Lapland

25 juli 2023 - Arjeplog, Zweden

Lapland ? Ja we zijn in Zweeds Lapland. En we kunnen jullie zeggen wat is het hier mooi !!

We zijn vorige week verder naar het noorden gereden. We wilden een stuk van de wildernisroute route rijden. Voor iedereen die denkt das een route waar je alleen wilde dieren ziet, dat is het niet.  Het is de hoogst gelegen geasfalteerde weg van Zweden en alleen open tussen 6 juni en 15 oktober in verband met de vele meters sneeuw die hier in de winter ligt. Het is een route langs diverse meren, watervallen, wandelroutes, fietsroutes,  vismeren en natuurlijk spot je er ook veel rendieren en vogels (als je geluk hebt).

Wij zijn niet overal gestopt omdat het gewoon geen mooi weer was. De eerste waterval waar we heen gingen was prachtig. Ook de wandeling erheen. En we vertrokken een keer met zon.  Heerlijk maar ja stom om zonder jas te gaan want voordat we bij de waterval waren aangekomen kwam er net zoveel water uit de lucht als uit de waterval...

We waren natuurlijk zeiknat voordat we weer bij de camper waren.

De overnachtingsplaatsen waren ook bijzonder, de meeste keren stonden we gewoon ergens aan een meer of in het bos. Soms met nog 2 of 3 andere campers, maar de ruimte is vaak zo enorm dat je elkaar bijna niet ziet staan. En soms sta je met 20 op een rij. Verschilt echt per locatie.

Omdat het weer erg tegenviel, niet alleen steeds buien maar ook echt koud zijn we niet overal gestopt. Nu was dat toch al niet het plan want dan ben je wel 3 weken onderweg hier maar steeds in de regen lopen is ook niet wat we willen. We zien genoeg mensen volledig in regenpak vertrekken maar nee das niet onze keus.

Wat ook gek is, is dat het hier helemaal niet donker wordt. De zon gaat pas rond elf uur onder en komt tegen drie uur weer op. Van de week ging in om twee uur even naar de wc en het was gewoon helemaal licht buiten.

We hebben zoveel mooie  plaatsen gezien en ook rendieren !! Zo bijzonder, ze lopen gewoon langs de kant van de weg. Opeens zijn ze daar. Ze zijn groot, enorme geweien en ze lopen heel grappig.

Ik heb wat filmpjes geprobeerd te plaatsen, maar wil nog niet helemaal. Ik probeer het straks nog een keer.

Ja en verder wordt er veel gevist, iets minder gevangen. Maar het gaat steeds beter  een keer ligt die forel of zalm op de bbq. De vissen die ze nu vangen is snoek of baars en die zetten ze weer terug.

We zijn zaterdag half de wildernisroute verder omhoog gereden want ik had een super dagtocht gezien. Even getwijfeld, maar dacht ach weet je deze kans heb je niet iedere dag ofwel ik had een Fly & Hike geboekt.

Voor iedereen die denkt fly & hike ? Ja vliegen en lopen.... op de camping waar we heen zijn gereden organiseren ze deze tocht. Met een helikopter de berg op en terug lopen !!

Nou ik kan zeggen dit was fantastisch  !!!

Het was in de ochtend nog even spannend want de berg lag in de wolken en de helikopter kon niet vliegen waardoor het een uur verzet werd. We konden die wolken wel wegkijken. Steeds dachten we het klaart op ja we kunnen maar nee hoor weer die top weg ..maar uiteindelijk 1,5 uur later zijn we ingestapt en vertrokken.  Naud als eerste erin want die zou dan Storm overpakken van Noman en daarna ik. 3 plaatsen achterin, maar nee de laatste moest voorin. Oké niet nadenken, naast de piloot, fasten your seatbells, en gaan.

Wat een uitzicht, niet normaal. En ja dan wordt je ergens bovenop een berg afgezet. De piloot haalt je tassen eruit zet ze bij een steen, helpt je uitstappen en tot ziens. Je had onze gezichten moeten zien. We waren alle drie totaal in de war van wat we hadden gezien, wat we hadden gedaan en waar we stonden. Wat een mooi moment ! En ja vergeet onze Storm niet want ook die was mee en stond bij ons in ons niemandsland op dat moment.

