De Lofoten en Værøy

20 augustus 2023 - Værøy, Noorwegen

Eiland hoppen lijkt het wel. In korte tijd paar keer met de ferry om de Lofoten en Værøy te bezoeken.

Dinsdagochtend echter eerst nog genoten met z'n allen. De dag begon droog, dus buiten ontbijten lukte nog maar daarna kregen we toch paar buien. Ach de luifel uit, stoelen eronder, past best. De kids waren binnen druk met lego. Iedere keer zei er wel iemand we gaan zo rijden, maar ach het was zo gezellig. Om drie uur namen we toch echt voorlopig afscheid van elkaar. Voorlopig ja, want dat we elkaar nog een keer ergens gaan zien is zeker. Waar ? Geen idee, dat komt wel. Iedereen reist nog, Alex en Inge hebben vakantiehuis in Spanje en Rene en Ellis hebben plannen om naar Noorwegen te emigreren. Dus ja is het niet met de campers, dan wel elders in Europa.

Omdat het slecht weer was, en wij nu echt boodschappen moesten doen zeiden we, we gaan nu niet meer met de boot. Storm mag niet binnen op de boot en om nu met regen op dat dek te staan terwijl het woensdag beter zou worden zeiden we, we doen boodschappen, rijden richting de boot en woensdag op naar de Lofoten. De place to be, blijkbaar als je door Noord Noorwegen reist...

In de avond zitten we te kaarten, zie ik iets lopen buiten. Ik zeg tegen Naud wat loopt daar ? Hij zegt een eland, we dachten eerst hij maakt een grapje, maar het was echt waar. Hij liep aan de overkant van de straat. Rendieren hadden we al veel gezien en een eland heel ver weg, maar deze stak zo de straat over. Nou snel foto's maken en hij ging de bossen in. Kijk ik effe later achter me uit het raam staat tie vlakbij, zowat naar binnen te kijken. Schrok me rot. Hij is echt de hele avond beetje rond de camper blijven rondlopen.  Zal wel gedacht hebben was doet dat groot wit gevaarte op mijn terrein.

Woensdag was het inderdaad weer droog en namen we de boot naar de Lofoten. De boot gaat ieder uur dus we konden redelijk snel mee. We hadden bedacht niet de meest toeristische route te nemen maar één langs de noord kant.  We moesten best even schakelen, overal campers en camperbusjes. De vrije camperplaatsen die we tegenkwamen waren vaak voor 1 of 2 campers en al vol. Bij de camperplaats in Lauvik was nog volop plaats. Snap wel waarom, deze was niet gratis. Maar ach €17,50 voor 3 personen met gratis douche, wasmachines en droger worden wij wel blij van ! Waar we iets minder blij van werden was de enorme wind. Het was gewoon serieus koud ! We hebben de winterjassen uit de bak gepakt. Oh daar kan ik dan echt blij van worden. Had al paar keer gezegd ik ga die jas niet meer bewaren maar was toch blij dat ik hem nog onder Naud z'n bed had gestopt. M'n lekkere warme lange bodywarmer.  M'n dekbed zoals vele mijn jas altijd noemden. Alleen de mouwen heb ik niet meer. Geen idee waar die gebleven zijn. Dus ja lekker warm ingepakt nog even de pier op.

De volgende dag was de wind weg, de lucht weer blauw en waren wij klaar om naar Henningsvaer te gaan. Een dorpje met vele eilandjes en op één daarvan ligt een voetbalstadion.  Nou ja stadion, een voetbalveld. Geen afrastering, geen ballenvangers en aan alle kanten water. Wij hadden de bal meegenomen want ja wilden wel graag een balletje trappen op deze bijzondere kunstgrasmat in de Lofoten.

In het dorpje waren veel gekleurde huisjes, wat winkeltjes en terrasjes. We hebben er heerlijk rondgelopen, overal even gekeken en voordat we weer naar de camper gingen op terras gegeten. In de zon uit de wind was het heerlijk. De weg er heen is echt fantastisch, wat een bergen, rotsen, blauw water. Maar op iedere plaats waar maar geparkeerd kon worden stond het vol. Wij hadden gekozen voor de betaalde parkeerplaats nabij de grote brug want voor onze camper was echt verder geen plaats.

Overnachten mag je nergens nabij Henningsvaer dus tegen de avond nog even verderop een plaats zoeken.

De dag erna zijn we naar Nusfjord gegaan. We wilden een wandelroute lopen maar beide werden afgeraden met honden. Een was met heel veel trappen en de ander was gewoon te steil. Als er al staat dat er touwen of kettingen  in de rotsen zitten om omhoog te gaan dan haken wij af, tenminste als we de wandeling met Storm willen doen.

