De dagen vliegen voorbij (juiste versie)

19 oktober 2023 - Počátky, Tsjechië

Sorry, het ging net even mis. Waarschijnlijk 2 mails ontvangen maar hier is het verhaal. Zojuist drukte ik op publiceren ipv opslaan

Het is alweer donderdag, we zijn al een week samen met m'n ouders.

Een week met een gouden randje !

Donderdag waren we natuurlijk super blij elkaar weer te zien en vrijdagochtend was het toch wel beetje onwerkelijk dat de camper naast ons van hun was. Dat we gewoon 's ochtends samen aan de koffie zaten

We zijn vrijdagochtend klein stukje gaan rijden. We hadden een wandeling bedacht maar daar zat een looproute in over houten paden waar huisdieren niet op mochten.  Toen we dat op internet zagen was al heel snel beslist dat we daar niet heen gingen. Want wandelen en Storm keer niet mee doen we zo min mogelijk maar is deze week zeker geen optie.

Even op Google kijken en nieuwe wandeling gevonden nabij Waldkirchen. Hier was ook een camperplaats in de buurt dus kwam mooi uit. Prachtige wandeling door het bos langs een rivier.

Eind van de middag de camperplaats opgezocht. Het was nog prachtig weer dus lekker buiten zitten. Wij hadden de rabarberwijn uit Letland nog bewaard dus heuze proeverij voor opa. Want ja wijn maken van rabarber das natuurlijk wel beetje raar. Opa is vrijwilliger bij de wijnhoeve De Kleine Schorre op Dreischor en weet enorm veel van wijn maken. We waren het er echter allemaal over eens dat het een heerlijk wijntje was.

De camperplaats is nog in aanbouw maar gedeelte waar wij stonden was al klaar. Toiletgebouw nog niet helemaal maar de badkamers al wel. Ga zeker zo alvast even kijken zei ze, erg luxe. Nou daarin had ze gelijk. Zo'n douche zijn wij onderweg nog niet tegengekomen.  M'n ouders wel even verteld dat we dat in Tsjechië zeker niet gaan tegenkomen. Complete badkamer met grote douche  vloerverwarming,  toilet,  wastafel, omkleedruimte, muziekkeuze en alles afgewerkt met hout en natuursteen. Het leek wel een badkamer van een 5* hotel.

De volgende dag door naar Tsjechië.  Voor de grens nog buiten broodje eten en door naar het Lipnomeer. In de zon was het lekker die dag maar op de wind koud. We hadden al gezien dat de temperatuur flink ging zakken de rest van de week. Maar ging prima. Bijna klaar om door te rijden, politie op de parkeerplaats.  Rijden eens zachtjes voorbij. Kijken naar de aanhanger en rijden door. Oké prima, we zagen echter steeds politieauto's rijden dus zeiden al wel tis vast controle ergens. Ja, niet ergens, bij ons, want ze kwamen terug. Witte nummerbord op aanhanger vonden ze raar, ja weegt maar max 750 kilo. Nou dan beginnen de controles en gaan al je gegevens door vele systemen. En ja dan zien ze dat wij niet in Nederland wonen, waar wel ? We reizen. Nou heel lang verhaal, lang wachten, alle papieren erbij, netjes alle vragen beantwoord in Duits,  Engels en met Google translate. We stonden op de volle wind, effe uit de wind in de zon was er niet meer bij. Winterjas aan en wachten meer kun je niet doen. Maar tis goed gekomen. We konden weer verder.

Bij het Lipnomeer dachten we nog even buiten te zitten maar dat was inderdaad maar even want de wolken werden steeds donkerder. Norman en Naud waren nog vragen om te vissen maar mocht alleen met visvergunning welke je op het gemeentehuis moet kopen. Die gaan maandag om 10 uur open. Het was zaterdag 16 uur. Toen ze terugkwamen zaten wij al binnen want de eerste spetters vielen al. Opa en oma zouden koken. Echte Hollandse pot ! Gekookte aardappelen,  boontjes, stoofperen en een bal gehakt. Heerlijk !

Omdat ze niet konden vissen zijn we eens in onze andere camperplaats app gaan kijken.  De camperplaatsen bij particulieren.

