Estland en Letland

11 september 2023

Dinsdagochtend ging de wekker al om half zeven....... we konden tussen 6:00 en 8:30 inchecken voor de boot naar Estland. Omdat we er zo dichtbij waren en ondertussen al wel weten dat je er echt geen uren van te voren hoeft te zijn hadden we gezegd zo rond half 8 die kant op. Nou, we hebben nog nooit zo'n snelle incheck en korte wachtrij gehad.  Stipt 8:30 gingen de eerste auto's het dek ook al op. Het was super rustig. De vrachtwagens gingen naar beneden en bij ons op het dek was denk ik één derde gevuld. We konden meteen naar onze hut, dus ruim voor vertrek waren we daar al. Net als vorige keer vier bedden, douche en wc. We hebben even klein rondje gedaan maar buiten was maar heel klein dek en binnen was alles nog dicht. We zeiden gaan later nog wel even kijken. Nou dat later was half de middag heel even met Storm naar buiten en snel terug.

Wat een tocht...... het was totaal 10 uur varen en het was zwaar. We hadden veel golven, normaal lopen op de gang was niet mogelijk en we hebben geprobeerd potje te kaarten op de kamer maar we zeiden na één potje dit is genoeg. Liggen was eigenlijk het enigste dat fijn was. Naud had het minste last, die ging af en toe even rondje lopen, maar zei dan er is niemand. Kwam hooguit drie mensen tegen. Restaurant is leeg, bar is leeg. Nou ik snap wel waarom... die vrachtwagenchauffeurs slapen en de rest van de mensen hoopt net als ons niet ziek te worden.

Toen we in Estland aankwamen was het al bijna donker. We zijn naar een parkeerplaats gereden om te slapen. De volgende ochtend zagen we eigenlijk pas in welk mooi park we stonden. Vele zitjes, wandelpaden, speeltuin, sportveld. Het houten pad liep naar het strand ! We liepen zo door de duinen het strand op. Heerlijk, even uitwaaien. We zeiden wel, zon, strand, zee, windmolens, houten pad, tis net alsof we bij het Banjaardstrand zijn.

Na een rustige opstart stukje verder gereden naar waterval en mooi park. Daarna moesten we echt op zoek naar een camping of benzinestation waar we grijs- en zwart water konden legen en nieuw water konden vullen. Dat viel echter niet mee. Eerste punt was gesloten, tweede was bij camping die hadden ergens bordje staan maar er was niets of niemand. Dan maar richting Tallinn, daar wilden we toch donderdag een dagje heen.

Nou wat een drukte, niet normaal.  Eerste benzinestation konden we niet komen. Was aan de andere kant van de weg en eenrichtingsverkeer.  Alles stond vast. Op naar de volgende,  dat ging beter alleen helaas alleen grijs water legen. Nou voor nu prima, zwart hoeft nog niet direct. Wat we wel zagen was wasserette ! Dus ja daar toch maar gestopt voor de was. Alles weer in één grote machine en droger, super !

Op naar camperplaats net buiten Tallinn, nou die lag zo afgelegen en hoop afval overal, dat gingen we maar even niet doen. Op naar de volgende,  afgesloten stond vol met bouwmaterialen. Oh toch niet weer zo'n dag.....ondertussen was het donker en waren we er klaar mee. Bij de jachthaven dan maar op een betaalde plaats.  Ook wel handig voor morgen naar Tallin centrum. Volgende ochtend zagen we dat lopen echt te ver was en met de bus ruim half uur en met Storm is dat niet handig. Toch maar met de camper dichter naar het centrum. Nou denk dat Tallinn mooie stad is maar wij hebben het gelaten voor wat het is. We hadden de ene omleiding na de andere, kwamen uit in het centrum,draaien op een trambaan in verband met opgebroken weg. Volle parkeerplaatsen, volle bussen, volle trams, nee we geloven het wel. De stad uit !!

We zijn doorgereden naar Rummu.  Hier ligt in een oude steengroeve een gevangenis onder water. Heel bijzonder, die diepe kloof met dat blauwe water en dan die oude gebouwen daarin.

Norman en Naud zijn gaan snorkelen. Ze konden een pak, snorkel en flippers huren en dan onderwater kijken. Er stonden gewoon bomen zeiden ze, er lagen auto's en muren, trappen, kamers. Heel apart. Het schijnt ook een zeer populaire duikplaats te zijn.

In de avond hadden we weer een fijne camperplaats. Klein, maar we konden er nog net bij want er stonden  auto's van vissers maar we dachten die blijven roch niet. En dat klopte, die gingen rond 8 uur allemaal weg. Er was nog één Duitse camper maar die hadden al gezegd dat ze niet bleven slapen. Nou wij stonden prima. Rond half 10 komt er een busje aanrijden, wij hadden alle gordijnen al dicht, maar kijken dan vaak even achter bij het kleine raampje wat komt er aanrijden. Norman zegt camperbusje nou prima. Horen we opeens Goedenavond, wij hu, Nederlanders? Ja een stel met een busje vanuit Helsinki terug naar Nederland.  Dus ja even naar buiten gedag zeggen en poosje staan praten. Vlak daarna kwam er nog een camper. Zo zien we aantal dagen geen campers en zo staan we met drie.