De route naar beneden was ook mooi, in het begin nog wat laaghangende bewolking maar al snel klaarde het op. De hengels waren mee want onderweg kon je vissen zeiden ze, broodjes waren gesmeerd, de tocht kon beginnen.

Eerst over de rotsen en later bij de boomgrens door het bos. Voordat we dat pad ingaingen moesten we goed uitrusten zeiden ze want was steil naar beneden over smal pad. Nou het was goed te lopen maar je moest wel goed opletten waar je liep.

Beneden kwamen we uit aan de andere kant van het meer. Hier werd nog gevist, gezwommen door Storm en natte voeten door Norman. Die zat weer eens vast met z'n draad en dan proberen ze vaak door schoenen uit en broek omhoog hun blinkers en draad toch nog te redden. Soms lukt het soms niet. Terwijl hij half in het water stond hoorden we de speedboot al komen want we werden daar opgehaald. Nog effe super snel over het water, want ging goed hard. De gehele dag werd afgesloten in het restaurant met een diner met vis en vlees uit de streek.  Nou jullie kunnen het vast raden. Rendiervlees en vis uit de rivier. We hebben heerlijk gegeten, het was echt super lekker. Chocolade taart na, ja wat wil je nog meer.

Ik hoop dat de filmjes lukken. Probeer het zo nog een keer want ja hebben tijd genoeg op dit moment.  We zijn om half elf op de camping weggegaan en staan nu (14:12) zo'n 25 kilometer verderop in een of ander gehuchtje op de sleepwagen te wachten. De aanhanger is kapot. We hadden al gezien dat er weer een stuk los was, Norman had het vastgemaakt en we hoopten dat het goed kwam maar helaas het moet echt in een garage vastgezet worden. De garage hier zou om 12 uur open gaan. Dus wij uur gewacht maar helaas er komt niemand. Tis vakantie zei een voorbijganger. Dus ja we zijn gaan bellen en ze slepen straks de aanhanger naar garage dichtbij. Dichtbij is hier 1,5 uur....  dus ja voor tie hier is, is ook 1,5 uur. Eén voordeel, we hebben ons huis bij. We hebben stroom, eten, drinken, wc, zitten warm en droog. Alleen die wasmachine die echt wel nodig is gaat denk ik nog dagje duren. Ach de kast is nog niet leeg.

We hopen dat tie zo komt, en dat ze het vandaag of morgen kunnen maken. Naud heeft z'n slaapspullen voor de zekerheid alvast maar in de camper gedaan zodat we vanavond met de camper in de buurt van de garage kunnen slapen.

Liefs van ons

1. Rob Veerman:
    25 juli 2023
    Pfffff aan avonturen geen gebrek, hoop dat de aanhanger snel is gerepareerd.
    Veel plezier 😎☀️
  2. Jolanda Verolme-Snijders:
    25 juli 2023
    Wat een gave trip…veel reisplezier nog.
  3. Ria Rottier:
    25 juli 2023
    Wat een schitterende verhalen. Genieten zeg
  4. Joes:
    Super gaaf allemaal!! Wat een avonturen allemaal weer 😊
    En inderdaad, hopelijk is de aanhanger weer gauw gemaakt. Dikke knuffels 😘
  5. Dijst, Ko & Junior:
    25 juli 2023
    Update aanhanger De aanhanger staat in de garage. De garage was al dicht toen wij er kwamen maar de aanhanger stondcwel binnen in de werkplaats. Wij staan op camping zelfde dorp. Volgens mevrouw vd camping is hij dan weer met zijn sleepwagen weg en werken ze 24/7. We horen morgen wel wanneer hij hem kan maken.
  6. Circa kommer:
    26 juli 2023
    Wat zien jullie veel mooi's en wat maken jullie veel mee. Hoop dat de aanhanger snel gemaakt is dan kunnen jullie weer verder met jullie avontuur. Veel plezier nog
  7. Erna:
    9 augustus 2023
    Wat een prachtige omgeving.