Noorwegen

7 augustus 2023 - Vangsvik, Noorwegen

Een week zijn we nu in Noorwegen en een week zijn we al diep onder de indruk. Wat een land. Al veel moois gezien, maar dit....... en we zijn er nog maar een week. Er komen vast en zeker ook minder mooie stukken van Noorwegen, maar deze week pakt niemand ons meer af !

We wilden wat langer in Finland blijven, daarnaast was de twijfel wel of niet naar de Noordkaap. We moeten keuzes maken want ook al lijkt onze reis lang en voor vele oneindig, want we horen dan je hebben tijd zat maar er staat ook een budget tegenover en de camper rijdt niet op water, diesel is duur, we willen nog veel meer zien en doen onderweg.

Dus via Finland op naar Noorwegen.  Nou kan je vertellen nu hebben we al veel gereden, vele soorten wegen gehad maar deze was toppunt van alles. Het was vast de combinatie maar wat een drama. Het regende, slecht zicht, één hele rechte saaie weg, wegwerkzaamheden en over 30 kilometer stukken asfalt uit de weg.  Werkelijk waar alsof we de hele tijd stoep op stoep af reden. We waren het allemaal helemaal zat. Maar ja stoppen was ook geen optie want er was niets. Na ruim 120 kilometer bij de grens nog even tanken, het klaarde gelukkig beetje op. En heel raar, we rijden zo'n 15 minuten over de grens en alsof we in een andere wereld stonden. Er waren bergen, geen rechte wegen meer, prachtige watervallen, enorme rotsen.

We zijn nog klein stukje doorgereden en de camper op een camperplaats gezet. Dit was een parkeerplaats met allemaal vrije plaatsen aan een fjord. Er waren wat houten huisjes met toilet, bbq plaats, info bord en een verkooppunt voor koffie en souvenirs. Het was laag water, nog even wat rondgewandeld want ondertussen scheen de zon. We waren net op tijd want er bleven campers komen.

De volgende ochtend zijn we naar Sommarøy gereden. We hadden een tip gekregen dat er daar kabeljauw gevangen werd. Wat een prachtig eiland was dat ! Blauwe zee, witte strandjes, bergtoppen met sneeuw. Echt een plaatje. We hebben de camper op de camping gezet. Direct aan het haventje, bij de brug want daar werd gevist.

Toen we aankwamen stond er ook een Nederlands gezin dus dat was wel even gezellig. We volgen elkaar al wel op Instagram dus leuk om even wat ervaringen uit te wisselen.

In de avond zijn de mannen gaan vissen, en of er kabeljauw gevangen werd ! De mannen hadden meteen beet. Omdat het prachtig weer was, de locatie mooi was en er vis gevangen werd zijn we lekker nog een dag gebleven. Er was een supermarktje zodat we even spullen voor de kibbeling konden kopen, want ja met verse kabeljauw gingen we natuurlijk kibbeling maken.

In de avond frituurpannetje aan, beslag gemaakt, kabeljauw in stukjes en ja hoor verse kibbeling. De smaak was nog wat flauw en ik had getwijfeld over bepaalde kruiden voor eroverheen. Het was tien voor 8 dus naud snel op z'n step toch nog even dat potje gehaald. Nou dat ontbrak inderdaad. Wat was het lekker !!

De volgende dag zouden we kwart voor één vertrekken want we wilden met de ferry van drie uur. Er was verteld zorg dat je er twee uur voordien bent anders kun je niet mee. Nou oké doen we dat.

We hadden in de ochtend eerst tijd staan kletsen met onze nieuwe buren. Een stel op een tandem met een tent. Zij fietste voorop want hij was sinds een jaar slechtziend. Ze waren naar Noorwegen gevlogen en nu zo samen op reis. We hebben met ze afgesproken dat als we zien fietsen we 3x kort toeteren dan weet hij dat wij het zijn.

Maar ja kletsen is leuk en gezellig maar we moesten echt door naar de boot. Komen we daar aan, ja hele rij natuurlijk. We zeiden dat wordt niets om drie uur dat wordt wel vijf uur voor ons. Toch even naar voren lopen en tellen want er gaan ongeveer 25 auto's op. En wie zien we daar ? De gele bus met het gezin van de dag ervoor. Die stonden op plaats elf, ik zei denk dat jullie mee kunnen maar wij ? Lopen we naar voren zitten er op de rotsen te vissen dus Naud zegt gaat nog lang duren ik ga ook vissen. Staan we daar, komen er nog 2 Nederlandse gezinnen. Beide met huurauto op rondreis. Eén stond voor ons de ander achter ons. Ja dat werd leuk, wie kan er straks wel mee en wie niet ? Nou uiteindelijk gingen hun allemaal en wij niet..... we waren echt te lang. We werden door iedereen uitgezwaaid,  nou nee eigenlijk zwaaiden we hun uit. Wij bleven achter. Ach geeft niets, bakkie thee, naud vissen, lekker buiten zitten. Het was zo vijf uur.

