Langzaam naar Zuid Noorwegen

27 augustus 2023 - Øydegard, Noorwegen

9 ferry's,  vele tunnels, ontelbaar veel bruggen en ruim 1100 kilometer op de teller. Dat is in het kort onze afgelopen 7 dagen. Maar ja zo kort kan een verhaal niet zijn, toch ?

Maandagochtend zijn we om elf uur de boot opgereden naar Bodø.  Een vaartocht van 5,5 uur. Eerst een stop bij het eiland Røst en toen verder. Het was erg rustig op de boot. Er was heel veel ruimte om te zitten. Storm moest in de camper blijven. Tenminste je hebt 3 opties, beneden op de boot in een kennel, hele tocht op buitendek of in de camper. Wij hebben voor laatste gekozen,  gewoon z'n eigen plekje,  even bijslapen en uitrusten.  Vindt tie op z'n tijd echt niet erg.

Het lijkt lang 5,5 uur maar het ging best snel. Toen we van de boot kwamen regende het flink. We moesten ons grijs water nog legen dus als eerste op zoek naar leegplaats. Die zo gevonden maar een plaats om te slapen ging wat minder goed. Eerste vol, tweede lag vol met bergen grind, derde te klein, vierde afgesloten.  Nou ging lekker, toch maar andere kant op gereden en daar vonden we opeens mooie plaats aan het water.

Veel plaatsen zijn hier best dicht langs de weg, maar daar heb je echt geen last van. Lijkt wel alsof er tussen tien en zeven gewoon geen verkeer meer is. En ja vaak is de weg achter je en maakt het uitzicht aan de voorkant of zijkant veel goed. Snap dat er mensen zijn die het niet fijn vinden en last hebben van het verkeer maar wij slapen er gewoon doorheen. Ik heb altijd meer last van wind dan van auto's.

De volgende dag helaas wat miezerregen maar toch zijn we naar de Saltstraumen gereden. Een fjord bij een brug met een bepaalde stroming, waardoor je enorme draaikolken krijgt.  Vanaf de hoge brug goed zichtbaar en bij droog en zonnig weer helemaal mooi met het heldere blauwe water. Bij ons was het wat minder blauw maar de stroming is er niet minder om. Er staan ook veel vissers overal. We zijn eerst gaan kijken en daarna zijn ze gaan vissen. De toeristenbussen rijden af en aan. Toen we stonden te kijken kwam er een grote vissersboot die onder de brug wou. Het leek eerst of tie ging keren, maar opeens z'n scheepshoorn aan en enorm knal.  De stroming was zo sterk dat tie net voor de brug tegen de zijkant op de rotsen in het water knalde. Je zag het hele schip heen en weer bewegen. Iedereen keek echt van wat gebeurd hier ?! Hij zat niet vast dus is teruggegaan.

Norman en Naud hadden paar mooie vissen gevangen. In de avond stukje doorgereden naar nieuwe plek. Naud heeft een visapp op z'n telefoon en kan precies zien welke vissen waar zwemmen, hoe diep het is etc. Dus ja ook hier ging hij het na het eten nog proberen en ja hoor, 2 kabeljauwen van 60 cm !

Er stond op die plek wel wat bouwmateriaal en een aggregaat. De vraag is altijd hoe laat/vroeg gaat dat ding aan en wanneer komen de werkmensen. Nou we hadden geluk, pas om negen uur. Ze waren beneden een trap aan het maken dus echt last hadden we er niet van.

Die dag stonden er twee ferry's op de route. Het werden er uiteindelijk drie want de laatste zaten zo dicht op elkaar we reden soort van in de rij mee van ferry naar ferry.

Bijna alle ferry's zijn gratis op dit moment, dus dat is wel fijn want anders moet je of flink betalen iedere keer, tenminste met onze lengte wel, of omrijden want bij die fjorden is geen andere optie.

