Letland en Litouwen

18 september 2023 - Kauno rajono savivaldybė, Litouwen

Wie had ooit gedacht dat ik op een maandagmiddag in september in m'n korte broek, met 20 ° in een park in Litouwen een reisverhaal zou schrijven. Nou ik niet, maar het is op dit moment wel zo !!

We rijden vandaag best een stuk en proberen dan altijd wel een leuke plaats te vinden om iets te eten. Lukt niet altijd maar hier in de Baltische Staten zijn er picknick plaatsen in overvloed. Bij deze kunnen we niet met de camper erop, parkeerplaats is bovenop maar hier beneden mega park, speeltuin, bbq plaatsen, banken, bruggetje, viswater zelfs een soort podium met banken. Kan me hier zomaar een gaaf festival bedenken......  maar voor nu geen muziek, geen foodtrucks, gewoon broodje met gebakken ei en bakkie thee. Straks rijden we weer verder.

Afgelopen week zijn we Litouwen ingereden na eerst nog paar mooie dagen in Letland. Op de camperplaats waar we vorige week stonden zijn we eerst maar eens begonnen om de camper beetje mug en vliegvrij te maken. Hij was eerder zwart dan wit.

In de middag zijn we naar de Cinevilla Film Studio's gereden. We wisten niet zo goed wat we konden verwachten, maar wat was het leuk en groot. Storm mocht gewoon mee en iedere keer liep je weer tussen andere setting. Voor ieder soort film was er wel iets gemaakt en ook allemaal net echt. Ik dacht al die gebouwen zijn van steen maar dus niet.  Meeste is nep maar dat zie je echt niet. De trein was erg leuk, echt zo'n oude uit films, haha we waren op filmsets. Het meest gekke was wel de kerk. Daar was nog niet gesopt en gedweild zeg maar... overal bloedsporen en ledematen, vast van enge horrorfilms. Er worden nog steeds films opgenomen, ze waren ook nog nieuwe dingen aan het bouwen.

We waren er pas laat en omdat het zo groot en indrukwekkend was gingen we er pas laat weg. We wilden naar een wijnboerderij half uurtje verderop. Hadden we nog zin dat stuk te rijden ? Het was hele dag warm en moesten ook nog paar boodschappen doen.

Maar we zeiden we rijden gewoon nog stukje door en dat was een super keus. We kwamen op de wijnboerderij aan en wisten niet wat we zagen. Wat een ruimte, wat een terrein. We wisten echter niet goed waar we heen moesten maar net toen ik wilde bellen kwam de boer met z'n tractor van de heuvel aan de overkant aanrijden. Volg me maar zei hij. Het werd steeds mooier. We waren er alleen, hij vertelde aan één stuk door over zijn boerderij en zoek maar een plaatsje. Twee enorm grote visvijvers,  een rivier, wijnranken, een bbq plaats met openhaard. Echt zo mooi allemaal.

We hebben nog even van de zon kunnen genieten maar zodra die onder ging, kwam de mist en koelde het snel af. We zijn naar de openhaard gegaan en hebben daar bij het vuur gegeten. Super leuk !

De volgende ochtend moesten we nog even gaan betalen en even vragen of we nog tot half de middag mochten blijven met dat mooie weer. We dachten eerst nog extra nacht te blijven maar er werd regen en onweer voorspeld en op dat gras onderaan de heuvel vonden we niet slim. Nu heeft hij wel tractoren maar vastzitten hadden we geen zin in. Eerste wat hij vroeg, willen je mijn wijn proeven, nou het net half 11, de dag was net begonnen. Maar kregen wel rondleiding. Hij maakt wijn van druiven en van fruit. Pruimen, rabarber en zwarte bessen. Best verleidelijk deze te proeven maar niet om half 11 in de ochtend. We hebben wel een fles rabarberwijn gekocht.

Half de middag door naar haventje aan de kust want we wilden daar een wandeling doen en een kathedraal bezoeken.

Bij het water staan is bijna altijd leuk. Deze keer niet. Om twee uur in de nacht ging het stormen en dat stopte niet meer. De hele camper schudde heen en weer. Het strand was aan de andere kant van de pier, dus we zijn om half 8 maar lekker buiten gaan uitwaaien. De zon was er al en de golven waren enorm. Het water spatte echt meters hoog tegen de pier. Zal proberen het filmpje toe te voegen.

Later stukje verder naar het strand met de bunkers. Een strandwandeling maar dan net even anders. Over ruim één kilometer liggen er afgebroken bunkers in het water. Niet normaal hoe groot, overal kon je tussendoor, langsheen, onderdoor.