Wij de boot op, het dek op want Storm mocht niet naar binnen, gaat het toch opeens regenen. Toch geprobeerd ergens naar binnen te gaan. Twee trappen af, open ik een deur zat ik in de machine kamer. Oeps,  m'n Noors is nog niet zo goed. Snel terug omhoog. Norman had Storm onder z'n armen, mist tie toch de laatste trede omhoog...zo dat was schrikken. Storm sprong snel naar Naud en ik stond nog achter Norman. Met z'n scheen over de trede en met z'n ribben op de bovenste rand. Meteen ei op z'n been en zere ribben. Maar nee doet geen pijn, gaat goed. Ja ja geloof het zelf, ga toch maar effe hier op een stoel zitten. Nou gelukkig viel het inderdaad allemaal mee. Beetje beurs, beetje blauw.

De ferry bracht ons naar het eiland Senja. Ook weer zo mooi. Wel zijn er tunnels waar je maar niet teveel over moet nadenken. Die zijn zo smal dat je maar moet hopen dat er geen tegenligger komt.

We zijn naar een camperplaats gereden maar die stond al vol. Half de berg was er nog één. Nou de plaats was een oud voetbalveld, niets bijzonders. Maar achter onze camper begon een wandelroute en als je daar omhoog liep, wat een uitzicht. Er was een jongen met z'n fiets, die kwam uit Oslo. Die ging daar slapen en er kwam ook een ouder echtpaar met een tentje. Ze zei kom om half elf, de zon gaat om tien voor elf hier onder en dat is prachtig. Nou ze hadden gelijk. Fantastisch, we zijn de berg opgelopen, naud was nog met de drone bezig en kwam ook nog de berg op.

De volgende dag was het wat mistig, koud en miezerig. We zijn een mooie route gaan rijden. Af en toe even uitgestapt, maar het was echt weer voor dikke trui en jas. Heel gek ene dag 23 graden en korte broek, andere dag sta je met 9 graden op de rotsen. Maar zodra de zon doorkomt is het ook meteen een stuk beter.

Eind vd middag kwamen we nog langs een brug waar we hadden gelezen dat er makreel gevangen werd. Camper op de parkeerplaats. Ik boekje lezen en de mannen makreel vangen. Goed te doen. Zit ik daar, stopt er een auto stukje voor onze camper en wie stapt er uit ? De man die achter ons stond bij de boot. Hij zei kom even gedag zeggen en sorry want ja wij gingen met de boot mee en jullie moesten nog twee uur wachten. Haha zo leuk, ik zeg ze hebben drie keer gemeten maar zeiden het past echt niet. Nee hij zei bij ons was het zelfs maar net. Dus ja was weer even gezellig.

We zijn pas laat een camperplaats gaan zoeken want waar we stonden was zo dicht bij de weg, daar bleven we niet slapen.

Het is druk met campers maar er is overal nog wel een slaapplaats te vinden.

Onderweg zien we nog steeds rendieren, prachtige bergen, houten huisjes. Het is zo mooi.

Gistermiddag hebben we de camper bij een bunker museum neergezet. Enorm terrein met bunkers die vrij toegankelijk zijn. Zowel boven als onder de grond. Staan wel grote borden betreden op eigen risico. Er stonden nog enorm veel spullen. Veldbedden, gaarkeuken, kanonnen, trappen. Het was veel groter dan het bunker museum in Denemarken.

In de avond hebben we de makreel gebakken. We konden nog lekker buiten eten. Naud ging na het kaarten nog even vissen. Norman zei kom ik zo nog met de drone. Ja leuk, het was goed helder en donker wordt het toch niet. Helaas kwamen ze terug zonder drone, nou nee ze hebben hem nog gevonden nadat tie gecrasht was maar helaas wel kapot.

Vandaag weer dag met miezer, tijd om eens even een wat groter stadje te zoeken met grotere supermarkt. Boodschapjes, nachtje op camping, even lekker wat langer en warmer douchen en Netflix bijwerken op de wifi.

We krijgen berichten over het noodweer in Scandinavië. Dit is in het zuiden, we kennen camperaars die daar nu zijn. Iedereen zoekt veilige plaats.  Bij ons nu wel regen maar komende dagen is bij ons het weerbericht zon en 25 tot 28 graden. Echt bizar, maar ja er zit ook nog ruim 1250 kilometer tussen.

Het is wel super lang verhaal deze keer. Wij maken dit natuurlijk voor jullie maar zeker ook voor onszelf. De weken vliegen voorbij en als we stukken terug lezen zeggen we vaak oh ja, of bij foto's ja dat was daar, weet je nog toen deden we dit of waren we daar. Zo hebben we na onze reis een prachtig mooi reisverslag.

Liefs van ons

1. Circa kommer:
    8 augustus 2023
    Wat een leuk verhaal weer en wat zien jullie veel mooie landen.ook leuk dat je nieuwe mensen ontmoet die ook op doorreis zijn. Ik hoop dat het weer mee zal vallen zorg maar voor een veilige plaats. Groetjes
  2. Ria Rottier:
    8 augustus 2023
    Wat weer een mooie verhalen en wat een ervaringen. Geniet ervan.
    Groetjes uit Zeeland
  3. Dijst, Ko & Junior:
    16 augustus 2023
    Groetjes terug, Noorwegen is prachtig ! Jullie vd winter weer richting Portugal ?
  4. Ria Rottier:
    16 augustus 2023
    Ja wij vertrekken in november richting Spanje. Hebben plekje gereserveerd voor de feestdagen. Daarna verder en door Portugal terug naar huis. Tenminste dat zijn voor nu de ideeen. Jullie veel plezier nog en lekker genieten. Gr Paul en Ris