast en achter ons. Wij dachten er zal zo wel een boot komen zodat ze mensen komen halen maar niets gezien denk dat ze ze allemaal bij het kasteel hadden gebracht ofzo. Wij hadden toch al het plan vroeg weg te gaan want we hadden dagje Kalamáta op de planning. Dagje de stad in. Altijd even leuk. Langs de vismarkt, naar twee kerkjes, door de smalle straatjes naar de grote winkelstraat, het plein en het park. Op een terrasje lekker gegeten en terug naar de camper. Waar we stonden konden we niet blijven slapen en we wilden de stad ook uit dus stukje verder aan het water parkeren. Nog even vissen, eten maken en natuurlijk kaarten.

Vrijdagochtend bij het wegrijden ontdekten we dat de ruitenwissers het niet meer deden. Vanalles geprobeerd maar helaas. Precies op die dag gaven ze buien af dus ja op zoek naar garage. Er stond al een camper en een auto in de wacht, dus ja aansluiten maar. Na hele tijd kwam er iemand kijken. Maar kon het zo niet zien en hij had geen tijd. Maandagochtend rond tien uur moesten we maar terugkomen. Maar echt afspraak maken voor maandag kon niet. Twijfel wat doen we, andere garage zoeken ? Verder rijden, we moesten water tappen en legen. Op naar het strand met kranen en daar plan maken voor komende dagen want het was nog wel droog maar zo te zien niet lang meer.

We besloten terug naar Kalamáta te gaan en op de parkeerplaats bij de haven en het strand te slapen. Daar hadden we meer campers zien staan en daar hadden we alles bij de hand want ook voor zaterdag gaf het weerbericht buien af. De route die we wilden rijden over de 82 naar Sparta gingen we maar niet doen. Niet slim ergens op een berg te zitten met regenbuien op komst.

Zaterdag zijn we eerst naar de wasserette gelopen, brood gehaald en wat kerstversiering. Tijd genoeg voor dat soort klusjes. Norman had Darek nog gebeld en die heeft telefonisch Norman super goed geholpen om het probleem misschien zelf op te lossen. Norman en Naud zijn nog naar een automaterialenwinkel gereden om het onderdeel te bestellen maar helaas lukte dat niet. Toch maar maandag naar de garage. Nog lekker buiten gezeten, naar de boten gewandeld en op terras met de zonsondergang. De regenbuien kwamen pas heel laat maar ja dat weet je nooit vantevoren.  Rijden wetende dat het kan gaan regenen zonder ruitenwissers is natuurlijk geen optie.

Vanochtend was het super mooi weer en ook de weersvoorspellingen geven geen regen meer af, waardoor we besloten hebben toch de 82 route te gaan rijden. We zeiden dan doen we de helft tot bovenop de berg en terug maar we zijn toch doorgereden. In Sparta zijn ook garages en ons gevoel bij die van vrijdag was niet super. Dus na de mooie route, parkeerplaats gevonden nabij groot kasteel en dichtbij de garage waar we morgenochtend heen gaan.

De camper hebben we beetje versierd met lichtjes wat kerstballen en nepkaarsen. We hebben niet echt het gevoel dat het bijna kerst is, al is het hier wel overal versierd. In dorpjes maar ook in de winkels. Wij hebben met andere camper gezinnen die hier op de Peloponnese reizen afgesproken met z'n allen kerst en oud en nieuw te vieren dus kerstavond verzamelen we op een camperplaats. Tis wie komt en gaat wanneer tie wil. We hebben er zin in. Ze geven ook mooi weer af dus hoop dat dat zo blijft en we lekker buiten in de zon kunnen zitten.

Iedereen hele fijne gezellige kerstdagen, maak er wat leuks van !!

Liefs van ons

1. Coby:
    22 december 2023
    Jullie ook fijne dagen gewenst.
  2. Yvonne:
    24 december 2023
    wederom geweldig mooie foto,s en leuk verhaal. Blijven genieten en hele fijne feestdagen in Griekenland.