Herfst

27 oktober 2023 - Slavnica, Slowakije

Afgelopen week hebben we even wat rustig aan gedaan. Het was weer even schakelen. Zaterdag zeiden we tis goed, we kijken terug op een prachtige week, maar moet eerlijk zeggen dat ik m'n ouders zondag wel miste hoor.

Donderdagmiddag zijn we met z'n allen nog  naar Ceske Krumlov geweest. Super mooi plaatsje wat op de Unesco Werelderfgoedlijst staat en ik snap wel waarom. Echt heel mooi.

In de avond hebben we de camper van opa en oma vol met vlaggetjes gehangen en van karton het cijfer 76 gemaakt, want vrijdag was opa jarig. Leuke verrassing voor vrijdagochtend.  Koffie met taart en daarna naar Frymburk en Lipno. Mijn ouders gingen daar jaar of 20 geleden paar jaar op vakantie dus vonden het leuk om daar nog eens rond te kijken. Het was lekker weer dus op terras en in de avond lekker uit eten geweest.

Zaterdag wilden ze op tijd gaan rijden. Een keer komt namelijk het moment dat ze weer terug richting Nederland moeten. Zo hebb ze nog klein weekje om op het gemakje terug te rijden. Laatste spullen inpakken,  nog wat overgebleven boodschapjes bij ons in de kastjes. Iedereen nog dikke knuffel en zwaaien tot we ze niet meer zien.

Wij zijn ons ontbijt gaan maken en lekker buiten in de zon gaan zitten. Weer met z'n drieën even stil. Met de nadruk op even, want de verhalen kwamen al meteen. Weet je nog daar, oh ja toen, nou ga zo maar door.

Maar we keken ook weer vooruit. Plan maken voor de komende tijd. Hoe gaan we rijden? Waar willen we heen ? En zo nog vele vele andere vragen, antwoorden, plannen, ideeën.  Maar dat horen je later. Eerst wat moet en dat was de was, de wc legen en nieuwe slaapplaats zoeken.

De wasserette was in Ceske Krumlov, dus dat werd de eerste stop. Daar ook nog even gezellig het stadje in voor een ijsje. Op zaterdag is het in zo'n plaats echter stuk drukker dus rustig weer teruggelopen.

Stukje verderop langs wc leegplaats en toen zeiden we zullen we naar de visvijver gaan. Even rust, even niets. Eén belletje naar de eigenaar was voldoende, zeker konden we komen. Er was niemand, doe het hek maar open, veel plezier.

Dat was best even fijn, volgende dag naar nog zo'n mooie plaats gereden. Bovenop een heuvel, tussen de koeien, visvijver, zon, eten, drinken. Helemaal prima.

Maandag was het toch echt tijd om weer wat kilometers te gaan maken want ons tol vignet van Tsjechië loopt donderdag af.  We moeten dus echt woensdag de grens naar Slowakije over.

We rijden prachtige routes, de herfstkleuren zijn niet normaal mooi. De plaatsen waar we overnachten blijven speciaal en het weer is nog steeds lekker genoeg om buiten te zitten.

Bij een heel klein wijndorpje ligt er bij de camperplaats zelfs een fles wijn voor ons klaar.

Woensdag in Slowakije slapen we tussen de vliegtuigen. Het is een luchtvaart museum met zo'n 15 vliegtuigen buiten in diverse soorten en maten. Zet de camper er maar tussen hoor,  zoek maar plaatsje. De campings zijn bijna overal dicht, dus van dit soort locaties moeten we het hebben en het zijn ook de leukste.

Het wordt wel steeds moeilijker om grijs en zwart water te legen. We kunnen wel kleine week zonder legen, maar dan moet het echt wel. Je ziet dit soort faciliteiten hier niet echt onderweg bij benzinestations ofzo meestal echt alleen bij een camping dus als we er één tegenkomen die nog open is en als het niet het plan is er te slapen gaan we wel even vragen of we mogen legen en dat is meestal geen probleem.  De campings die er zijn en nog open zijn vragen de hoofdprijs en er is niets. Dus we gebruiken ze alleen om te legen en staan verder op mooie particuliere plaatsen.

Zo ook afgelopen nacht bij een hotel in het Malá Fatra National Park. Prachtig wandelgebied door de kloven van de bergen. We hadden Storm mee maar dat ging niet echt. De loopbruggen waren van balkjes met ruimte ertussen waardoor we hem moesten dragen. Dit gaat meestal wel klein stukje maar dit werden er teveel en het werd de glad en te steil dus je had je handen echt vrij nodig. Ik ben met Storm teruggegaan en de mannen zijn doorgelopen de kloof in.  Hele mooie wandeltocht.

Het is maar goed dat we gistermiddag nog zijn gaan lopen want vandaag is een serieuze regendag. We kunnen ons bijna niet meer herinneren wanneer we voor het laatst regenjassen en paraplu's hebben gebruikt.

Maar of de zon nu schijnt of de bladeren glinsteren van de regen, de kleuren hier op de bergen zijn niet te beschrijven zo mooi.

M'n ouders waren gistermiddag weer in Zierikzee. De camper is weer ingeleverd.

Wij zijn net stukje de bergen uit en zagen zojuist een bowlingbaan. Het regent nog steeds hard, dus denk dat het daar even een mooie middag voor is. We moeten nog even tanken, zowel diesel als gas want in de avond is steeds vaker de kachel aan.

Eens kijken of het me op een Slowaakse bowlingbaan wel lukt. In Nederland win ik nooit. Maar zoals we altijd zeggen het gaat niet om het winnen het gaat om het plezier ........

Nou geen bowlingbaan voor ons, ze zitten vol tot vanavond negen uur. Was even vergeten dat het vrijdag is en de hele ruimte was in Halloween sfeer. Ook het personeel was verkleed. Norman en Naud waren even buiten blijven wachten omdat parkeren al lastig was. Ik zei ik ga het eerst wel even vragen. Wordt denk ik toch een Netflix middag !

Liefs van ons

1. Mirjam:
    27 oktober 2023
    Nog van harte gefeliciteerd met je vader 🥳. Wat een mooie leeftijd en dan deze reis nog kunnen maken en samen genieten! Heel mooi en bijzonder!
    Wat een mooie foto’s ook weer! Heerlijk!
    Blijf ervan genieten!
    Liefs,
    Mirjam
  2. Jolanda Verolme-Snijders:
    27 oktober 2023
    Nog gefeliciteerd met je vader Diana en wat fijn om elkaar weer even te zien. Mooie foto’s weer en super leuk om jullie reisverslag te lezen. Goede reis verder…
    Gr Jolanda