Laatste week Spanje

20 maart 2023 - Cambrils, Spanje

Goedemorgen,

Dit was onze laatste week in Spanje. Vorige week zijn we nog dagje bij het stuwmeer gebleven. Het was prachtig weer en de mannen konden er heerlijk vissen.

Het was een fijne camperplaats maar wel erg afgelegen, dus ja dan is het na paar dagen weer tijd voor boodschapjes en water vullen en legen.

Nadat we zondagavond lekker gegeten hadden en met onze kaart competitie bezig waren, ja die gaat nog steeds iedere avond door.... soms heeft er wel eens iemand geen zin maar door de stand en de enthousiasme van de andere op dat moment, vaak de winnende partij, gaan we toch weer beginnen. Minimaal 3 potjes per avond. En ik moet eerlijk zeggen het is soms enorm lachen maar soms vliegen de kaarten wel eens over tafel. Er wordt fanatiek gespeeld.

Oh ik dwaal af, ja ik sta voor he. Al loopt Naud wel heel erg in. Maar zondagavond dus, we zitten te kaarten wordt er op de deur geklopt. Nu betekent dat hier vaak politie en je spullen pakken omdat je niet mag overnachten.  Wij stonden op plaats waar dat wel mocht en we hoorden ook wel aan de klop das het goed was en gelukkig zei de buurman ook meteen dat hij het was. Maar toen we echter open deden zei hij er is bosbrand, ik zie en hoor het. Wat moeten we doen ? Wat moeten we doen ? Inpakken en gaan ! Toch ? Nee, het was dacht hij wel wat verder weg maar je zag en hoorde het knetteren. We stonden met 5 campers en de buurman ging iedereen langs, iedereen kwam naar buiten. Een spaans echtpaar had de brandweer al gebeld. Wat doen we ?  De mevrouw uit de laatste camper bleek echter uit het gebied te komen en zei het is verder weg dan jullie denken. Als het gevaar geeft komen ze tijdig. Ga nooit zomaar rijden in het donker, je weet de weg niet en dan kom je juist in de problemen. Tja klinkt logisch, maar ook lastig. Dus met z'n allen afgesproken, blijf opletten, zorg vast dat je rijklaar bent, dus ruim losse dingen vast op. Na half uur leek het minder te worden en uurtje later was er niets meer te zien. Belangrijk dus om naar de locals te luisteren en fijn dat je op zo'n moment niet alleen staat. We zijn ook rustig gaan slapen en de volgende ochtend dacht ik toch weer rook te ruiken. En jawel, ze waren gewoon weer al op 5 plaatsen ofzo stookhout en afval aan het branden. De normaalste zaak op het Spaanse platteland. Toen we dinsdag wegreden zagen we denk kilometer of 5 verderop heel stuk verbrand met veel riet, dat was waarschijnlijk het geknetter en ze waren met verbrande kabels bezig. Daar was dus zondagavond het vuur geweest.

We zijn nog 1 dag op een andere plaats in de bergen geweest. Het plan was nog een stuwmeer maar daar konden we niet komen. Volgens de mannen en de navigatie wel. Volgens mij, google en de borden niet. Ja als je dan toch door blijft rijden, de borden niet vertaald en niet draaid sta je ergens voor een gesloten hek. Draaien kon niet met aanhanger, dus aanhanger afkoppelen middenop de weg. Nu was daar tijd en ruimte genoeg voor want andere auto's waren er niet. Die hadden wel gelezen denk ik. Haha. Camper draaien en weer aankoppelen. Verder de bergen in. Enorme haarspeldbochten, klimmen, onverharde stukjes. Prachtig om te rijden op naar hele mooie camperplaats met heel veel sportmogelijkheden.  Diverse velden voor heel veel verschillende sporten. Echt aanrader voor de sportieve camperaars. Echter neem wel de juiste weg. Rijdt stuk makkelijker en geeft minder chaos in je kledingkast. Naud zegt vaak onderweg daar gaan m'n shirts weer. Z'n deur blijft niet altijd goed dicht zitten. Iets ervoor, haakje, slotje, klipje, elastiek. Vanalles al geprobeerd maar die kastdeur wil niet dichtblijven. En tja deze rit was de max want toen hij z'n aanhanger opendeed riep hij en zei nu moet je echt komen.....totale deur eruit. Deze week maar weer even naar de bouwmarkt.

