Van Portugal naar Spanje

6 maart 2023 - Pedrera, Spanje

De afgelopen week stond bij ons in het teken van kilometers rijden.

Dinsdag zijn we in Portugal begonnen aan onze reis terug naar de kust van Spanje. Omgeving Alicante/Valencia om precies te zijn.

We hadden gezegd we gaan het op het gemakje doen en dat hebben we ook gedaan. Iedere dag reden we gemiddeld anderhalf uur.

We hebben op hele diverse plaatsen gestaan en aantal keer ook op vrije plaatsen op een berg, bij een rivier of in een dorpje.

In Spanje is vrij staan met een camper beter toegestaan dan in Portugal en met onze lengte ook veel makkelijker.

De eerste nacht stonden we bij een brug die volledig afgesloten was voor verkeer. We kwamen al diverse borden tegen maar de camperplaats was voor de brug dus we dachten we kunnen wel door blijven rijden. Nou echt niet te geloven wat we daar zagen. In december 2022 zijn daar overstromingen geweest. Overal grote stukken asfalt naast de rivier en halve brug gewoon weg. Ze hebben een noodweg gemaakt voor vrachtverkeer en de grote 4x4 wagens. Verder waren ze volop aan het werk om alles weer te herstellen. Er lag een mooi groot openlucht zwembad met recreatiegebied ernaast. Hopelijk krijgen ze het voor het seizoen weer beetje op orde. Wij hebben afval dat weggewaaid,  weggespoeld of achtergelaten was opgeruimd. Alle beetjes helpen zeg maar.

De dag erna hebben we bij  een camping gestaan. De nachten zijn erg koud dus voor Naud is beetje stroom in zijn aanhanger soms echt even nodig. Camping lag in kurkeiken gebied. Deze bomen zie je echt bijzonder veel in Portugal. We hebben een mooie wandeling gemaakt. De schors wordt er 1x per negen jaar afgehaald. De cijfers die erop staan is het laatste getal van het jaartal. Wij zagen 9 en 6. Dus ja daar is de schors eraf gehaald in 2019 en 2016.

Dag erna zijn we de grens naar Spanje gepasseerd. We hadden weer een mooie plaats bij een rivier. Omdat we best vroeg waren, hebben we ons nieuw frietpannetje uitgeprobeerd. We hadden eerder al zonnebloemolie en aardappelen gekocht dus konden ze mooi eerst even voorbakken.

Nou moet zeggen het is supergoed gelukt. We hadden heerlijke verse frietjes !!

In de avond zijn de mannen nog even wezen vissen. Er is een uur tijdsverschil met Portugal dus het was in de avond opeens langer licht.

De dag best veel kilometers gereden. De camperplaats waar we aankwamen was leeg en het hek was half dicht. Moest met een automaat kaart kopen, maar werkte niet. Nou we hadden op park4night gezien dat er ook een picknick plaats was bij de rivier. Eerst daar maar even kijken. Nou dat bleef niet bij kijken. Prachtige plaats direct aan water, dus stoelen naar buiten, hengels klaarmaken en nog van zonnetje genieten. Blijkt echter dat de weg niet doodlopend is maar dat ook hier de auto's daar gewoon doorheen rijden.... het was niet druk. Wat langs kwam waren wat boeren, de boswachter, de politie. We dachten dat wordt alsnog verplaatsen maar nee hoor ze kijken eens, zwaaien gedag en rijden weer door.  De volgende ochtend ging ik over de stenen naar de overkant, even foto's maken. Sta ik op die stenen zwemt er opeens een otter langs me. Schrok me rot  maar toch even snel filmpje kunnen maken. Er kwam een tractor dus ik moest snel aan de kant anders nat want die tractoren gaan niet heel zachtjes door het water..

De volgende stop was in een dorpje naast een Arena waar ze vroeger stieren gevechten hielden. De gemeente heeft van het terrein eromheen een camperplaats gemaakt. Alle voorzieningen aanwezig, zelfs stroom en alles gratis. Voor Naud nachtje stroom weer fijn want voorspelling was -3

Zondag op naar het laatste stuk richting de kust. We hadden gereserveerd bij een prachtige camperplaats van Nederlands gezin. Even genieten van de rust, ruimte en luxe. Prachtige sanitairruimte, super uitzicht, mooi wandelgebied.

Even 2 nachten op zo'n plaats is fijn. Even relaxen, wat administratieve dingen organiseren.

Een daarvan was vanochtend de boot naar Italië reserveren. 21 maart 2023 gaan we op de boot. 20 uur varen......

We hebben de boot pas die week want volgende week komen we langs Valencia en daar is het drie weken LAS FALLAS.

Nou iedereen die Naud goed kent weet wat Naud en vuurwerk is....en iedereen die nu denkt wat is LAS FALLAS. Ik zeg zoek het op en jullie snappen dat het ons niet lukt er niet te stoppen. Vuurwerk, vuurwerk en nog eens vuurwerk. HET Festival van Valencia in deze tijd.

Nog leuk nieuwtje betreffende Naud. We hebben met hem afgesproken dat hij zijn Nederlands moet blijven volgen online.  We hebben daar een pakket voor gekocht en meegenomen. We hebben aangegeven eerste maand niets, daarna kijken we. Nou praktijk was, tweede maand ook nog niets meegedaan. Weken gingen gewoon snel voorbij en eerst eens ons ritme vinden vonden we belangrijker. Vorige week kwam hij zelf met zijn mappen uit de aanhanger en zei wil je helpen met inloggen, tuurlijk !

En echt, net vers van de pers. Eerste les afgelopen week ingeleverd en net mail met z'n cijfer. Een 8,5 Prachtig toch ?! En wat we allemaal weten, hij kan het en zonder druk, zonder schoolbank, op zijn manier, op zijn tempo, doet tie het. Helemaal alleen, en vraagt ons hulp waar nodig. Keurig, enne we weten we zijn er wat dat betreft nog lang niet, zal zeker ook nog wel eens anders gaan maar een goed begin is het halve werk.

Dinsdag rijden we weer naar het strand voor paar dagen want de weersvoorspellingen hier voor de komende dagen gaan de goede kant op. Zo tussen de 22 en 26 graden....

Hoop dat de korte broeken nu echt aan kunnen. Portugal was prachtig maar echt nog koud, kouder dan Spanje.

Liefs van ons

Oh ja heb ook nog appeltaart gebakken. Geen oven maar in de Omnia ging het prima !

1. Marjolein:
    6 maart 2023
    Wat maken jullie een mooie reis en genieten jullie. Ook super mooi weer, hier nog koud en regen. Geniet ervan allemaal 😘
  2. Jenneke Marquenie:
    6 maart 2023
    Wow, gefeliciteerd met de 8,5 !!!!
  3. Digna:
    6 maart 2023
    Ooh 22 - 26 graden, dat is lekker.
    Hebben jullie al poffertjes gebakken?
  4. C.h.a dijst-floor:
    7 maart 2023
    geweldig Naud ga zo door. groetjes opa en oma dijst
  5. Circa kommer:
    7 maart 2023
    Alweer een geweldig verhaal. En wat doet Noud het goed vast houden hoor je komt er wel.
    Groetjes en fijne dagen nog