Zon, regen, wind, onweer, sneeuw en hagel

30 april 2023 - Ledromeer, Italië

Alle weertypes kwamen deze week voorbij.

We kwamen maandag aan bij het Gardameer met hagel. Dinsdagochtend gaf ik in ons verhaal aan dat we in de nacht veel regen en onweer hadden.

Maar zoals je vaak hoort bij het Gardameer het is een bui en even later weer blauwe lucht en lekker warm. Nou dat hadden wij dinsdag een beetje de hele dag. Je zag de lucht steeds veranderen. We wilden gaan wandelen maar hebben dat toch maar even uitgesteld tot woensdag en zijn in de buurt van de camper gebleven. Naud ging vissen als het droog was, we konden lekker buiten zitten als het droog was en we genoten van het prachtige uitzicht.

Woensdag was het weer stukken beter en zijn we naar Isola di Bolsena gelopen. Dit eiland ligt in het Gardameer. Normaal kun je daar alleen met een boot heen maar vanwege de lage waterstand in het Gardameer kun je er nu heen lopen. We hadden door de verrekijker gezien dat de mensen wel stukje in het water liepen dus we hadden de waterschoenen mee. Toen we aankwamen zagen we dat dat echt slim was want je loopt op kiezels en das op je blote voeten niet fijn. De hoogte van het water was tot onze enkels ongeveer. Storm kon het hele stuk gewoon zelf lopen. Het was prachtig en heel bijzonder. In het midden zwommen ook hele grote vissen. Je kon rond het eilandje lopen. Aan de achterkant was het water voorbij de rotsen heel diep en super blauw.

De garage belde ook voor de afspraak van de voorbanden. Vrijdagochtend om 8 uur....later kon niet alles zat vol. Nou oké, geen probleem. Donderdag op gemakje vast naar andere kant van Gardameer gereden naar een Agricamper plaats bij een wijnhoeve. Kwartiertje van de garage vandaag. Vooraf had ik al gevraagd of de aanhanger vrijdagochtend even kon blijven staan. Geen probleem. Voor in de garage even wat makkelijker en Naud en Storm hoeven dan niet mee. Donderdagavond de wekker zetten voor vrijdag half 7. Dat we nog wisten hoe dat moest...

We waren er ruim op tijd, er was middenin het industrieterrein een parkje waar we hebben gewacht. Net iets leuker wachten dan in de garage.

Om kwart over 9 waren we al weer bij Naud en Storm terug. De camper voorzien van nieuwe voorbanden. We besloten omdat we toch vroeg waren en het mooi weer was om naar door te rijden naar de kabelbaan. We wilden het zaterdag doen maar waren nu toch vroeg.

Bij Malcesine de camper bij het haventje geparkeerd en langs het meer naar de kabelbaan gelopen. Wat een prachtig uitzicht vanuit de kabelbaan. Hij draait 360° waardoor je alles goed kan zien. Toen we boven waren (1760 meter) een wandelroute uitgezocht. Maar natuurlijk wel één langs de sneeuw want er lag nog op diverse plaatsen veel sneeuw. En ja dat was leuk, dat was lachen, dat was natte voeten, dat was glijden, dat was sneeuwballen gooien en dat was diep wegzakken. Wat een lol hadden we.

Eerst rechts naar de top gelopen en later nog links naar de top. Er stond veel wind dus het was best koud en aan de kant van het Gardameer was het wat heiig. Op de foto's lijkt het daardoor allemaal wat minder diep en minder mooi maar echt het was super !! We hebben nog even bij de skybar in de ligstoelen gezeten. Echt wintersport gevoel. Muziekje, zon en sneeuw. Storm was ook mee, die is in de camper op z'n kussen gaan liggen en was vertrokken. Norman en Naud gingen nog even in het haventje vissen.

We zijn daar blijven slapen,  het uitzicht was zo mooi en we hadden gewoon geen zin meer om een nieuwe plaats te zoeken. Enig nadeel van dit soort toeristische plaatsen is dat vrij staan niet mogelijk is en ze de hoofdprijs vragen voor de campings en parkeerplaatsen. Maar ach we staan vaak genoeg vrij dus tis zoals het is.

Zaterdag zijn we via Lago di Tenno naar Lago di Ledro gereden. Hier staan we weer heerlijk aan het water. Ook mooi meer en stukken minder toeristisch. Hier veel mountainbikers, wandelaars en klimmers. Wij zijn vanochtend het meer rond gelopen. Daarna lekker buiten in de zon, de mannen vissen en nu staat de bekerfinale aan.

Morgen gaan we weer rijden. Plan is even aardig wat kilometers te gaan maken richting Lago di Como of als het daar ook erg druk is zullen we kleiner meer opzoeken. We zien wel.

Denk dat de voetbal nog even gaat duren want staat nu 1-1 zie ik.

Ik ga alvast de aardappelschotel in onze Omnia doen.