Wisselvallig weer in Zweden

17 juli 2023 - Mora, Zweden

Zo warm als de eerste dagen in Zweden begonnen, zo wisselvallig was het afgelopen week.

We hebben al aardig wat buien gehad en ook echt flinke. Maar zeker ook mooie dagen met zon.

Hier in Scandinavië zeggen ze er bestaat geen slecht weer alleen slechte kleding. Nou daar hebben ze zeker gelijk in maar van de week waren we wandelen naar het dorp, rondje van 5 kilometer en toen leek het uiteindelijk ook op een bui van 5 kilometer.....en ik kan je vertellen dan helpt niets meer hoor. We waren zeiknat !!

Ik heb ook m'n regenlaarzen maar uit het stof gehaald want die waren af en toe niet overbodig. En weet je waar het ook fijn voor is, het scheelt muggenbeten op je enkels :)

Want echt, we hebben ze gespot, de wel bekende muggen en knotten uit Zweden. Wat extra horrengaas gekocht om wat kieren te dichten (naud maakte er z'n eigen muggenhor van) en zojuist ook een muggenapparaat voor buiten onder de luifel gekocht. Want ja ik blijf er allergisch voor al gaat het tot nu toe prima. Goed insmeren en de horren van de camper goed dicht laten. Maar het valt bij ons tot nu toe nog mee. Het ligt echt aan het weer en de plaats waar je staat.

Vrijdag hadden we een hele zonnige dag en dat kwam mooi uit want toen gingen we naar het race evenement van de Street Week Sweden. Vorige week gaven we aan al veel auto's gezien te hebben en Naud had opgezocht waar en wanneer het racen was. Wij al op tijd erheen, weg was afgesloten, tenminste er stond een parkeerbeheerder. Hij sprak geen Engels, wij geen Zweeds. De mannen met gebarentaal uitleggen dat we kwamen kijken. Nou das lache hoor. No racing, but watch en dat in gebarentaal. Ik kwam niet meer bij  ze beelden autorijden en een verrekijker uit. Maar alle racers en begeleiding hebben campers en aanhangers dus die man gebaarde rij maar door. Helaas na een kilometer over een zandpad kwamen we bij de ingang van circuit en daar werd ons duidelijk gemaakt dat het geen parkeerplaats was. Terug naar dorp, borden parkeren volgen en dan met bus terug. Nou oké doen we dat, we hadden blijkbaar de parkeerborden gemist. Die stonden maar aan één kant van het dorp. Maakt niet uit het was perfect geregeld. Overal parkeerbeheerders, de bus reed rond, Storm mocht gewoon mee en we werden weer naar de ingang gebracht. Nu heb ik niets met auto's maar dit was echt leuk ! Als je ziet wat ze van die auto's maken, er staat vanalles. Oud, nieuw, groot, klein, met allemaal 1 doel zo hard mogelijk racen. Ofwel mega motoren erin bouwen en speciale wielen. Een wereld apart. Aanhangers en caravans erbij als garage vol gereedschap. We verstonden natuurlijk helemaal niets van het programma,  de omroeper en de uitslagen.  Maar op de klok konden we wel zien hoe hard ze gingen en ik kan je zeggen het ging hard en met veel geluid. Storm en ik hebben het lekker van een afstandje bekeken. Wij zaten lekker in het gras, wat te drinken, te eten en de mannen liepen tussen ons en de racebaan in.

Rond een uur of vijf zijn we met de bus weer terug gegaan het ging door tot negen uur, maar we vonden het prima, was geslaagde dag.

Zaterdag en zondag hebben we 2 dagen op een camping gestaan. Daar was onderaan bij de rivier een groot grasveld en omdat we geen stroom nodig hebben mochten we daar een plaats zoeken. Wat een ruimte, heerlijk. We konden weer even de wasmachine en droger gebruiken. In het noorden is dat heel anders dan in het zuiden.  Daar waren in iedere dorpje of bij de supermarkt wel wasmachines en wasserettes maar hier moet je echt naar een camping. Tenminste wij hebben nog niets anders gevonden. Dus alles weer schoon in de kast, paar vissen gevangen, lekker gewandeld, gevoetbald met de buurjongens en uit eten geweest in camping restaurantje.

Vanochtend alles weer ingepakt en nu zijn we onderweg. Stukje verder naar het Noorden. De wegen rijden hier goed, zijn lang gerekt, door de bossen en de meren en de prachtige houten huizen.

Liefs van ons

1. Circa kommer:
    18 juli 2023
    Al weer een leuk verhaal en wat zien jullie veel mooi's. Genieten maar
  2. John en Astrid:
    18 juli 2023
    Sorry ik leest het nu pas .Goed jullie een keer in de regen te zien anders wordt het zo saai
  3. Dijst, Ko & Junior:
    18 juli 2023
    Denk dat het in Nederland beter weer is dan hier hoor ! Maar het zijn buien, geen hele dagen regen. En ja tis prachtig hier
  4. Ed dijst:
    19 juli 2023
    Fijn om weer alles te lezen