Vis, vissen, gevist

15 augustus 2023 - Kråkberget, Noorwegen

Vis, vissen, gevist  dat zijn wel beetje de meest gesproken woorden in de afgelopen week.

Er is veel gevist, er is veel vis gegeten en we hebben veel vissen gezien.

Maandag was een dag met veel bewolking en wat miezer regen. We zijn naar een groter stadje gegaan om even wat boodschapjes te doen. Even naar een wat grotere supermarkt met iets meer keus. Niet alleen in assortiment maar ook in de prijs. 'S middags  camper op een leuke kleine camping gezet. Even goed internet bereik, Netflix series downloaden en lekkere badkamer. In Noorwegen hebben ze bijna nergens douchehokjes, het zijn bijna overal badkamers. Dus wc, wasbak en douche in één ruimte. En vaak ook grote ruimtes. Best lekker om je haar te wassen. Norman hoor ik daar natuurlijk nooit over.....

De volgende dag was het super warm, 27 graden. Heerlijke middag aan het water doorgebracht. Vissen op makreel, ze hadden goede vangst die dag.

In de avond naar leuke pier gereden, camper weer aan het water. Om negen uur zaten we gewoon nog buiten te eten. Vers gebakken makreel met nieuwe gebakken aardappelen. Super maaltijd.  Af en toe komen er wat mensen uit het dorpje langs, nou ja dorpje 10 huizen dat was 't wel. Meeste maakten nog even een praatje, volgende ochtend werden we vrolijk uitgezwaaid. Dit is zo mooi in Noorwegen,  zet je camper maar neer. Er zijn zeker aantal regels aan verbonden maar als je geen overlast veroorzaakt, geen afval achterlaat zijn ze overal heel gastvrij.

De dag erna zijn we naar een zalmkwekerij gereden, daar geslapen en de volgende dag een rondleiding.  Heel interessant om te zien en te horen hoe dit gehele proces gaat. Eerst uitleg in soort museum,  toen een vr bril op. Nou ik had nog nooit zo'n ding opgehad. Dacht wat gebeurd hier. We zaten opeens op een boot midden op zee, naud zei kijk achter je en naar beneden. Nou echt bizar alsof we echt op de boot waren. Zo gingen we hele proces door.  Dus we stonden ook in de fabriek, het was zo echt. Daarna gingen we met een kleine rib boot de fjord uit naar de zalm. Daar stopte de boot en vertelde de gids nog veel meer. De zalmen sprongen de hele tijd door het water. Toen we terugkwamen nog een kleine proeverij. Ik kan zeggen dat smaakte goed.

Na de rondleiding even naar de buren, een metaalbedrijf. Nee daar kregen we geen rondleiding, daar hadden we in de ochtend de aanhanger gebracht. Die was helaas weer kapot. De vorige garage had het blijkbaar niet goed gemaakt. Nou we moeten het maar vergeten, tis weer gemaakt en we hebben een nieuw onderdeel besteld vanuit Nederland zodat we het geheel kunnen vervangen indien nodig. Pakjes naar Noorwegen duurt echter even omdat het natuurlijk geen EU land is. Maar als het al maar onderweg is.

De dag erna zijn we naar Hovden gereden,  nou volgens mij beetje eind vd wereld. Maar wat een plaats, echt niet normaal. We zeggen vaak als we ergens wegrijden dit was weer wel een top vijfje, maar deze gaat zeker in de top 3.

Wat we wel echt missen in Scandinavië zijn de grote wasmachines. Het prototype van een mobiele wasserette is al getekend maar na wat rekenen zijn we tot de conclusie gekomen dat dat het toch niet gaat worden. Maar wat we ermee bedoelen is meer dat een openbare wasmachine hier bijna niet te vinden is. Je moet echt naar een camping en als je beetje geluk hebt is tie vrij en hebben ze een droger. Nou camping met wasmachine is gelukt, droger hadden ze niet. We waren al best laat, dus maar hopen dat de was nog beetje droog wordt. De zon kwam nog en daarna wasrek maar binnen in de camper gezet.