De kathedraal was wat verder dus met de camper naar de volgende parkeerplaats.  Daar was een enorme lange pier. Door de harde wind natuurlijk goed voor mooie foto's.  Nou het werden eerder filmpjes voor de leukste thuis. Wat een lol hadden we op die pier want ja het lukte natuurlijk niet om daar droog te lopen. Wie kreeg het meeste water ? Uiteindelijk Naud en ik.....

Van hieruit naar de kathedraal,  prachtig gebouw. Je mocht binnenkijken maar geen foto's maken.

Terug bij de camper besloten om de camper op de parkeerplaats bij de pier te zetten en gewoon nog nachtje bij het strand te slapen. Er stond een oude tram als horeca gelegenheid maar die was dicht dus we stonden daar mooi uit de wind met de voorbanden zowat op het strand. Er kwamen veel locals even met de auto foto's maken van de golven en later van de zonsondergang.  In de ochtend was de wind helemaal weg. Norman en Naud hadden de wekker gezet om vroeg te gaan vissen. Ik deed lekker rustig aan en ben met Storm op het strand gaan ontbijten. Die zee, echt heerlijk. Blijf tenminste een Zeeuws meisje !!

In de middag hadden we een afspraak bij een garage in Litouwen voor nieuwe voorbanden.  Ik had ze die week gebeld en was geen probleem kom maar langs we leggen ze voor jullie klaar.  Hoe laat ? Geeft niet, kijk maar. In Letland zat geen Euromaster en Norman wilde het wel daar laten doen. Onze voorbanden moesten echt vervangen worden. In Italië hebben we er 4 seizoensbanden onder laten zetten maar dat was blijkbaar niet de beste keus voor zoveel kilometers, zo'n slecht wegdek overal en zon.

Maar ach tis opgelost, de camper heeft weer nieuwe banden. En weet je wat leuk was, komen we daar aan. Vrijdagmiddag rond twee uur  zegt de monteur als eerste tegen ons, bijna weekend, had paar jaar in Nederland gewerkt.

Eind van de middag door naar een camping. Het was weer tijd voor de was. Toen ik echter vroeg of er wasmachines waren zei ze breng het morgenochtend maar even, dan doen we het voor je want was nu te laat. De medewerkers waren al naar huis. Nu is het wel eens zo dat je muntjes krijgt of dat de ruimte op slot zit. We dachten oké, dan morgenochtend.  Ik zaterdagochtend met m'n was op stap, zegt ze geef maar. Hoeveel graden? Ik bel de medewerkers kom het straks maar ophalen. En jawel er komt iemand met een golfkar, neemt m'n tassen was mee, 2 bigshoppers vol en om één uur kon ik het ophalen. Echt ik dacht we zullen zien, heb wel nog gevraagd heb je ook droger? Tuurlijk, komt goed. En dat kwam het ! Ik haalde om één uur twee grote bigshoppers schone was op. Gewassen, gedroogd en opgevouwen !

Zaterdag weer stukje omhoog gereden. We wilden nog naar het bedevaartsoord bij de Heuvel der Kruisen. Ze zeggen dat er wel 100.000 staan. We hebben ze niet geteld, maar die staan er zeker wel. Je ziet ze ook van heel veel verschillende materialen, meeste zijn van hout, maar we zagen metaal,kralen, stof, glas, steen, mozaïek en zelfs lego.

Gisteravond daar niet gebleven maar alvast half uurtje naar beneden gereden anders werd het vandaag wel hele lange dag. Het plan was namelijk om weer bij een rivier uit te komen.

Dinsdag zullen we Polen inrijden. Woensdag hebben we daar voor Storm een afspraak staan bij een trimster. Altijd weer spannend, maar tis echt nodig. Ben op internet gaan zoeken en contact gezocht. Alles klinkt goed dus we vertrouwen erop dat ze hem van z'n dikke vacht afhelpt.

We zijn intussen aangekomen bij de rivier en ook hier weer prachtige parkeerplaats.  Er komen nu nog wat locals zwemmen, vissen en ik zie jetski's komen. Maar vaak is het zodra het donker wordt rustig.

De mannen zijn nog even vissen en ik ga straks eten maken. Vandaag bladerdeeg groenteschotel en morgen......spruitjes uit Holland. Denk zelfs uit Dreischor  !!

Fijne avond allemaal

Liefs van ons

1. Coby:
    18 september 2023
    Mooie foto's. Ik geloof graag dat het genieten is.
  2. Rosalinde:
    Heerlijke belevenissen!!!
  3. Circa kommer:
    Alweer een leuk verhaal
    Je zien veel en maken veel leuke herinneringen
    Nog een mooie reis van de week