Polen

26 september 2023 - Białków, Polen

Dinsdag zijn we inderdaad Polen ingereden. Waren ongemerkt toch nog aardig wat kilometers. Er waren enorm veel wegwerkzaamheden en omleidingen.

In één keer naar de plaats waar Storm getrimd zou worden was echt te ver dus eind van de middag op zoek naar een camperplaats. Wel even wennen want in Polen is vrij staan niet toegestaan. Het wordt wel gedaan op somminge plaatsen en we hebben in de afgelopen maanden wel geleerd waar het wel en niet kan. Nou is het niet echt een kwestie van kunnen tis vooral welk gevoel heb je erbij. Op sommige plaatsen wordt het gedoogd maar als het gevoel al niet goed is zoeken we het zeker niet op.

Best snel plaats gezien op park4night,  de app die we bijna altijd gebruiken om een slaapplaats te vinden.  En wat voor plaats, paar houten huizen voor verhuur, 2 grote visvijvers, 10 camperplaatsen, enorm mooi houten toiletgebouw met fantastische badkamers, een keuken, appartementen, maar geen receptie, eigenaar of beheerder.

Wel een telefoonnummer, dus maar even gebeld of we konden blijven. Ja natuurlijk, zoek een plaats waar je wilt, ik ben er over twee uur. Nou prima, ruimte zat, er was verder niemand.  Camper aan het meer bij steigertje.

We dachten dan drinken we nog wat buiten, nog poosje vissen en rondje wandelen. Maar wat bleek,  de klok moest weer een uur terug en voor we het wisten was het pikkedonker... het was nog niet eens zeven uur !!!

Woensdag gingen we door naar Ełk. Storm moest half vijf bij de trimmer zijn.  We zijn naar de stadscamping gereden. Was lekker makkelijk voor die dag want konden we langs het meer naar de trimmer lopen, half uurtje, daar in de buurt wachten tot Storm klaar was, terug lopen en in het centrum aan de boulevard 's avonds uit eten want we waren 27 jaar getrouwd. Het is altijd toch weer spannend hoe Storm geknipt wordt en moet eerlijk zeggen dat we even moesten wennen. Dat het kort zou worden wisten we, dat moest ook, maar denk dat ze niet helemaal had begrepen dat bij een ruwharige teckel het toch wel mooi is dat z'n baard eraan blijft. Ofwel z'n kop is nu net een spitsmuis of eigenlijk een kortharige teckel. Even wennen groeit wek weer aan zegt Norman. Nou ik baal ervan. Maar ja ik kan het er niet meer aanplakken.

Storm was moe en versleten dus die hebben we eerst naar de camper gebracht. Veel restaurants gingen om 8 uur al dicht en daar konden we dus niets meer eten, maar het jazz café was nog open. Zag er super gezellig uit. Het eten was apart/bijzonder maar wel erg lekker. Het was alleen best veel en we hadden tijdens het wachten op Storm ook al op terras gezeten met hapje en drankje zodat we de toetjes die we gezien hadden op de kaart toch maar niet meer hebben genomen.

De volgende dag weer stukje verder rijden. Weer naar boerderij camping, en wat voor één. Het was even zoeken en bij aankomst dachten we wat is dit, maar toch maar even aanbellen en kijken. De mevrouw die open deed zei dat er zeker plaats was, rij maar door en zoek maar een plaatsje. En echt je rijd stuk verder over een pad, kampeerveldje, toiletgebouw en pad naar beneden. Wat is daar ? Staat een camper, water, kunnen we daar ook staan ? Norman gaat even kijken en jawel, wederom een prachtige plaats aan een meertje. Strandjes rondom, kano, waterfiets, bootje, vuurkorven. Wat een locatie.....

De volgende ochtend zijn we even naar de boerderij teruggelopen er waren enorm veel dieren en we zijn even wezen vragen of we nog een nachtje konden blijven. Ze gaven zulk mooi weer af dat we zeiden we blijven lekker nog dagje aan het water. Met de kano en de waterfiets rondjes rond,  vissen, buiten pannenkoeken bakken, grote karper gevangen. Heerlijke dag, en goede keus om te blijven want zaterdag was er veel bewolking en later op de dag zelfs wat regen. We wilden nog even naar ikea voor een nieuw tafeltje dus daar was het een mooie middag voor. In de avond sliepen we ergens bij een camperplaats, niets bijzonders deze keer. Gewoon prima voor één nacht.

