Laatste week Italië

8 mei 2023 - La Pesse, Frankrijk

Gister zijn we door de Mont Blanc tunnel gereden en hebben we Italië na 7 weken verlaten. We hebben 7 mooie weken gehad. Veel mooie dingen gezien en gedaan  maar zoals in elk land zie je ook minder mooie stukken van een land en die zijn er in Italië zeker..... wij vonden het noorden rond de meren en in de bergen echt wel het mooiste deel van Italië. En hebben daar zeker nog maar klein stukje van gezien.

We gingen vorige week richting Lago di Como, maar omdat het weer wat minder was zijn we doorgereden naar Lago Maggiore. We hebben daar 2 nachten op een camping gestaan. Aan het meer was het vol, maar gezien de wind die er vol op stond ook niet zo erg. Ook voor Storm, want er mochten geen honden op het strand en vissen mocht ook niet... zelfs niet bij de brug aan de zijkant van de camping. Aan de overkant van de weg was wel een betaalde visvijver dus woensdagmiddag zijn ze daar gaan vissen. Ik dacht nu zullen ze wel met vis terugkomen,  Naud had nog gevraagd, wil je forel of zalm ? nou helaas, als we dat wilden ete  hadden ze langs de supermarkt gemoeten.....

Donderdag zijn we naar Cannobio gereden. Dit ligt ook aan Lago Maggiore maar dan iets verder naar het noorden. Camperplaats bij een boertje op zijn grasveld. Op zijn hutje/receptie had tie de kaart van Europa in het hout gemaakt  echt super mooi en van alle gasten zet hij een vlaggetje erin. Via de leuke loopbrug naar de gezellige boulevard gelopen, want....daar hadden we afgesproken met Dennis en Saskia. Onze buren uit Dreischor.  Echt super gezellig ! Ze waren op vakantie in Zwitserland en dat was 10 minuutjes daarvandaan. De middag vloog voorbij, zo leuk elkaar even te spreken. Lunchen op terras en nog ijsje bij het meer.

Vrijdag reden we door naar een Agricamper plaats bij twee meertjes. Nu hebben we in Italië zeer veel leuke locaties bezocht met de Agricamper app, en hebben we al veel meegemaakt onderweg maar dit....

Toen we aankwamen bij de locatie, ons gemeld bij het restaurant.  Dat was de Agricamper locatie. 2 medewerksters die we 3x gevraagd hebben waar te staan omdat het erg onduidelijk was. Nou uiteindelijk ging er één mee naar buiten en wees ons de plaats.  Norman en Naud dachten, mooie plaats aan meertje. Maar zodra er 1 hengel het water ingegooid werd kwam er een man zeggen dat camper oké was maar vissen mocht niet. Prima, wij leker buiten in de zon potje rummikub. Half uurtje later 5 Italianen die vertelden dat privé terrein was en we daar niet mochten staan. Er was er 1 die klein beetje Engels sprak want het was niet te volgen. Maar met private  private  private en no camper no camper begrepen wij genoeg. Ik aangegeven dat wij bevestiging hadden van het restaurant.  Kon niet, nou m'n telefoon erbij. No private.  Ik zeg ga maar naar het Restaurant, nee we moeten weg. Nou oké als je zo moeilijk doen. In het restaurant stonden 2 meisjes achter de bar die hadden namelijk ook geen idee. Nogmaals kwamen ze terug, bellen, wijzen. We moesten weg. Nou ik zeg inpakken en dan gaan we. Komt er één terug, communicatie fout we mogen blijven... oké, voor ons beter want op een berg en we hadden niet veel zin meer te rijden. Ze zeiden nog wel 3x dat er in het dorp een camping is. Ja leuk, denk dat het de eigenaar vd camping was, met een buurman, de opzichter, de boswachter. Geen idee, stom we hadden moeten vragen wie ze waren. Maat uiteindelijk vertrokken ze en we mochten blijven. Om 8 uur zitten we in de camper  staat er een mevrouw met verrekijker bij de camper.  We moesten weg, we verstoorde de vogels, private private, hele verhaal weer opnieuw.  Weer app en mail erbij. Weer aangegeven vraag maar bij het restaurant, aangegeven dat er in de middag ook al mensen waren geweest die zeiden dat we weg moesten, maar restaurant had aangegeven dat het oke was. Ze ging de burgemeester wel bellen en de politie. Nou ik wat boos en geïrriteerd, ik zeg we gaan wel, maar probleem ligt bij de bar. Nu zijn wij het, morgen weer nieuwe camper. Ze begreep het ook niet, dit was niet hun grond. In dorp is camping. Ja ook dat wisten we al.  Ik zeg tis goed we gaan wel weg. Ze zag wel dat ik het niet leuk vond, ging twijfelen en zei ja jullie zitten binnen, maken geen muziek, zijn nette familie. Ik ga wel overleggen met de burgemeester of het mag. Ik zeg laat maar we gaan. Blijkbaar hebben ze veel problemen met mensen die daar in het bos willen wonen. Nou ik zeg das niet mijn plan, maar ja de ijsvogel had toch wel last van ons. Ik heb nog gevraagd of tie geen last had van de 30 auto's die bij het restaurant waren voor een feest, maar dat vond ze niet echt leuk. Die verstoren ook de vogels zei ze maar die blijven niet slapen. Nee die starten midden in de nacht de auto's.  Ach we zijn gestopt met de discussie,  hebben ingepakt, zijn in het donker de berg afgereden want ik zag op Park4night dat daar een gratis camperplaats was. Ze zei namelijk nog een keer in het dorp is camping, nou dat we daar dus echt niet heen gingen, weet zeker dat ik daar die man van die middag tegen zou komen.

