Houtkachel aan

9 oktober 2023

Zo zit je buiten in je korte broek met 26 graden en zo zit je in een appartement met de houtkachel aan......

Vorige week vertelden we al dat de camper naar de garage moest. Ze zeiden toen dat ze pas maandag tijd hadden. Effe baalen , effe schakelen, reis ietwat aanpassen, maar ach het was prachtig weer en we hebben de tijd. Het gekke is dat het nu gewoon alweer maandag is en de camper al sinds vanochtend 8 uur in de garage staat.

We zijn dinsdag naar een camping gereden aan het water. Het was 26 graden die dag en beetje afkoeling is dan wel fijn. Lekker windje, stoeltjes aan het water en de eerste vis van Tsjechië aan de haak.

In de avond ging het opeens hard regenen en onweren, echt omslag naar wat koeler weer.

Woensdag naar een camperplaats nabij Tisá gereden. We hadden gezien dat daar mooie wandelroutes waren. Eigenlijk wilden we naar het Boheems Zwitserland maar dat was toch best nog wel stukje verder rijden. Vanaf de camperplaats konden we naar Tisá lopen dus we zeiden dan wordt dat het plan voor donderdag en blijven we lekker 2 nachten staan op de camperplaats. De temperatuur was ook iets gezakt dus mooi wandelweer. Door het bos en de rotsen naar nog meer rotsen en nog meer bos. Echt hele mooie wandeling. Tussen de middag zijn we in een echte berghut gestopt voor een lunch. De pin was kapot dus we konden alleen contant betalen. Nu hadden we gelukkig nog kronen bij ons dus effe rekenen of we dat gingen halen. Ja dat moest lukken. Het was een super gezellige hut, het was er druk met veel wandelaars. Wij heerlijk gegeten, komt de super aardige mevrouw met de rekening. En ja je raden het al, dat werd afwassen..... we hadden het toch niet goed gedaan. De frietjes waren niet bij de prijs inbegrepen dus de rekening was duurder dan wat we aan kronen hadden. We mochten ook met euro's betalen, alsof we die wel hadden ?  In het dorp nog half uurtje lopen, waar we toch nog naar de supermarkt moesten, had ik pinautomaat gezien dus we zeiden we komen straks terug. Twijfel, echt we komen terug. Nou oke, het ging om 4 euro, komen je echt terug ? Jazeker, camperplaats is andere kant weer op dus we komen straks weer langs ? Weet je wat, hier mijn rijbewijs. Nou dat vond ze ook wel beetje raar, maar oké het gaf haar wel wat zekerheid zagen we dus prima. Zij blij, wij blij. Op het gemakje verder naar het dorp, de pinautomaat, de supermarkt en via de rotsen weer terug. Jeetje wat was het mooi maar ook zwaar. Onze benen en billen branden af en toe gewoon. Alsof je ene been gewoon niet meer voor de ander wil. De afstand was totaal 15,3 kilometer, dus op zich prima wandeling maar die trappen en rotsen...... We hadden weer wel enorm veel lol onderweg. In het bos stonden namelijk enorm veel dennenbomen en de mannen hadden bedacht dat daar wel een passend muziekje bij hoorde. Nou echt we hebben een kilometer of 3 naar kerstmuziek lopen luisteren. Voor iedereen die weet hoeveel ik daarvan hou weet dat de mannen ervan genoten en ik echt dacht waar zit de uitknop. Wie kan er nu al blij worden van kerstmuziek op 7 oktober.....

Toen we terug bij de camper kwamen bleken ze iets met de slagboom, kaartautomaat en stroom gedaan te hebben die dag waardoor ons kaartje niet meer werkte. Van alles geprobeerd en toen toch maar de beheerder gebeld. Ze zou even komen want ze moesten onze kaartjes blijkbaar wisselen, verrekenen, opnieuw instellen. Had er Norman zijn project van gemaakt en op zijn beste handen en voeten Tsjechisch heeft tie het mooi voor elkaar gekregen. Het valt ons echt enorm op hoe weinig mensen er hier Engels spreken.

De volgende ochtend lekker rustig aan gedaan en weer klein stukje verder gereden. Ik had een nieuwe site gevonden met camperplaatsen in Tsjechië bij particulieren, bedrijven of in ieder geval op eigen grond. De campings zijn bijna allemaal al dicht en op een parkeerterrein of openbare weg/park of bij een meer staan mag niet zomaar. We zijn al twee keer ergens weggestuurd en dat was gewoon overdag toen we er even stonden voor een broodje of bakkie koffie. Dus ja in de avond/nacht wil je dat echt niet.

We gingen naar een viskwekerij. Best leuk te zien en vissen mocht in één vijver, maar daar werd niets gevangen dus de mannen hadden het snel gezien. Wel heerlijke gerookte forel gekocht toen we de volgende ochtend weer weggingen.