Zondag afgesproken met andere reizende familie. Elkaar in september op een bijeenkomst gezien en nu beide in Noord Noorwegen. Was gezelig alleen de plaats waar we stonden was wat onhandig.  We waren dichtbij onze plaats van dag ervoor, dus weet je wat ? We rijden gewoon daarheen. Hopen dat er geen andere camper staat. Daar kunnen we met z'n allen nog even de rotsen op, lekker buiten zitten en vissen. Nou was echt super leuk. Hun hebben twee jongens van 8 en 10, dus ja spelletjes, voetballen, vissen, kub spelen. Met z'n allen eten echt leuk !

Norman en Naud gingen om elf uur in de avond nog vissen. Ja hoor 2 grote pollaks. Dus ja dat werd voor iedereen kibbeling tussen de middag. Daarna rijden we allemaal weer verder zeiden we.

Nou, toch niet. Ja verder wel maar nog wel met elkaar. Het gezin dat we twee weken terug waren tegengekomen was nu ook dichtbij. Zullen we dan met z'n allen afspreken ? Met z'n allen naar de pizzeria ? Ja leuk ! Dus ja na de kibbeling inpakken uurtje rijden waar we elkaar zouden treffen. Wat drinken bij de campers en dan naar de pizzeria. Heb nog nooit zulke grote pizza's gezien... één gezin had er al eens gegeten dus we wisten dat 11 pizza's bestellen niet nodig was. Trouwens dat paste ook nooit op tafel. 4 was meer dan genoeg en zelfs daarvoor moesten we echt plaats maken op tafel. Heerlijk gegeten en besloten terug te gaan naar de parkeerplaats van 's middags. We pasten daar net met drie campers op. Eerst de jongere kinderen naar bed en daarna bij ons in de camper nog wat drinken. En ja als het dan gezellig is, is het zo laat.

Het is ondertussen gaan regenen en de vooruitzichten voor morgen zijn ook nog niet veel beter, dus ja maar hopen dat we dan toch nog buiten een bakkie kunnen doen met z'n allen.

Verhaal is deze keer in stukjes geschreven want probeer het vaak onderweg of als we ergens zijn aangekomen, maar deze keer waren we niet met z'n drieën en Storm, maar met elf en Storm.

En ja dan is er even geen tijd voor sociale media en een reisverhaal. Dan gebruiken we die tijd echt even met elkaar hier, elkaars reisverhalen, tips en herkenning. Er is wat afgelachen en gekletst de afgelopen twee dagen. Deze dagen zijn zo bijzonder, je kent elkaar niet maar toch ook weer wel.

Masr voor nu, welterusten, liefs van ons.

1. Coby:
    15 augustus 2023
    Leuk verhaal en inderdaad Noorwegen is zo mooi dat hebben wij ook ervaren in het kleine stukje wat of wij ervan gezien hebben.
  2. Dijst, Ko & Junior:
    16 augustus 2023
    Wij gaan ook zeker niet alles zien.
  3. Circa kommer:
    15 augustus 2023
    Ik geniet van jullie leuke verhaal, al zoveel moois gezien en mensen ontmoet geweldig.
    Zo is ieder land weer appart en leuk om er rond te kijken. Groetjes en fijne verdere reis
  4. Dijst, Ko & Junior:
    16 augustus 2023
    Ja zo paar dagen met 2 andere families is super gezellig.
  5. Truus Dijst:
    16 augustus 2023
    Weer een hele belevenis en mooie herinneringen maken mooi verhaal
  6. Dijst, Ko & Junior:
    Ja die maken we zeker !
  7. John en Astrid:
    16 augustus 2023
    Hoi buurtjes,Noorwegen lijkt ons ook super het is daar zo mooi .Blijf genieten dan doen wij dat ook van jullie reisverslag
  8. Dijst, Ko & Junior:
    Ja tis prachtig !