Tsjechië

2 oktober 2023 - Neratovice, Tsjechië

Gister was het 1 oktober,  alweer een jaar geleden dat we de sleutel van ons huis bij de makelaar achterlieten voor onze kopers. De overdracht was in Assen, nou dat konden ze vast zonder ons.

Gister heb ik een leuke tekst gemaakt en op Instagram gezet over het afgelopen jaar. Deze zet ik hier onderaan het verhaal.

Woensdag zijn we Tsjechië ingereden. We wilden graag de wandeling bij Adrspach lopen. Een heel mooi gebied met rotsen. Toen we eind van de middag op de camping aankwamen zijn we er al even heen gelopen om te kijken en om Tsjechië kronen te pinnen. Ja weer nieuwe valuta. Je kan hier op veel plaatsen niet pinnen dus beetje contant geld is wel fijn. Nu komt er uit die pinautomaat natuurlijk alleen papiergeld en voor de douche hadden we muntjes nodig. Oplossing was snel gevonden, tijd voor biertje op terras. Halve liter bier voor € 1,50  is leuk toch ?!

Op de camping was het rustig en we hadden prima plek. Laat in de avond hoorden we auto's,  gepraat, busjes, tenten werden opgezet. Volgende ochtend stond gewoon de hele camping vol....allemaal klimmers.

We gingen redelijk op tijd naar het begin van de wandeling,  je moet kaarten kopen om de wandeling te kunnen lopen. Ik naar de kassa, nee mevrouw dat moet online, gaat op tijdslot en komende drie blokken zitten vol. Ze verkopen 400 tickets per uur... nu snapten we die grote parkeerplaats,  alle horeca en souvenirwinkels.

Maar ja drie uur wachten daar hadden we geen zin in. We wisten dat er nog soort gelijk gebied in de buurt was. Even nagevraagd en wat bleek, daar konden we met de trein heen, daar wandelen en die wandeling sloot aan op de wandeling die we eerst wilden doen. Alleen dus nu stuk langer en zonder tijdslot. Prima, treinkaartjes gekocht, Storm moest z'n snuitje op. Hebben we gelukkig altijd in de rugzak (in veel landen verplicht in openbaar vervoer).

Blij dat we deze route hebben gedaan want eerste 5 kilometer was super rustig. Wel enorm veel trappen, denk wel 1000 treden, Naud heeft Storm aardig wat moeten tillen. En het was af en toe mega steil en super smal, maar wel gaaf. Toen we bij de groene route kwamen was het meteen stuk drukker.  We hebben daar ook voor de wat kortere versie gekozen.

De volgende dag hadden we Pec Pod Sněžkou op het programma. Jaren gingen we daar op wintersport en we dachten leuk, eens zien hoe het dan in de zomer is.  Nu konden we in de winter het dorp nooit in met de auto. We werden dan bij de parkeerplaats opgehaald met sneeuwscooters maar het lukt ons nu ook niet. Er stonden bij drie parkeerplaatsen verkeersregelaars. Alles was vol. Nog gevraagd of ze wisten waar we nog konden parkeren, nou ze keken alsof we gek waren. Zo'n lengte en surfplanken,  wat kwamen we doen ?! Er is in Pec Pod Sněžkou ook geen camperplaats of camping dus we zijn maar weggegaan. Op naar Špindlerův Mlýn, ook een wintersportdorp maar met camping. Heeft u gereserveerd? Nee, nou ik ga bellen of het overloopterrein open mag want we zitten vol. Echt, wat is er voor speciaals overal ? Wat blijkt het was donderdag een nationale feestdag in Tsjechië dus ze hadden lang weekend vrij en prachtig weer dus hele families aan de wandel overal. Dat was ook waarom het donderdag bij de rotsen zo druk was.

Zaterdag en zondag hebben we op een camping aan een rivier gestaan. We zijn zaterdag pas laat vertrokken,  het was wat bewolkt en we hadden gewoon zin in dagje niks. Dus klein stukje rijden naar wat goedkopere camping, die in het wintersport dorp vroeg de hoofdprijs en zondag middagje kanoën.

Nou leek meer op raften, flinke stroom versnellingen veel stenen, steeds vast of rondjes draaien om los te komen. Met z'n allen in één kano, best spannend. Nou voor mij dan, die mannen vinden dat prachtig, kan niets gebeuren zeggen ze dan. Nou af en toe schommelden we flink.

Het was totaal 9 kilometer en we konden bij het eindpunt met de trein weer terug. Nog biertje op terras en weer terug naar de camper. Was mooie tocht.