En ja toen was het eindelijk woensdag  Valencia, Las Fallas. Op de camping, ongeveer 8 kilometer buiten het centrum hoorde je de knallen al. Om 14:00 is er iedere dag vuurwerkshow en dat konden we daar horen. Ze zeiden ook toen we aankwamen tis bijna twee uur dan kun je het horen, we dachten zover weg, nou ja dus. Niet normaal.  We hebben 2 fietsen gehuurd, zodat we er weer 3 hadden en zijn eind van de middag de stad ingefietst. Overal hoorde je knallen. In het centrum mega mega druk. Op zich wordt er tussen de shows wel afgestoken maar veel minder dan ik dacht. We hebben wat rondgelopen, rondgefietst en bij de pizzeria gegeten. Daar werden door alle groepen met veel muziek en dans de fallas opgehaald die naar de wijken werden gebracht. Hele optochten, bussen vol. Op de terugweg op de fiets zagen we ze overal en overal vuurwerk, muziek en dans. Om 00:00 zou er nog een show zijn. De mannen zijn nog gaan kijken. Niet weer helemaal naar het centrum maar tot aan de rand van Valencia. Donderdag zijn ze op tijd weggegaan voor de show van 14:00. Om 12:00 loopt dat plein al vol blijkbaar dus je moet op tijd zijn. Ik ben die dag bij Storm gebleven en ook nu kon ik het bij de camper horen. Norman had oorbeschermers mee. Hij zei niet te doen. Het knallen ging gewoon 24 uur door. Ik was vrijdag echt wel beetje uitgeknalt en blij dat we weer weggingen. Valencia is een mooie stad maar het was nu echt te druk om daar veel van te zien.

Nachtje onderweg geslapen om volgende dag naar Cambrils te gaan. Camping gereserveerd tot dinsdag. Even rust, even niet reizen maar even de dingen doen die nog moeten gebeuren voor dinsdag. Kast maken, beddengoed wassen, camper schoon, eens wat kasten uitzoeken en opruimen want we hebben nog spullen bij  waarvan we na 3 maanden denken waarom ?

Verder was gister de klassieker die gekeken moest worden en ik dacht misschien is dat in Salou wel mogelijk. Maar kon het niet echt vinden dus toch maar via internet gezorgd dat er gekeken kon worden. Of dit nu het slimste plan was...... ach tis maar een spelletje zeg ik dan. We zijn na de wedstrijd nog maar even naar de boulevard gegaan. Storm nog even rennen en zwemmen, hapje eten en op de camping nog potje voetballen. De energie is er weer even uit bij iedereen dacht ik. Boekje lezen en naar bed, nee nee de kaart competitie gaat gewoon door...... helaas voor mij want de winst was voor Naud. Ach tis maar een spelletje mam. Pubers..........

De boot gaat dinsdagavond om tien uur. Het is 20 uur varen dus vandaag even nog wat series downloaden bij iedereen, boodschapjes inslaan met wat lekkers en de tassen inpakken want je mag niet in je camper. We hebben er zin in.

Liefs van ons, tot in Italië

1. Maraesja:
    20 maart 2023
    Prachtige foto’s en wat een belevenissen! Voorzichtig aan, naar de zomer toe steeds meer bosbranden, maar wat een avontuur beleven jullie zeg!

Ik raad ook het vaste land van Griekenland aan, ik weet niet hoe het zit qua reizen met een camper, maar wij hebben het daar enorm naar ons zin gehad en het is een prachtig land!
    Maar nu op naar Italië, geniet ervan!

Groetjes en goede reis, Maraesja
  2. Marco en Truus:
    20 maart 2023
    tja, dijsten en spelletjes, het kan ook nooit normaal......maarja wat is normaal.
  3. Anneke:
    Feyenoord kampioen 😜🏆🏆
    Goede reis naar Italie!! 🛳️🛟🍷
  4. Ed dijst:
    20 maart 2023
    Een hele bootreis hoor, van 20 uur, hoop dat het water rustig is en niet bobbelig, ha, ha Goede overtocht
  5. Circa kommer:
    20 maart 2023
    Wat een belevenissen alweer spannend hoor met die bosbranden gelukkig dat je daar niet alleen waren.
    Nu op naar Italië ook een prachtig land goede reis
  6. Truus Dijst:
    22 maart 2023
    Wat een mooie onderneming en al veel gezien nu op naar de volgende plek en bijzonder wat jullie al allemaal hebben gezien en een goeie vaart ✔️
  7. Elena lievense:
    22 maart 2023
    wat maken jullie mooie en spannende dingen mee en dan een boottocht van 20 uur nou moet er eerlijk gezegd niet aan denken maar heb een mooie veilige reis en we wachten op de verhalen vanuit italie