Voor zondag hadden we camping gevonden. We wilden er op tijd zijn in verband met de voetbal klassieker. Camping bleek helaas dicht te zijn. De tijd ging al wel dringen dus we zijn naar een picknick plaats gereden en daar gestopt voor de wedstrijd.

Op die plaats wilden we niet blijven slapen dus stukje verderop hostel & camp gevonden. Ook leuke combinatie

Maandagochtend eerst daar de was gedaan, nog even naar de bouwmarkt voor wat spullen voor het nieuwe tafeltje en toen door naar Marielle en haar gezin. Marielle woont al ongeveer 22 jaar in Polen, zat bij ons vroeger in de klas op de basisschool. Ik heb haar nog eens één keer even in Nederland gezien maar Norman niet. Ja Norman en ik zater vroeger in dezelfde klas voor iedereen die nu denkt ze kennen elkaar allemaal van school ? Klein dorpje, elf leerlingen in groep 8 en wij waren er daar dus 3 van. Marielle en ik waren altijd enorm veel samen. Wat was er mooier dan spelen en logeren op de boerderij.

Marielle en ik hebben altijd wel contact gehouden en tja nu na zoveel jaar zit je met elkaar aan de koffie, eten we met onze gezinnen, 4 volwassenen en 4 puber kinderen in hun keuken,  en slapen we met onze camper bij hun huis in Polen. Toen de mannen eind van de avond de camper goed gingen zetten, zeiden we wat gezellig zo, alsof die 38 jaar er gewoon niet tussen zitten. Ja natuurlijk wel als we de oude klassenfoto's er even bijpakken, haha,  en alle verhalen die we elkaar te vertellen hebben maar gewoon die band die er toen was die voel je nog steeds.

Heel fijn dat we ervoor gekozen hebben even bij ze langs te gaan. Vandaag zijn we in de keuken bij Marielle de dag op z'n Hollands begonnen. Tien uur bakje koffie met een koekje. En ja voor we het wisten was het weer één uur. We zeiden we gaan nu echt rijden want we wilden nog naar het bedrijf van Herbert en Ronnie (man en broer van Marielle) dat ze in Polen hebben. Dit ligt half uurtje verderop. Eerst even bijkletsen met Ronnie, daarna rondleiding op het bedrijf en langs de velden. Maïs, uien, suikerbieten en nog veel veel meer. Super mooi te zien en Naud nog rondje mee op de tractor. Toen we terugkwamen was het al vijf uur geweest. Ronnie zei gaan je nog rijden of blijven je nachtje hier ? Nou we hoefden niet te vragen of we dan in de weg stonden want ruimte genoeg. Dus we plakken er nog nachtje aan ! Zo leuk en gezellig elkaar na zo'n lange tijd weer eens te zien maar zeker ook om te zien wat voor enorm groot bedrijf ze hier hebben weten op te zetten.

We lopen met Storm nog even door het park en Norman en Naud klussen nog even aan het nieuwe tafeltje.

Morgen zullen we naar Tsjechië rijden. Staan wat wandelingen op het plan en naar Pec Pod Sněžkou, daar waar we jaren gingen skiën. Verder twijfelen we nog over Praag, maar ach zover zijn we nog niet.

Fijne avond, ik hoop op een mooie voetbalwedstrijd Nederland- Engeland van de oranjeleeuwinnen vanavond.

Liefs van ons

1. Rinus:
    26 september 2023
    Goede reis!
  2. Circa kommer:
    27 september 2023
    Alweer zo'n mooi verhaal met leuke belevenissen. Enja storm heeft ook wat te verduren z'n vachtje kwijt heeft hij het niet koud?wat leuk dat jullie oude schoolgenoten bezocht hebben. En nog gefeliciteerd met jullie 27jarig huwelijk. Nog een fijne reis nog even en je ouders komen groetjes