Volgende ochtend dachten wij dat de eerste om zes uur alweer gingen rijden, maar bleken de vissers te zijn. Denk wel 10 auto's met bootjes en ja het stond al bijna vol met campers dus ze waren vast niet blij en wij ook niet zo vroeg. Voordat ze allemaal geïnstalleerd waren en die auto's een plekje hadden was iedereen wakker. Wij deden echter net alsof we niets hoorden, we dachten als ze zo vertrokken zijn met hun bootjes, vallen wij nog wel in slaap.

Het was wat mistig die ochtend, we gingen een wandelroute lopen over houten vlonders bij een moeras en uitzichtpunt. Die mist maakte het bijzonder, vele spinnenwebben, de bladeren verkleuren al. Leek al wel beetje herfst.

In de middag kwam het zonnetje weer lekker. We hadden een camping aan een meer in de planning. Je merkt dat het hier echt geen seizoen meer is, maar door het mooie weer verbaasde het ons dat er toch nog best wat mensen waren. Geen campers, maar de houten huisjes waren wel bezet. En dus helaas ook de bootjes, we hadden gehoopt te kunnen varen op het meer maar dat lukte niet. Alle bootjes waren verhuurd.

De mannen moeten ook echt even afkicken met het vissen. De enorme vissen uit Noorwegen hebben plaats moeten maken voor een wedstrijd voorntjes vangen. De stand was gister 9-7 voor Naud.

We zijn nog even in Haapsalu wezen kijken. Leuk dorpje met kasteel, gekleurde huizen een promenade, marktplein  terrasjes en taart !! Je ziet hier overal zoveel taart in de supermarkten, bij de bakkers en restaurants. Dus ja even proeven..... pistache/aardbeien en mango/framboos.  Waarom 2 punten en geen drie ? Nou die twee punten waren bijna een halve taart. Ze zei meteen al dat delen mogelijk was. Je zou je er misselijk in eten.

Zondag zijn we naar het Porche circuit gereden. We hoopten op wat races, maar die waren er niet. Ze waren wel met formule 2 auto's bezig dus dat was ook even leuk.

In de middag zijn we doorgereden naar Letland. Eerst in het bos een heerlijke pauze en later doorgereden naar een haventje waar we bleven slapen.

Vandaag is het een warme dag. We dachten dan rijden we stukje binnenland in naar een natuurgebied waar kano's te huur zijn.  Dagje het water op. We hadden ons echter niet goed ingelezen want ze vertrokken om 10 uur en om 11 uur. Wij waren er pas rond één uur. We dachten middagje is lang genoeg maar dat ging dus niet. Nou dan maar even in het dorp bij de Olympische bobbaan  van 1984 gaan kijken. Alleen open op zaterdag en zondag. Oh nee he, zit niet mee. De reisleidster was niet goed voorbereid vandaag. Dan maar weer stukje doorrijden.  Lekker bij het water wat drinken en daarna nog stukje verder voor een slaapplaats en dat ging me beter af.  We staan ook nu aan het water, het is 26 graden (17:30) dus nog lekker buiten potje rummikub. Naud gaat vissen en wij moeten echt eerst even afwassen. Meestal doen we het 's avonds maar gister laat gegeten en we wilden nog kaarten en Nederlands Elftal kijken. En ja dan is afwassen nu echt nodig want zoveel servies, pannen en bestek hebben we niet mee. Tis altijd zo gebeurd en ik doe het ook vaak even alleen, maar nu gewoon even geen zin in....

Er zijn hier weer wel wat steekvliegjes en muggen dus we hebben de Thermacell weer maar even aangezet. Deze helpt gelukkig wel, want we zijn al genoeg gestoken afgelopen tijd. Zweden was hierin wel het ergst.

Voor Letland hebben we nog een paar dingen die we willen bezoeken/bekijken. Daarna door naar Litouwen, Polen en Tsjechië.

In Tsjechië zullen we rond 13 oktober mijn ouders weer zien. We tellen wel af hoor, en hun ook. Zij vertrekken 6 oktober dus dat gaat echt opschieten ! Naud heeft zijn eerste wensenlijstje voor de boodschappen al doorgegeven.

Maar voordat we hun zien hebben we ook nog een bezoekje in Polen op de planning, ofwel we rijden langzaam iedere dag stukje verder.

De Baltische Staten verrast ons enorm. Tuurlijk tis geen Noorwegen maar het zijn zeker landen die een bezoek waard zijn.

We gaan zo eten maken. Vanavond wraps op het menu. Gevuld met gehakt en groente. Daarna nog even met geraspte kaas in de Omnia ovenpan, lekker !!

Fijne avond,

Liefs van ons

1. Rinus:
    11 september 2023
    Een echte top reis, veel plezier!
  2. Circa kommer:
    18 september 2023
    Jullie zien veel en maken veel mee, en zo leuk om dat te lezen. Ben benieuwd hoe je ouders het zullen vinden in de camper, fijn elkaar weer te zien. Groetjes en fijne reis