Denemarken

26 juni 2023 - Himmelbjerget, Denemarken

Sinds woensdag zijn we in Denemarken  !

Kees en Monique belden dinsdagochtend helaas af, waardoor we besloten om niet in Duitsland te blijven maar kilometers te gaan rijden.

Eerst nog wat boodschapjes gedaan. Daar was een camperwasplaats, en toen we die zagen konden we echt niet doorrijden. Iedere camper werd daar paars ! Echt te leuk, net alsof tie in de verf ging. Leuk speelgoed en schone camper als resultaat.

Het was best druk onderweg, veel files dus het plan om voorbij Hamburg te rijden is niet gelukt. We zijn zo'n 35 kilometer voor Hamburg gestopt want anders daar precies rond de spits en wederom file. Nu staat het bij Hamburg altijd vast maar we dachten we zoeken het rond de spits niet op.

Bij de supermarkt 's ochtends stond een kippenboer, dus we hadden gebraden kip meegenomen. Frietjes erbij gebakken, zonnetje, leuke camperplaats. Heerlijk !!

Volgende ochtend op gemakje verder en het was te doen bij Hamburg. Tuurlijk file maar geen uren, zoals we van sommige horen. Denk totaal 40 minuten maximaal.

We zijn daarna in één keer doorgereden naar Denemarken, we zeiden nu geen overnachting in Duitsland meer, nu willen we naar Denemarken ook.

Via park4night een super mooie camperplaats gevonden aan een meer bij een boerderij. Vooraan houten hutje, nummer kiezen die vrij is, info envelop meenemen, 15 euro in envelop met briefje erbij naam,  telefoonnummer, kenteken en in de brievenbus.  Zo leuk. Geen automaat,  geen slagboom, geen receptie, gewoon simpel ! Wat een plaats echt fantastisch.  Gezellig met wat mede camperaars gekletst die uit Noorwegen kwamen dus nog wat mooie tips gekregen.

Volgende dag klein stukje verder gereden, lunchen aan het water, pizza eten en slapen bij een haventje. Naud en Norman waren aan de wandel en dan krijg ik soms de meest grappige foto's van onderweg. Die Naud ziet alles. Zet Norman op het bankje bij Old men's corner en voor de boot met tekst Dondersteen :)

Omdat het vrijdag midzomernacht was hadden we camping opgezocht. De Denen vieren dat uitgebreid hoorden we en het was overal best druk. Op de camping moesten we wel 2 nachten blijven dat was minimaal.  Nou prima, we hadden een mooie plaats. Terrassencamping,  we stonden op de tweede rij en zagen vanuit onze stoel in de ochtend en avond de bruinvissen zwemmen.

Het was een echte viscamping echter stond er nergens dat je pas iets ging vangen als je 60 meter verderop in het water ging staan. Veel bootjes of mannen met vispakken aan. Naud deed het in zijn zwembroek maar dat werd best koud. En helaas niets gevangen.

In de avond was het midzomernachtfeest(tje) op het strandje bij het zwemsteiger en de bar. Het (grote) kampvuur wat ze hadden gemaakt mocht vanwege de droogte niet aan dus werd versierd met kerstverlichting. Om half negen werd er een lied gezongen en daarna nog live muziek. Nou het was grappig er even bij te zijn, maar bijzonder was het niet... de wind stond ook vol op het strand dus we zijn best snel weer naar de camper gegaan.

Zaterdag was een mooie dag om na alle reisdagen de camper even op te ruimen en te wassen, te vissen, te lezen, te wandelen en te genieten van het prachtige uitzicht.

Zondag zijn we doorgereden nabij Silkeborg. Daar zijn we nu nog. We reden over een landweg het bos in en dachten waar rijden we heen ? Nou werkelijk het is hier prachtig ! We staan aan een meer, nou eigenlijk meer een stuk tussen twee meren in er komen veel bootjes en af en toe een oude stoomboot voorbij. Wat een rust, wat een ruimte.

Denk echter dat we dat nog veel gaan zeggen de komende tijd.

Vandaag zouden we zelf met een bootje gaan varen maar de weersverwachting was al niet op z'n best en toen ik het vanochtend ging vragen zei de campingmeneer ga dan nu want vanmiddag komt er regen. Ik zeg oké, we gaan spullen pakken, half uurtje zijn we terug. Nou voordat wij terug waren werd het steeds donkerder en ging het harder waaien. We zeiden al, dit wordt het niet meer. Hij zag ons komen en keek ook nogmaals naar de lucht. Hij zei het veranderd te snel, dit gaan we niet doen. En dat was maar goed ook ! Wat een weer kwam eraan. Regen, onweer, harde wind. Het werd filmpje kijken in de camper.

Half de middag was het over, de zon is terug maar nog best veel wind. We zeiden we gaan niet meer varen. Rondje wandelen, ijsje op terras, pieren zoeken in het bos zodat er vanavond nog gevist kan worden en varen doen we andere keer wel.

De plaats waar we staan is morgen gereserveerd,  zouden best nog langer willen blijven maar het is goed, er is nog zoveel moois te zien we rijden morgen gewoon weer stukje verder.

Fijne avond, liefs van ons

1. Mirjam:
    26 juni 2023
    Geniet lekker in Denemarken en de aardige bewoners! De campings in Scandinavië zijn heel uitgebreid met mooie keukens met oven en vaatwasser, mocht je uitgebreid willen koken 😉. Voor de mannen kan ik Saltstraumen in Noorwegen zeker aanraden. Onder de brug vang je enorme vissen! Op de camping/camperplaats aan oostkant van de brug, is een speciale ruimte om de vissen schoon te maken en in te vriezen tot je ze gaat eten! Voorzichtige reis verder en geniet ervan! 😘
  2. Dijst, Ko & Junior:
    26 juni 2023
    Die gaat op de lijst met tips !!
  3. John en Astrid:
    Hoi allemaal,
    Ik ben een beetje saai maar het ziet er super uit daar .
  4. Dijst, Ko & Junior:
    Saai ???
    Met jullie is het nooit saai !
    Een goede buren borrel zou wel gezellig zijn. Plaatje draaien, bakkie tussen het klussen door of samen naar de bootcamp !!
  5. John en Astrid:
    26 juni 2023
    Dit klinkt zooooo gezellig.Jullie verhalen zijn leuk om te lezen blijf dat vooral doen 🙋‍♀️😘
  6. Ed dijst:
    28 juni 2023
    het begin is er al weer, maar het mooist moet nog komen.
  7. Circa kommer:
    29 juni 2023
    Leuk verhaal zo maak je in ieder land weer andere dingen mee .een mooie reis verder.