Lissabon

28 februari 2023 - Ortiga, Portugal

De titel van deze week is Lissabon.  We hadden al aangegeven dat dat op onze route lag deze week.

We zijn vanuit Comporta  met de ferry naar Setubal gevaren. We konden omrijden maar vonden het wel leuk om met de boot te gaan. Klein half uurtje naar de overkant varen vonden we leuker dan uur omrijden. Vanuit Setubal naar Costa da Caparica. Een camping onder Lissabon. We hadden bij medereizigers wat tips gevraagd en zeiden dan gaan we eerst hier naartoe, maken we de combinatie met Belem, wijk van Lissabon, en dan volgende dag andere camperplaats en Lissabon centrum.  Maar gezien het weer hebben we het anders gedaan.

Toen we aankwamen zijn we een fiets gaan huren. We hebben bij ons 1 electrische step en 1 mountainbike. Vanaf de camping is het ongeveer 15 minuten fietsen naar de boot naar Lissabon. Voor ons met de hondenkar makkelijker dan met de bus. In Portugal mogen honden niet in het openbaar vervoer of bij uitzondering met muilkorf om. In bussen mag het zo wie zo niet. Wij doen Storm altijd in zijn kar dus op de boot geen probleem. We zijn naar Belem gevaren daar rondgelopen, veel gezien, doorgelopen naar de LX Factory en vanuit daar wilden we op zoek naar een trein of metro om toch naar Lissabon centrum te gaan. We waren nog vroeg genoeg en we wilden niet nog een dag terug. Het was overal zo druk, 1 dag is echt wel voldoende. Voor ons maar zeker ook voor Storm. Trein of metro konden we niet direct vinden en tram of bus mag niet. Er stonden wel overal taxi's  dacht ga het gewoon vragen bij één met grote kofferbak. En ja hoor kar kon achterin en Stom mocht bij ons op de achterbank. Voor 7 euro ging hij ons naar het centrum brengen. Nou wij blij effe zitten en middenin centrum gebracht. We hebben daar ook weer veel gelopen en zijn lekker bij een pizzeria gaan eten. De hele dag stond er een koude wind maar in de zon was het heerlijk. Eten op terras kan wel dachten we. Nou met korte broeken aan werd het toch echt te koud. Gevraagd of we naar binnen mochten, want we waaiden bijna weg, ja tuurlijk geen probleem. Wij heerlijk gegeten en Stom lag te slapen in z'n kar. Die was echt moe van het vele lopen en de drukte.  Zijn we bijna klaar met eten komen ze naar ons toe dat een hond echt niet binnen mag....ja en nu ? Nee nee voor nu geen probleem maar dat we niet morgen of andere dag terug zouden komen en dachten dat het weer mocht. De ober die wij hadden, was effe niet op de hoogte van de regels. Voor ons fijn want binnen was het stuk beter dan buiten.  Alleen één nadeel na het eten weer wel naar buiten en de zon was er niet meer, we moesten nog heel stuk terug, met de boot en met de fiets....nou na kwartier zei ik, we gaan de winkelstraat even in en ik ga lange broek kopen. Hoor ik net voordat ik de winkel in ga, koop je er wel 2....Norman had het ook koud. 2 joggingsbroeken gekocht, nog wat rondgekeken en weer op zoek naar een taxi. Gelukkig weer 1 gevonden die ons naar de boot kon brengen met hondenkar en Storm. De boot ging om 19.30 en we waren er vroeger maar was mooi om nog langs de waterkant te lopen. Er stonden in de ochtend al veel foodtrucks, maar toen liepen er veel mensen. Nu konden we ze allemaal nog eens goed bekijken. Paar keer zeiden we hier zou de boot mooi staan...... en we hadden het niet zo koud meer dus was lekkere avondwandeling.

Tot we bij de fiets kwamen  toen dachten we er wel anders over. Donker, wind, koud, 9 graden....Naud is vast vooruitgegaan op de step om in de camper de kachel aan te zetten.

Lissabon was bijzonder, mooi, druk en een prachtige stad. We hebben veel gezien maar ook heel veel nog niet gezien. Toch vonden we 1 dag voldoende.

De volgende dag lekker uitgeslapen, nu starten we iedere dag langzaam op maar deze was extreem langzaam. M'n fiets teruggebracht en om een uur of twee zijn we klein uurtje binnenland ingereden.

We hadden besloten de kust even te laten voor wat het is en het binnenland in te gaan. De temperaturen in Portugal zakken op dit moment weer en dan met die harde wind aan de kust maakt het niet altijd lekker.

We hadden die dag gereserveerd bij EasyCamp Portugal. Daar koop je een pakket, in ons geval 3 flessen wijn bij de wijnhoeve en dan mag je daar blijven slapen. Echt super leuk concept en ja we komen uit Dreischor, waar de wijn van De Kleine Schorre vandaan komt dus ja dat was leuk. Mijn vader doet daar veel vrijwilligerswerk en wij hebben prachtige herinneringen aan de vele wijnfeesten die we daar gevierd hebben met familie, vrienden en Poffers aan Zee.

