Rustige week

20 februari 2023 - Comporta, Portugal

Rustige week ? Ja in plaatsen waar we geslapen hebben, niet in wat we gedaan hebben....

Na het racecircuit vorige week verlaten te hebben, zijn we via een hele mooie bergrit naar Zambujeira do Mar gereden. We hadden daar bij een camping gevraagd of er nog plaats was. Zeker wel, geen probleem.  We merken dat het aan deze kant bij de kust veel rustiger was en er nog plaats genoeg is om te overnachten.

Vrij staan is in Portugal voor ons iets lastiger, de plaatsen die er zijn, en dat zijn er sinds de corona en wijzigingen in de wet in Portugal stuk minder dan in Spanje, zijn voor ons vaak te klein. De combinatie met aanhanger is dan gewoon echt te groot. Maar we hadden de plaats Zambujeira do Mar al opgezocht en dit is nabij het strand met mogelijkheid tot surfen, wandelen, vissen en bij leuk klein plaatsje.

Nou dat klopte ook allemaal. We zijn 4 nachten op de camping gebleven. Hadden zeer mooie ruime plaats onder de eucalyptus bomen maar met nog wel heel veel zon. Het rook heerlijk, was er keurig schoon en gezellig. We hebben weer prachtige wandelingen gemaakt. Naud is wezen surfen. Zonder pak het water in. Best nog koud, en niet alleen hij nat ook ik, de fotograaf.  De golven kwamen tot m'n middel.

We hebben er een gezellige midweek gehad. Vrijdag zijn we ongeveer 45 minuten verder omhoog gereden en ook daar was het weer prachtig. De zee leek nog blauwer, golven nog hoger, vele kleine baaitjes welke allemaal met trap bereikbaar zijn.

We zijn natuurlijk weer wezen wandelen en de mannen zijn ook nog een middag wezen vissen in één van de vele baaien.

Het is gewoon op foto's niet goed te zien maar de zee is zo blauw, de golven prachtig.

Ook Porto Covo is heel gezellig. Terrasjes, wat kleine winkeltjes en ik heb even bij het gemeentehuis gekeken of er vacatures zijn voor over 1,5 jaar.

Zondagavond onze week campings afgesloten bij de pizzeria in het dorp.

Vanochtend zijn we weer klein uurtje verder omhoog gereden. We zijn nu in Comporta. Vanmiddag zijn we langs de rijstvelden door een natuurgebied naar kleine oude vissteigers gelopen. Heen echt super leuke wandeling, maar terug....  echt dat was saaiste die we gehad hebben. Denk wel minimaal 5 kilometer langs de weg gelopen. We waren er allemaal beetje klaar mee. Norman heeft nog wat carnavalsmuziek opgezet maar dat hielp niet meer.

Zondag hadden we ook even carnaval onderweg. Chris en Dennis belden vanuit Breda om even te laten zien hoe mega druk het daar was. Ik dacht ze bellen nog voor een rondje bier want vrijdagavond hadden we ook al een rondje gesponsord. Bier is zo duur kwam er op de app. We zeiden dan drinken je maar water, haha. Nee tuurlijk geven wij dan een rondje aan onze kids.

Vandaag staan we op een camperplaats die in beheer is van de gemeente.  Dat is best goed geregeld overal. Gratis plaatsen met voorzieningen voor legen en vullen van de watertanks. De wc hadden we op de camping nog gedaan. Dus we kunnen weer paar dagen vooruit.

We zijn bijna bij Lissabon, dat zal eind deze week één van onze stops gaan worden.

Gisteravond zeiden we, we zijn al zeven weken onderweg. Echt het voelt totaal niet zo. Krijg af en toe de vraag mis je niets ? Mis je iets qua eten ? Mis je werk ? Mis je spullen?  Nee, eigenlijk niet direct. Het leven is best makkelijk. De was gaat vaak in één keer in een grote wasmachine, geen wit en bont apart en verder is het niet groot binnen dus alles is zo schoon. Afwassen, daar kan ik nog niet echt aan wennen maar dat komt wel.

En tuurlijk missen we familie, vrienden, collega's, buren en iedereen die we kenden. Maar toch is het anders. We hebben best nog veel contact met iedereen via sociale media, app, mail, bellen. En ja soms zou je even bij iemand die knuffel willen geven, er bij zijn als je weet dat er verdriet is, want ook dat gebeurd helaas. Maar dat kon soms ook niet toen we nog in Nederland waren.

We weten dat jullie meelezen, meereizen en weet dat wij aan jullie denken. Enne eerlijk niet de hele dag he, want dat zou niet goed zijn. We genieten echt enorm, de dagen vliegen voorbij en we hebben nog geen seconde spijt.

De reacties op onze verhalen lezen we allemaal maar reageren kan alleen als bericht en niet aan een persoon dus dan wordt het erg overzichtelijk en snapt niemand meer iets van alle reacties waardoor we dat dus niet via deze site doen. Maar weer dat we ze echt krijgen en lezen !

En wil je bericht bij nieuw verhaal ? Even aanmelden en bevestigen dan krijg je mail.

De foto's staan er weer op en ook de kaart werk ik nog bij.

Liefs van ons !

1. Circa kommer:
    21 februari 2023
    Wat een mooi gebied alweer ,wat maken jullie weer mooie uitstapjes.en een leuk verslag .weeral 7 weeken onderweg wat gaat het toch snel nog veel reisplezier groetjes tante Cis
  2. Gloria:
    21 februari 2023
    Leuk! dit te lezen en goed te zien dat jullie genieten en al aardig gewend zijn aan jullie nieuwe leventje, heerlijk!

Het woord gemeente kwam een paar keer langs in verschillende settings, ha ha. Op de gemeente wordt je gemist. Er werd zelfs over je gedroomd, hoorde ik. Uiteraard allemaal positief!

Liefs Gloria
  3. Esther Kommer:
    24 februari 2023
    Leuk om alles weer even te lezen! We lopen stiekem een beetje achter telkens, maar kijken alle fotos op Instagram in ieder geval. Echt mooie plekken waar jullie gewandeld en geslapen hebben!🤩