We hebben wel bij Agricamper melding gedaan. Vanmiddag reageerde ze dat ze het gingen navragen.

Zaterdag zijn we richting de Mont Blanc tunnel gereden omdat we via die kant Italië zouden verlaten. We zagen dat er net daarvoor nog een heel mooi uitzichtpunt was. Camper op camperplaats en wij via het wandelpad steil de berg op. Op de top inderdaad een metalen skywalk. Doodeng want mega hoog maar wat een uitzicht,  fantastisch  !! Er was vlakbij een restaurant,  echt zo'n houten skihut met appelstrudel....

Zondag de Mont Blanc tunnel door en gestopt in Chamonix. Ook daar zo'n leuk wintersport gevoel. Er liepen ook nog mensen met ski's, er ligt op de toppen nog veel sneeuw waardoor de pistes nog open zijn.

Terug naar de camper begon het te regenen, waardoor we niet naar een camping zijn gegaan maar stukje doorgereden zijn.

Vandaag was het plan niet ver te rijden maar het zat allemaal beetje tegen. Bij de waterval waar we heen wilden stond de parkeerplaats vol, langs de kant van de weg pasten we niet. Camperplaats waar we toen heen gingen was dicht, de volgende was er helemaal niet meer dus ja ongemerkt rij je dan toch wat verder dan we wilden. Maar ach dan morgen maar wat korter. Ik ga straks eens een camping zoeken voor paar dagen. We zijn nu in de Jura, dus dat moet wel lukken. Heb al gezien dat hier ook veel watervallen, wandelpaden en vismeren zitten dus komt vast weer goed. De temperaturen zijn wel wat minder dan we gewend waren maar we willen richting het Noorden van Europa dus zullen via Luxemburg en Duitsland naar Denemarken rijden.

We gaan eten en weer verder met de kaart competitie. Eind van de middag doen we vaak een potje rummikub en ook daar is de puntentelling een echte competitie geworden.

Liefs van ons

1. Rinus:
    8 mei 2023
    Avontuurlijk......!
  2. Digna:
    8 mei 2023
    Wat een belevenissen. Mooie foto's.
  3. Circa kommer:
    9 mei 2023
    Wat vervelend dat je dan weer verkassen moet en dan ook nog in het donker de berg af moet .je hebben weer mooie foto's gemaakt. En geniet van de volgende etappe groetjes
  4. Anneke Bouman:
    10 mei 2023