We kwamen ook een avond bij een heerlijk strand. De bal mee en nog even uitrennen. Het regende hele dag al beetje dus ik had lekker m'n kaplaarzen aan. Ja wie mag dan de bal uit het diepe water halen....  wel lachen en altijd iets te zeggen over mn laarzen tot ze handig zijn hè  !

Iedere dag zakten we op het gemak weer stukje verder. Tunnels, bruggen, ferry, prachtige fjorden, bergen, rotsen, boodschapjes, bakkie koffie/thee, vissen, lunchen, eten, kaarten, slapen.  En de kilometers gaan langzaam verder, wij zakken steeds zuidelijker.

Zaterdag hebben we echter gekozen om de toeristische route even te verlaten en toch stuk snelweg te nemen. Nou snelweg...... je waar is het mee te vergelijken ? De weg van Zierikzee naar Goes ? En dan nog dwars door plaatsen heen.

Ach het reed op zich wel even door en wat kwamen we tegen bij Trondheim ? De Mc Donalds ! Nou daar konden we echt niet voorbij rijden. Denk dat de laatste keer dat we die gezien hebben in Luxemburg was.

Dus vroeg gegeten en daarna nog wat kilometers gereden. Net voor de ferry gestopt op een parkeerplaats,  we vonden het mooi geweest.

Vandaag was het plan richting de Atlantische route te gaan, zodat we die morgen kunnen rijden en daar nog even wandelen. Het weer is echter niet zo mooi dus toen het eind van de middag opklaarde zeiden we we rijden er toch maar heen. Morgen geven ze regen af en het is wel wat mooier met droog weer. Nu kan het morgen best weer meevallen want je moet hier één ding doen en dat is niet naar het weerbericht kijken maar gewoon uit het raam. Het veranderd met het uur.

Dus net toch eeerst de Atlantische Oceaan tunnel door, en daarna de Atlantische weg over. We zijn ook weer terug over de weg gegaan want de camperplaats was vooraan. Ofwel morgen rijden we er gewoon nog een keer over.

De mannen hebben vanmiddag  nog bij een bekende visbrug gevist en nu zijn ze ook nog even. Je ziet hier echt overal vissers staan. Net onder het eten was er tegenover ons iemand bezig, nou die gooide volgens ons voor het allereerst uit, wat een lol hadden de mannen. Ze zeiden straks gooit tie hengel en al in het water.  Maar hij had wel 2x beet. Ik moet nog maar afwachten of ze zelf met vis terugkomen. Ze staan aan de andere kant dus ik kan ze niet zien. Vanmiddag hadden ze er twee meegenomen. Maar dat was nog niet genoeg voor morgenavond zeiden ze. Er moeten er nog twee bij. Nou ik wacht af.

We variëren wel steeds meer in recepten want ja kan toch geen kibbeling blijven bakken. Dus ja van de week kabeljauw met pasta, vissoep, gebakken makreel, vissalade,  visuit de omnia (oventje op gas). Maar we eten niet alleen vis hoor.  Net heelijk pilaf op ! Rijst met kip en perziken

Ze zullen zo wel komen want we moeten wel erg wennen aan de kortere avonden. Twee weken terug was het in het Noorden gewoon nog licht om elf uur, maar hier wordt het om negen uur al donker. En zeker op deze regenachtige dagen, is het vroeg donker.

Maar ook dat is weer wel gezellig.  Lichtjes aan, bakkie thee, boekje erbij en als het me te koud wordt gewoon de kachel aan !

Liefs van ons

1. Dijst, Ko & Junior:
    27 augustus 2023
    Ik heb ook nog wat video's geplaatst. Dit lukt niet altijd ivm verbinding maar dacht probeer het weer een keer
  2. Circa kommer:
    30 augustus 2023
    Leuk verhaal en wat beleven jullie weer veel. Mooie foto's en leuke video's. Ik reis een beetje met jullie mee. Groetjes en een mooie week gewenst