Zaterdag zijn we nog verder gereden naar een camping bij een stuwmeer, daar zijn we nu nog. Zondag zijn de mannen wezen vissen en ik dacht een wandelroute die kant op te doen. Maar het mooie nieuwe wandelpad van 3 mijloen dat 2 jaar geleden is geopend is door een overstroming vorig jaar totaal verwoest.

De vissers hebben hele middag heerlijk op de rotsen gestaan maar niets gevangen. In de avond is Naud bij de camping nog wezen vissen maar ook niets. Vanochtend zei hij, kan pas weer vissen als we eerst naar de Chinees gaan. Jullie zullen denken wat heeft dat met elkaar te maken ? Maar in Spanje en Portugal is de Chinees een soort action xxxxl. Daar verkopen ze echt alles voor weinig. Nieuwe dobbers heeft tie nodig. Nou weet zeker dat ze die hebben. Denk wel 100 verschillende. Morgen maar een langsrijden.

Vandaag zijn we gaan wandelen. We dachten rond het stuwmeer. Of in ieder geval route R1. Op het bord stond 2,7 kilometer,  over de weg terug, 3 erbij was ons plan. Mooi rondje. Nou het was totaal 9 kilometer en denk de zwaarste tot nu toe. Het was prachtig maar steil, hele smalle paadjes, diepe afgrond, oude paaltjes/hekjes, losse stenen, mos, glad en we konden niet rond dus zelfde pad terug....... halverwege terug zei ik tegen Norman ik hoor zo'n stem in m'n hoofd die op zaterdagochtend zegt : kom op dames laatste rondje. Je kunnen het  ieder op z'n eigen tempo. Hierna de afsluiting... burpees. Zoiets zeg maar 1 iemand, ofwel Ramon die mij en de rest van de groep tijdens de bootcamp altijd motiveerde om door te blijven gaan. En blijf ademen, kom op je kan het, nog 5, nog 4, nog 3, nog 2 nog 1.....

Maar het was wel een hele mooie route. We hebben afgesloten op terras. Buiten de camping zit een heel klein restaurantje, Lena's restaurant. We lopen er steeds langs en zit niet te ver naar voren op terras want dan zit je op het spoor. Nu niet dat er veel treinen komen maar toch paar per dag. Echt je snapt niet dat dat zo kan en mag. Ik kon echter alleen contant betalen,  dacht oh weet niet eens hoeveel ik contant bij heb. Dus ging tellen maar was snel klaar met tellen want de kassa gaf aan 4 euro. 4 euro voor 3 drankjes op terras, en dat komt niet door de locatie. We hebben dat al eerder gehad.

In de camper aangekomen lag alle schone was er nog. Effe vouwen, eten koken en voordat we gingen kaarten de kaart van Europa eens even goed bekeken.

Met Chris en Dennis hebben we voor vertrek afgesproken dat als ze komen eind mei ze mogen aangeven waarheen. Ze hebben klein weekje vrij dus willen niet te ver rijden. Dennis heeft gewerkt nabij de Bodensee, daar willen ze wel heen. Goed voor ons? Tuurlijk,  jullie zouden aangeven waar !  Nu dat vaststaat zijn wij gaan kijken hoe willen we daar straks heen. Er zijn meerdere opties maar zo het er nu naar uitziet zullen we binnenkoet Spanje weer inrijden. Het weer is daar ook nog steeds beter dan in Portugal en zullen dan niet via Frankrijk rijden maar via Italië. Ik hoor vele denken Italië  ? Ja, we zullen de ferry nemen van Barcelona naar Rome en dan stuk door Italië trekken. Ofwel we denken eind maart, met Norman zijn verjaardag in Italië te zijn !!

Morgen rijden we hier weer verder. De koelkast is leeg, we moeten nodig om boodschappen en hier is niets op loopafstand. Met de fiets zou kunnen maar het gaat wel heel steil omhoog. In de ochtend komt wel de bakker langs en de receptie van de camping heeft wat artikelen te koop.  De vergeten boodschap zeg maar. Maar na 3 nachten vinden we het ook weer leuk te verplaatsen. Waarheen ? Nog geen idee.  Uurtje hiervandaan ergens denk ik. Ga ik morgenochtend wel even naar kijken.  Tis nu echt  tijd om te gaan slapen.... tis hier nog uur eerder maar toch. Dit is echt mega laat voor mij !

Liefs van ons

1. Ed dijst:
    28 februari 2023
    wat een geweldig verhaal weer en al zo veel gezien en er komt nog zo veel meer ! Hoe gaat het met de taal daar, lijkt me niet dat ze veel Engels spreken, maar ja wat dan wel ? Groeten uit Dreischor waar het ook koud is, zelfs sneeuw vanochtend en ook vannacht weer vorst.
  2. Sharon van Ekeris:
    2 maart 2023
    Leuk hoor allemaal !
    Portugal , heerlijk land , mn vriend is volle Portugees ( uit Costa da Caparica ) , dus erg leuk om jullie herkenbare verhaal te lezen. Groetjes aan Naud !