Plaats met visvijver gevonden voor de volgende dag. Ja leuk, doen we ! Hele mooie route erheen want de bomen verkleuren met de dag. Mooie herfstkleuren. Toen we aankwamen bij de visvijver was het echt kamperen zoals wij veel doen, maar ja m'n ouders niet.... geen stroom, geen toiletgebouw, geen receptie. Waar moeten we melden dan ? Waar moeten we betalen? Mag je hier zomaar staan? Hek was toch dicht ? Allemaal geregeld,  de mevrouw komt vanmiddag even gedag zeggen, zoek maar plaatsje.

Onze twee campers direct aan het water met aantal steigertjes, roeibootje, vuurplaats en kou want het was nog maar graad of 5 buiten. Maar de hengels werden meteen klaargemaakt en wat naud al zo lang zei gebeurde. Vissen met opa, wat een lol, ze vingen paar hele hele kleine visjes op het kleine hengeltje met dobber maar verder nog geen vis. Vuur aangemaakt voor wat warmte. Naud had zich bedacht met de roeiboot beetje te gaan voeren in de buurt van hun draad. Hij was nog onderweg toen Norman naar hem riep je hebt beet en serieus beet. Ja wat nu, want ja het was zijn hengel en hij zat nog in z'n bootje. Norman roept langzaam aan dit duurt toch nog even tos een grote. Naud en rustig bestaat niet. Hij roeit zo snel tie kan naar de zijkant boot aan de kant, rondrennen en jawel op tijd om Norman en opa te helpen want dit moest samen gebeuren. Alleen krijg je zo'n vis niet aan de kant. Een enorme karper hadden ze gevangen. Nou de dag kon niet meer stuk, op de foto. Nou 1, denk wel 20 en missie geslaagd.  Een grote vis vangen met opa !

Ze zijn blijven vissen tot het donker werd, er bleven zelfs nog 2 hengels liggen voor de nacht. En net voor het naar bed gaan, beet ! Met zaklampen erbij, weer zo'n grote, maar helaas die kregen ze niet op de kant. Hij schoot los.

De nacht was super koud, wij hadden de kachel aan. Ik keek om half acht even uit het raam en het gras was wit en boven het meertje de dauw. Ik hoopte maar dat m'n ouders toch ook de kachel aan kregen. Het was buiten zo mooi dat ik om half 8 in m'n pyjama al foto's ging maken. Norman kwam ook al want die had z'n hengels laten liggen en moest die even checken. M'n vader kreeg hun kachel dus niet aan Norman is maar even gaan helpen want 11 graden binnen is niet echt fijn...... De zon kwam al wel en zodra die op de camper staat warmt het ook direct op. En ja hoe koud iedereen het dan heeft  en iedereen blij is dat de kachels het doen, als er een hengel beet heeft staat opeens iedereen buiten... ik bekeek het deze keer nog vanonder m'n warme dekbedje. Een kleinere vis deze keer maar ja de mannen waren er weer wel meteen klaar voor. De stoelen gingen naar de zonkant en er werd buiten ontbeten.

Tijdens de koffie had opa beet. Ja ja weer zo'n grote dat zagen ze meteen. Naud met schepnet erbij. Rustig opa, voorzichtig deze halen we hem samen binnen. En ja ja ook aan opa z'n hengel zat een enorme karper. Vasthouden voor de foto liet tie aan Naud over.

We mochten tot 12 uur blijven en denk dat tien voor 12 de hengels uit het water gingen. Ze hebben alle tijd benut op deze mooie plaats.  Ze zeiden ook dit zouden wij zelf natuurlijk nooit opzoeken maar super locatie.

Half uurtje zijn we gaan rijden naar Ceske Budejovice. Camperplaats nabij de stad zodat we lopend het stadje konden bezoeken. In de middag terrasje, wat sightseeing, winkeltjes en afsluiten in de Pizzeria. Het was even zoeken waar Storm mee mocht naar binnen maar uiteindelijk super leuke pizzeria gevonden.

Vele campings zijn al dicht dus nog een keer een particuliere plaats gezocht echter wel met stroom deze keer want de nachten worden steeds kouder. De kachels gaan wel op gas maar de ventilator en de boiler niet. Wij redden het wel met ons zonnepaneel maar die hebben hun niet.