We zijn dus naar Nusfjord gegaan. Een oud vissersdorpje dat nu een openlucht museum is. Ook hier was de route erheen weer prachtig.  Het dorpje/museum was erg leuk.

We hebben besloten om de drukke Lofoten te laten voor wat het is. We zijn nog even naar het einde gereden zodat we ook Reine en Å gezien hebben. Reine op afstand want echt je zag hier bijna evenveel campers als mooie rode en gele huisjes.

Echter is de Lofoten verlaten nog wel een dingetje. Er gaat een boot naar Bodø. De betaal je naar de lengte van je voertuig.  Voor ons tussen de 10 en 14 meter, ofwel ruim € 220 euro. Andere optie is een boot 150 kilometer terug of boot 250 kilometer terug. Tja die afstand terug is op het vaste land ook die afstand nog een keer rijden en deze boten gaan niet heel frequent. Verder doe je hier rustig een uur over 25 kilometer. Maar er is nog een mogelijkheid, de boot naar het eiland Værøy en van Værøy via Røst naar Bodø. Nou die haven was vlakbij en....deze boten zijn gratis. Waarom ? Omdat ze meer toeristen naar dit eiland willen.

Nou voor ons prima want we dachten er toch al over om naar Værøy te gaan. We gaan op zoek naar de vaartijden en wat blijkt er staan er om zes uur al in de rij. De eerstvolgende gaat de volgende ochtend om 10:45. We rijden nog stukje verder, eten eerst en besluiten aan te sluiten in de rij en op de parkeerplaats te slapen. Nou we zijn niet alleen.  Het lijkt uiteindelijk wel een camperplaats. Prima nacht gehad, volgende dag met de boot en dan kom je werkelijk weer terug in de rust na de drukke Lofoten.  Er rijden zeker campers maar lang niet zoveel. We zeiden echt, we hebben in de afgelopen drie dagen meer campers gezien dan in de afgelopen drie maanden.

Heerlijke middag aan het water, in de avond een prachtige plaats half de berg met uitzicht op het dorpje. Er is er maar één op het eiland:)

Vandaag wandeling op het programma naar een schitterend uitzichtpunt. De wandeling was in kilometers niet ver, totaal 8 gaf de teller, maar het was wel steil, eigenlijk heel steil. Sommige stukken zeer zwaar, maar echt eenmaal boven vergeet je dat ! Wat een uitzicht, niet normaal.  We hebben plekje uit de wind gezocht, onze lunchpakketjes opgegeten en weer op het gemakje terug. Storm kon heerlijk meelopen. Af en toe zelfs stukken los want ja het was erg rustig. Af en toe kwamen we andere wandelaars tegen.

De mannen wilden nog vissen dus terug naar het haventje gereden. Vlakbij zaten kinderen met eigen gebakken chocolade cake en carrot cake. Nou we dachten dat smaakt wel bij de koffie.  Zo leuk, effe praatje met ze en op naar de haven.

Ja hoor we hadden weer verse vis !

Morgenochtend om 11:15 gaat de boot naar Bodø. We zagen vanavond alweer een lange rij, nu gaat er om 22:15 ook nog een boot dus daar was de rij voor. We hadden bedacht rond tien uur nog eens te kijken en dan toch maar weer op de parkeerplaats bij de haven slapen. We kunnen ook nog mee met de boot van 22:15, er is nog plaats, maar dan komen we om 03:30 aan en hang je dus een halve nacht op een stoel of bankje want in je camper blijven mag niet, of lekker in ons eigen bed. Nou keus was snel gemaakt. Zodra de boot weg is, sluiten we aan en we varen lekker morgenochtend.

Het plan is om de komende week echt wat kilometers te gaan maken naar het zuiden van Noorwegen. Er is nog zoveel dat we willen zien en 18 september hebben we de boot geboekt van Kristinasand naar Emden lijkt nog ver weg, maar echt de dagen vliegen voorbij. Maar eerst nog week of vier genieten van midden en zuid Noorwegen.

Ofwel welterusten,  liefs van ons.

1. Marco en Truus:
    21 augustus 2023
    Weer een mooi verhaal en mooie foto's!
    Genieten van het pure landschap.
  2. Ruth:
    21 augustus 2023
    Wat een schitterende foto's! Wat komen jullie op mooie plekjes, geweldig gewoon.
  3. Circa kommer:
    22 augustus 2023
    Wat een leuk verhaal alweer, en een mooi gebied doorkruisen jullie weer.
    en vonden jullie het niet eng met z"n groot dier langs de camper.
    geniet nog van de mooie reis door Noorwegen
  4. Anneke Bouman:
    7 september 2023
    Heerlijk genieten van de mooie omgeving.
    En mooie foto's.