De avond erna hadden we via die site ook een plaats bij een recreatieterrein gevonden. Mega parkeerplaats waar ze paar camperplaatsen beschikbaar stellen voor 14 euro per nacht. Nou prima, we stonden alleen. Er waren nog wat wandelaars en gezinnen in de speeltuin maar die gingen eind van de middag allemaal weg. En ja hoor Norman en Naud gaan om tien uur Storm uitlaten komt er een auto aangereden, controle. De beveiliging, kwam even kijken of alles goed was bij ons of we inderdaad via de site gereserveerd hadden. Jazeker, wilt u de bevestiging zien ? Nee hoor, hele fijne avond. Klinkt toch stuk aardiger dan, no camping here !

Zondagochtend regende het beetje en we zouden rond twee uur bij ons appartement zijn dus lekker op het gemakje vertrokken naar ons nieuwe huisje voor een paar dagen.  De eigenaar had al aangegeven dat ze er niet waren maar had de sleutel buiten voor ons verstopt, alle foto's erbij voor parkeren en we zouden hem in de avond wel even zien. Nou we kwamen aan en echt het is zo leuk, het is een appartement bij een buitenzwembad. In de zomer volop drukte denk ik maar nu niemand, tenminste de eigenaar woont in dit huis, de bovenverdieping is verhuurd en naast ons wonen zijn schoonouders. Waar wij zitten is in de zomer hun koffiehuis, maar nu ze een jongetje hebben van 1,5 hebben ze besloten het tijdelijk in de richten als vakantiewoning. Wij dachten in de winter vakantiewoning en de zomer meubels wisselen en weer koffiehuis maar ze zijn met het koffiehuis even gestopt. En hij zei dus gister dat wij de eerste huurders zijn, nu snappen we waarom alles nog nieuw is. De kookplaat, oven, pannen, badkamer, alles nieuw. De bar en de houtkachel niet die stonden er al, en de biertap is natuurlijk een mooi detail. Het is zo leuk en komt ook mooi uit want ook vandaag hebben we regen dus wat doen we, schoolwerk, wasje draaien, houtkachel aan, wat administratie, netflix, eten, drinken. We hadden wat problemen met internet vanochtend, er blijkt een storing te zijn ergens nabij het dorp dus we kregen de hotspotcode. Ze hebben blijkbaar nog wel het grote koffieapparaat van de koffieshop dus vanmiddag kwamen ze cappuccino en eigen gemaakte cake brengen.

Norman en Naud gingen om half 8 al met de camper naar de garage vanochtend. Ze hadden nog niet echt een idee hoe ze terug zouden gaan, het is kwartiertje hiervandaan met de auto, weer om terug te lopen is het niet, maar ze zeiden we kijken wel voor bus of taxi, maar de garage bracht ze netjes terug. Als het goed is worden we morgen gebeld en hopen we dat tie klaar is want ...... mijn ouders zijn al onderweg !

Echt te leuk, ze zijn vrijdagmiddag de camper gaan halen, nog even langs huis wat spullen ophalen en toen meteen vertrokken. De eerste stop was Dreischor. Nachtje bij de wijnhoeve op vertrouwd terrein en zaterdagochtend zijn ze België ingereden. Echt zo stoer ! We kijken er echt naar uit om ze vrijdag te zien. We hebben iedere dag wel even contact hoe het gaat en waar ze zijn want ja het is niet niks om als je 75  bent voor het eerst met een camper op stap te gaan. Maar ze genieten enorm dat zien en horen we wel ! Ze zijn nu in Duitsland op een camping voor 2 nachtjes. Woensdag rijden ze weer verder en ook wij hopen woensdag weer te kunnen gaan rijden dus dat wordt vrijdagavond met z'n allen Nederlands elftal kijken met bitterballen want die liggen in hun vriezer !!!

Ik ga even hout op de kachel doen want de mannen liggen beide serie te kijken

Liefs van ons

1. Circa kommer:
    9 oktober 2023
    Leuk verhaal. Hoe vinden jullie al die camperplaatsen toch en garages en nu weer een appartement. petje af hoor .en die geweldige routes die jullie lopen. Net een video ontvangen van je ouders leuk hoor ze zijn heel wat mans . Hopelijk is snel jullie camper klaar kunnen jullie weer verder groetjes
  2. Anneke:
    11 oktober 2023
    Volgens mij hoorde ik 7 oktober ook kerstmuziek op de radio. 3x raden welk nummer?
  3. Dijst, Ko & Junior:
    11 oktober 2023
    Dat weet ik wel....
  4. Truus Dijst:
    12 oktober 2023
    Weer een heel verhaal met veel belevenissen jullie maken zo wat mee maar leuk om te lezen en een hele fijne week met je ouders erg leuk dat ze komen gr Truus uit Kampen 😊