Eerst boodschappen inslaan want vaak liggen dat soort plaatsen niet nabij winkels. Wij supermarkt in, zo'n mega mega ding waarin je verdwaald zeg maar. Norman was bij Storm gebleven,  was nog met wat verlichting bezig. Toen we terug kwamen, broodje eten en de overgebleven pizzapunten opwarmen.  Willen we wegrijden start onze camper niet.  Accu leeg..... oh nee he. Naast ons werkmannen bezig, werkauto erbij, helaas. Norman even naar garage gelopen die achter supermarkt zat, mannetje mee terug met acculader,  gelukkig meteen aan.

Op naar de camperplaats. Echt dit vind je zelf nooit. We moesten even laten weten hoe laat we er ongeveer waren. Bij de afslag staat witte pick-up.  Die man zwaait en seint volg mij. Nou weg op tussen de bossen, heuveltje op, heuveltje af en na kilometer of 2 zijn we er. M'n vader kijkt naar me of ik gek ben. En hier is stroom? Dat weet je zeker? Ja komt goed. Die man stapt uit en zegt dit is de mooiste plaats want aan de andere kant zijn we nieuwe visvijvers aan het maken. Loop maar mee voor de rondleiding.  Echt, rondleiding door z'n bos. Nou rondleiding duurde kwartiertje,  wat een ruimte. Klein pad naar beneden zit de visvijver.  Hij gooit er wat voer in en we zien wel 40 forellen springen. Naud sprong bijna net zo hard. Bospad, schuurtje hier, buiten keuken daar, toilet, nou houten dixie in het bos zeg maar :), zomerdouche, lees buitendouche, en ja belangrijk een stroompaal. Vanwege de vorst had tie wel al het water overal afgesloten maar beide campers hadden we voor aankomst gevuld met schoon water dus hebben we niet nodig, en toilet en douche ook niet want dat hebben we ook zelf.

Naud is nog heel even gaan vissen want het was al bijna donker en ja de eerste forel had tie al aan z'n haak.

'S avonds kaarten we nu met z'n vijven. Beetje chaos is dat wel iedere keer. Opa doet iedere keer alsof tie slechte kaarten heeft maar op een of andere manier zijn het toch steeds Naud en opa die aan kop gaan.

Woensdag zouden ze al om negen uur gaan vissen maar we zeiden je hebben de hele dag. Maar nee hoor, we hoorden Naud al vroeg komen. Die ging foto's maken van het ijs op het water. Nu is het wel koud en het gras wit in de ochtend maar die vijver is echt nog niet dichtgevroren. Opa klopte ook om kwart voor 9 al op de deur, die had Naud al zien lopen. Ofwel ze stonden inderdaad om 9 uur al aan de waterkant.

De zon kwam langzaam tussen de bomen door dus ze stonden heerlijk in de zon. Toen ik ging kijken zaten de eerste forellen al in het net. Ze hadden die dag net tijd voor koffie en een broodje. Ze hebben echt de hele dag gevist. Mijn moeder en ik gingen af en toe even kijken,  wandelden in het bos, bakkie thee in de camper en wat fijn is als je moeder weer even dichtbij is, ze maakt ook even de naad van mijn kapotte katoenen trui....

De mannen hadden zes mooie grote forellen schoongemaakt om op te eten. Bij de camper werd het vuur aangemaakt en de vissen gebakken. Wat een heerlijke dag. Ik had aardappelen gebakken, groenteschotel gemaakt, forellen erbij. Echt niet te geloven maar het kan dus stil zijn aan tafel. Iedereen zat te genieten en heerlijk te eten.

In de avond hebben we niet meer gekaart. We zaten aan de thee, en waren allemaal moe en versleten van de hele dag buiten. We zijn allemaal lekker op tijd naar bed gegaan.

Om 8 uur ging onze camperdeur al open. Naud wou toch nog even vissen voor we vandaag weer verder rijden. Hij kan niet stoppen. Opa zag hem al gaan en is nog wat pieren voor hem gaan zoeken. Hij ving er nog een aantal.

We hadden afgesproken vandaag op tijd te gaan rijden want we willen naar Cesky Krumlov en dat is weer stukje rijden.

Tijdens het rijden maak ik dit verhaal af met de laatste foto's erbij. We schommelen zo nu en dan dus ging net fout. Maar hier is tie dan toch.

Vanmiddag dus nog sightseeing, en morgen vieren we feest. Dan hangen we de slingers op, dan gaan we taart eten, dan gaan we uit eten, want dan is opa jarig !!!