Boten, boot, bootje

4 september 2023 - Kapellskär, Zweden

Afgelopen week stond wel beetje in het teken van boten.....

We waren natuurlijk zondag al over de Atlantische route gereden. Nou dat was inderdaad maar goed ook want wat een slecht weer was het maandag.  Storm en veel regen. Ik had tomatensoep gemaakt maar erwtensoep had ook best gekund. We zijn naar een camping gereden in Bud. Vissersdorpje met viscamping.  Plaatsen direct aan haventje, schoonmaakplaatsen, vishutjes te huur, winkel met visbenodigdheden bij de receptie en visboten verhuur. Nou daar gingen we voor want er was nog steeds één wens. Met een bootje vissen op zee. Voor dinsdag waren de weersvoorspellingen stuk beter en de boot huur je van 13.00 tot 12.00 de volgende dag, dus dat kwam goed uit. Maandag vast kijken welke ze wilden, spullen in orde gemaakt en nog één nachtje slapen. Het leken wel twee stuiterballen.....

Dinsdag inderdaad prachtig weer, om half één sleutel opgehaald en vertrokken. Ze waren nog geen kwartier weg of ik kreeg al de eerste foto's. Er was al beet.

Rond vijf uur kwamen ze terug om even iets te eten en in de bak lagen 4 mega grote pollaks.  Zo'n 70 cm lang. Ze hadden ook veel makreel en kleinere pollaks maar ja we kunnen dat nooit allemaal opeten en bewaren dus meeste teruggegooid. Na het eten vertrokken ze weer tot uur of negen toen werd het donker.

Woensdag was Naud al om half 8 in de camper, ging op z'n step even naar de bakker, broodjes halen. Het ontbijt werd meegenomen want ze hadden "maar" tot 12 uur. En voor die tijd nog aftanken en boot opruimen.

Ook de camping moesten we om 12 uur verlaten dus paste allemaal precies.  Ik had alles al ingepakt en 2 douchetassen klaargezet. Nog effe gewassen en met schone kleren verder op pad.

Zitten we net uurtje in de camper krijgen we een mail dat de Holland Norway Line uitstel van betaling heeft aangevraagd bij de rechtbank en onze afvaart van 18 september naar Duitsland is geannuleerd.... lekker is dat. Wat nu ? Kijk op de site voor meer informatie.  Nou vergeet het maar die was al volledig geblokkeerd.  Stond alleen het persbericht op. Neem contact op met je verzekering stond er, die zeggen Stichting Garantiefonds.  Die geven op hun site ook al meteen reactie,  niet bij SGR zolang ze niet failliet zijn. En dan nog, alleen combinatie reizen geen losse tickets.  Nou je voelt hem al, moeten nog maar zien of we ooit ons geld terug gaan zien. Wat nu ? Andere boot, via Zweden met de bruggen ? Via Denemarken met de snelle boot en dan vele kilometers door Denemarken en Duitsland  ? Nog afwachten,  misschien komt er doorstart? Wel helemaal naar zuid Noorwegen rijden ? Afslaan naar zuid Zweden en de boot naar Polen ? Of de boot naar Estland?

Wat een keuzes opeens. Bij medereizigers wat info gevraagd en uiteindelijk besloten de boot naar Estland te boeken.

Hele andere kant op ineens, maar omdat onze volgende stop een bezoek in Polen is bedachten we waarom niet ?

Noorwegen verlaten viel ons echter best zwaar. Ene of andere land verschilt gewoon. Noorwegen was prachtig, heeft ons erg verbaasd,  zo mooi zo anders dan je verwacht. Echt wel onze favoriet !! Maar in deze tijd van het jaar,  weet niet of we het nog zo leuk vinden als het in de winter zolang donker is, het is dan naar paar uur per dag licht. Moet er niet aan denken. Moet nu al wennen nu het om 8 uur al gaat schemeren.

Dus ja van vissersbootje, naar geannuleerde boot naar Duitsland,  naar nieuwe boot boeken naar Estland.

Maar het is gelukt, we staan nu met de camper weer bij de haven. Morgenochtend varen we.

We zijn op het gemakje deze kant gegaan afgelopen week. Onderweg gestopt in Lillehammer bij de skischansbaan. We sliepen daar ook naast de baan.  We gingen "even" naar boven lopen. 932 treden en mega mega steil. Dat ze daar op twee van die dunne latten vanaf springen, wel nooit. Ik liet nu de trapleuning zelfs niet los. Wat een diepte..

We wilden ook graag in Hamar kijken bij de schaatshal maar die was dicht vanwege de overstromingen.  We zeiden onderweg we stoppen dan ook in Hamar bij het Vikingsschip. Denk dat we Naud toch iets meer sport moeten laten kijken dan alleen voetbal en formule 1 want we liepen op de parkeerplaats dat tie zei, dacht dat het een echt vikingsschip was waar we heen gingen, echt he?! Het vikingsschip in Hamar, ouders die enorm graag schaatsen kijken op tv, tis niet aangekomen, het heeft niet zijn interesse......

Verder iedere dag stukje gereden, gestopt onderweg, watervallen, lunchen, kibbeling bakken, vissen, overnachten en weer door.

Gister gestopt in heel leuk oud vissersdorpje, pizzeria en bakkerij Wilma. Gister liepen we langs en zagen een vitrine vol met taart ! Daar zijn we vanochtend lekker even heengegaan. Al is het op afstand, als er iets te vieren valt in Nederland, dan vieren we dat op zo'n manier even mee.

Vanmiddag kwamen we langs Ikea ! Daar waren we in heel Scandinavië nog niet geweest. Toch even kijken? Niets nodig, maar toch even leuk. En handig bleek achteraf. We hebben heel geïnteresseerd wat banken getest zodat we even wat Netflix series konden downloaden voor op de boot morgen. We zaten echt in zo'n huiskamer.  Norman op de bank en ik in een sta-op stoel. Ja zelfs die hebben ze tegenwoordig bij de Ikea. Naud was bij Storm in de camper gebleven  Nou met een nieuwe snijplank voor 39 kronen door de kassa en de telefoons weer vol.

We moeten morgen tussen 6 en 8.30 inchecken, dus de wekker weer maar keer gezet.

Op naar de Baltische staten !

Liefs van ons

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dijst, Ko & Junior:
    5 september 2023
    Onze route van de afgelopen 12 weken staat in video's
  2. John en Astrid:
    5 september 2023
    Hoi buurtjes wat maken jullie toch een hoop leuke en mooie dingen mee .
  3. Ed dijst:
    7 september 2023
    Nieuw land, nieuwe verhalen.