Vandaag zijn we weer garages langs geweest. De camper moet grote beurt en er moet nog iets gemaakt worden. En ja zo'n camper past niet overal op de brug. Maar tis Norman gelukt om afspraak te maken. Helaas pas volgende week maar ja moet een keer gebeur en zijn al blij, na 4x nee gehoord te hebben dat het ergens kan.

We passen onze route gewoon klein beetje aan. We hebben tenslotte nog ruim 1,5 week tot mijn ouders komen. Gaan nu wel aftellen hoor ! Vrijdag vertrekken ze uit Nederland.

We hebben nu een camperplaats bij een Chateau, echt mega groot. Aan de achterkant op hun grond mogen maximaal 3 campers staan. Net kwam ze even gedag zeggen. Ze zijn het chateau aan het opknappen. Al twee jaar bezig en nog vele jaren te gaan. Nu wel paar gastenkamers klaar en ze hadden al paar bruiloften gehad. Wat een enorm complex.

Norman en Naud hebben van de week ook het nieuwe tafeltje vastgemaakt. We hadden 2 losse tafeltjes en wilden dat eigenlijk anders maar wisten nog niet hoe. Maar beetje van Ikea en beetje van onszelf maakt een mooie twee in één ! Overdag kleine tafeltje erop en in de avond de grote. Ideaal en stuk steviger dan die twee losse.

De mannen waren net hiervnog even vissen. De eerste vis in Tsjechië moet nog gevangen worden. De lucht kleurde net prachtig, ik kreeg het niet mooi op de foto, maar Naud had bij het water nog wel mooie foto's gemaakt.

Hieronder nog de leuke weetjes van het afgelopen jaar.

Liefs van ons

1 oktober 2023
Een jaar is voorbij gevlogen
Een jaar waarin :
* we eerst drie maanden in een vakantiehuis woonden 🏘
* we daarna met onze camper Europa inreden🚐
* we al in 18 landen zijn geweest🌍
* we al 24.254 kilometer hebben gereden🛞
* we bijna iedere dag op een andere plaats sliepen😴
* Norman en Naud honderden vissen hebben gevangen🎣
* met elkaar al ontelbare kilometers hebben gelopen🥾
* er wel honderden potjes kaarten zijn gespeeld 🃏
* we alle weertypes hebben gehad die er bestaan🌞
* we soms creatieve oplossingen moesten bedenken🤔
* we met elkaar hebben gelachen en gehuild🤣
* we veel leuke lieve aardige gezellige mensen hebben ontmoet 🥳
* we de onaardige mensen snel vergeten of er soms achteraf ook om kunnen lachen🤨
* Norman altijd de wc leegt en dat niet altijd soepel gaat💩
* we denk in totaal 5x de wekker hebben moeten zetten⏰️
* Storm zijn grootste hobby stenen opduiken is🤿
* we natuurlijk Chris, Dennis,  onze ouders en iedereen missen💗
* Storm in 3 verschillende landen naar de kapper is geweest ✂️
* Diana volgens Norman nog steeds teveel schuim gebruik bij het afwassen 🧼
* we heel veel van elkaar hebben geleerd👨‍🎓
*de aanhanger al paar keer kapot is geweest🔧
* de meeste muggen echt in Zweden wonen 🦟
* we op vrijdagochtend altijd een mail van Oma ontvangen 📧
* Storm overal de meeste aandacht krijgt 🐶
* Diana niet zonder d'r dikke gebreide sokken kan 🧦
* we bij de supermarkt altijd minimaal 4 parkeerplaatsen nodig hebben 🛒
* Diana nog steeds wekelijks een reisverhaal op de site schrijft📝
* Norman nog niet zeeziek is geweest🤮
* de aanhanger altijd wel besproken onderwerp is onderweg met de strandfoto en surfplanken 🏖
* we in Polen maar € 1,33 betaalden voor een liter diesel⛽️
* belangrijke voetbalwedstrijden onderweg bekeken worden ⚽️
* we Noorwegen tot nu toe echt wel het mooiste land vonden 🇧🇻
* België echt niet de slechtste wegen van Europa heeft🛣
* we natuurlijk ook weetjes vergeten 💡
* we zeker ook al vooruit kijken 🗓.
* we eerst nog enorm genieten van deze bijzondere tijd 😘

1. Circa kommer:
    3 oktober 2023
    Wat een leuk reisverhaal alweer en de foto''s zo mooi.
    De natuur is in Polen ook heel mooi.
    Al die indrukken zullen jullie niet snel vergeten.
    En Storm dartelt ook maar mee, wat gaat er in dat kopje om
    denk ik wel eens het is genieten bij jullie. Nog een fijne week
  2. Marjan:
    3 oktober 2023
    Altijd leuk om te lezen en wat hebben jullie al veel gezien!😍