Finland

30 juli 2023 - Sirkka, Finland

We zijn in Finland !

Na een drukke week zijn we in Finland.  Nou de week was niet echt druk, maar het was er één met veel regelen.

Het begon natuurlijk al met de aanhanger die kapot was.  De sleepwagen kwam rond half vier. Als de aanhanger dan op zo'n sleepwagen staat is het maar een klein bakkie. Toen ze wegreden zei Naud ik vind het maar niks. Tja toch zijn plekje wat wegging. We zijn er achteraan gereden, maar ja die man gaat niet staan wachten tot wij weer ingestapt zijn. Die geeft adres van de garage en vertrekt. Het was ruim 1,5 uur rijden over de onverharde weg. We hadden nog wel zo bedacht niet weer die kant terug te gaan, maar ja nu moesten we wel.

Toen we bij de garage kwamen was alles al dicht. We konden wel naar binnen kijken en zagen de aanhanger binnen staan. Toch fijn dat we wisten hij is er. We zijn even snel langs de supermarkt gegaan en camping in dorp opgezocht. Deze was gelukkig nog open en er was nog plaats. De mevrouw kende de man van de garage en zei meteen ik stuur hem wel even een berichtje dat hij niet vanavond of vannacht de aanhanger komt brengen. Ik zei hij weet niet dat wij hier slapen,  ja hoor zei ze hij weet alles, werk 24/7 helpt iedereen en belt mij rustig om half 2 in de nacht als iemand slaapplaats nodig heeft nadat hij met zijn sleepwagen onderweg is.

D'r man kwam ook nog even bij ons langs dat we de camper niet mochten wassen, alsof we daar nog zin in hadden. Maar snap het wel want je kon precies zien op de camping wie over welke weg gereden had. Hij moest lachen want hij zei, ik zag jullie komen dacht ja daar hebben we er weer één.  Echt je wilt niet weten tot hoe ver het zand/slik op de camper zit.

De volgende ochtend belde ik de garage en de aanhanger stond al klaar. Gisteravond nog gemaakt zei hij, we konden hem meteen ophalen. Fijn we zijn weer compleet. Naud heeft nachtje bij ons in de camper geslapen lekker samen met Storm op de bank. Gaat prima, maar hij was toch blij dat het maar voor 1 nachtje was.

Omdat we toch vroeg waren zijn we naar het oosten van Zweden gereden.  Even de bewoonde wereld weer in. We moesten LPG tanken en dat kan in Noord Zweden maar op 2 plaatsen, we moesten voor Storm op zoek naar een dierenarts, die moet nog een ontwormingskuur welke door een dierenarts afgetekend moet worden in zijn paspoort om de grens naar Finland en Noorwegen over te gaan en we hadden een wasmachine nodig !

Ofwel hoop te regelen. Maar allemaal weer gelukt. Op een camping wasmachineruimte gereserveerd voor 3 uur en bij de dierenarts afspraak kunnen maken.

Storm is nog nooit zo blij geweest bij de dierenarts. Niemand die aan je plukt, in je oren wilt kijken of je een prik in je kont geeft, maar in de wachtkamer 2 pilletjes met smeerworst opeten. Nou dat kan hij wel ! Even alles in zijn paspoort invullen, aftekenen, afrekenen en meneer is klaar om verder mee te gaan op reis ! Nou nog niet helemaal, we moeten nog 24 uur wachten.

Maar dat geeft niets, het is een zonnige dag. We kunnen zelfs weer een keer buiten ontbijten en in de middag zoeken we zelfs de schaduw op. Ofwel we hadden even twee prachtige dagen zon.

vmVrijdag zijn we de grens overgegaan naar Finland. Geslapen op camping bij een hotel, nou ja camping een grasveld aan de rivier.

Zaterdag doorgereden naar Rovaniemi. Wie kent het niet ?? Nee ? Nou zeg, hier woont de kerstman ! Op de Poolcirkel van Finland.

We zijn even bij hem op bezoek geweest, was gezellig,  hij was pas nog in Nederland geweest, met een vriendin naar de Keukenhof. Was mooi, prachtige tulpen, en weet je wat hij had gegeten? Stroopwafels,  nou die waren lekker, hij zei we kunnen wel zien dat hij er veel op had, al wrijvend over z'n buik,haha. Nog even op de foto, en hij zei binnenkort, zo in december kom ik weer hoor !!

Het was even leuk, het is grappig opgezet maar het is ook super commercieel en toeristisch. Bij ons was het rustig maar er worden dagelijks  bussen vol toeristen gebracht, zeker in de winter. Er zijn wat winkeltjes,  restaurants en het Santa Claus Postoffice. En wat wel raar was....in een ander gebouw zat nog een kerstman ??!! Tja wij ook daar even naar binnen, niet op de foto, geen gesprekje met de kerstman maar wel met een elfje. Want ja hoe kan dit nu ? Dat ga ik dan natuurlijk even vragen. De kerstman is snel, zijn rendieren vliegen hem soms snel heen en weer...... (vervolg van verhaal was, het zijn blijkbaar 2 bedrijven in één, ik zei zeker voor de drukte, nee hij is als het moet echt zo snel 🤫)

Ach hoe het ook is, het is even leuk om tussen alle kerstbomen, kerstversiering en kerstsfeer te lopen eind juli.

En ja natuurlijk de Poolcirkel over !!

We konden bij het park blijven slapen, op de parkeerplaats blijven heel veel campers staan voor een nacht.

Vanochtend zijn we weer stukje verder gereden. We staan nu bij een skigebied in Finland.  De gondels gingen vanmiddag nog omhoog. Het is nu een bike park,  adventure park en discgolf park.  Je moet dus goed opletten in het bos tijdens het wandelen want de frisbee's vliegen hier tussen de bomen. Discgolf is een sport hier in Scandinavië.  Met een frisbee een parcours afleggen waarbij je ze in een soort metalen mand moet gooien.

We moeten ook even wennen aan het uur tijdsverschil en we betalen hier weer met euro's.  Denemarken en Zweden hadden kronen, Noorwegen straks ook maar Finland weer niet.

Het is tijd om eten te gaan maken.

Liefs van ons

1. Anneke:
    30 juli 2023
    Hohoho 🎅
  2. Circa kommer:
    31 juli 2023
    Wat een mooie foto's weer en wat is Zweden ook een mooi land. Geniet van al het moois wat je tegen komt, en ik geniet met jullie mee. Groetjes
  3. Anneke Bouman:
    28 augustus 2023
    Geweldig om al jullie verhalen te lezen heerlijk genieten.
    En mooie foto's.
    Groetjes Anneke.