Portugal

13 februari 2023 - Moinho da Rocha, Portugal

Sinds dinsdag zijn we in Portugal  !

Toen iedereen vroeg waar gaan je als eerste heen zeiden we Portugal. Naud gaf op die vraag altijd als antwoord België...  ja kan hem geen ongelijk geven. Dat was inderdaad het eerste land waar we doorheen moesten.

Echter heeft Portugal wat langer geduurd want het was in Spanje in januari veel beter weer dan in Portugal dus we zeiden daar gaan we eerst van genieten !

Dat hebben we de afgelopen weken ook echt gedaan, zoals jullie al hebben kunnen lezen.

Maandag waren we op een zeer kleine camperplaats stukje binnenland in, waar we even de hoognodige was konden doen (hele kleine wasmachine en leek alsof iedereen wou wassen) en een lekkere warme douche, maar omdat het weer overal wat minder ging worden en de temperatuur in Portugal steeds beter werd zijn we dinsdag naar Portugal gereden.

We hadden een camperplaats aan de kust bedacht, maar waar we al voor gewaarschuwd waren, Portugal aan de kust net zo druk en vol als Spanje. Al valt het tot nu toe best mee.

We dachten voor zekerheid dan klein stukje omhoog, doet altijd goed en zo ook deze keer. Camperplaats was wel  vol zei ze maar natuurlijk geen probleem om nachtje te blijven. Vooraan bij parkeerplaats nog plaats, kijk maar. Super gastvrij.  Het waren plateaus dus ja we hadden een uitzicht, fantastisch !

De volgende ochtend hadden we geen uitzicht meer....we werden wakker van de regen, regen ? Dat hadden we al heel lang niet meer gehad zeg. En ook serieuze buien. Laatste keer was voor Lyon in Frankrijk.

Even bedacht wat gaan we doen, wat wordt het weer de komende dagen. Bewolkt, temperatuur goed en kans op wat druppels. Oké prima. We hadden geen zin in weer plaats te moeten zoeken zonder te weten hoe en wat dus wat rondgebeld en camping gevonden voor 2 nachten. Mikki's Place om precies te zijn. Een plaats die onder de camperaars zeker bekend is. De ervaringen zijn wisselend maar das overal. We wilden dit toch echt wel zelf ervaren. Want ieder hecht waarde aan andere zaken, heeft andere verwachtingen en wensen. Nou ik kan zeggen wij hebben er super leuke dagen gehad. Het voordeel met het bewolkte regenachtige weer was de enorm leuke, gezellig aangekleede kas/bar/restaurant/ontmoetingsruimte. Praatje met iedereen, laptop mee, de mannen paar potjes poolen. Dit alles onder genot van bakkie thee/koffie en heerlijke taart. In de avond zijn we er ook gaan eten ! Friet met een frikandel speciaal. Er komen daar zeer veel Nederlanders,  sommige wonen er aantal maanden dus ja dan staan er wat Nederlandse snacks op de kaart en dat kon ik niet laten. De mannen hadden menu van de kaart.

In de dagen dat we daar waren op zoek gegaan naar een plaats dichtbij de kust, want we wilden echt naar de kliffen.  In Ferragundo een camperplaats gevonden bij super aardige meneer die in de wintermaanden zijn restaurant dicht heeft en zijn parkeerplaats als camperplaats beschikbaar heeft. Super fijn want daardoor waren we op 5 minuten lopen van het strand. Er zijn wel plaatsen om vrij te staan maar daarvoor is hier in Portugal onze combinatie van camper en aanhanger echt te lang en in vele straten mag je niet eens inrijden met camper.

Wat een prachtige omgeving, enorm veel wind, maar dat gaf enorme golven.

Vrijdag kleine wandeling gedaan en zaterdag stond de "Trail of the headlands"  naar Carvoeiro op het programma. 6 kilometer over de kliffen, rots op, rots af. Nou maak er van die 6 maar 10 en we voelden ons soms net stel berggeiten. Ik zei onderweg zou je aan het eind een diploma berggeit krijgen, ben ik geslaagd. Blèren kon ik natuurlijk al maar klimmen en klauteren nu ook. Wat een tocht... wij dachten ook vooraf we lopen het heen en terug. De tip van ga met taxi terug is overdreven.  Nou na 2 kilometer wist ik al dat dat niet overdreven was.

We hebben er denk ik wel ruim 3,5 uur over gedaan. Maar hebben ook zeker de tijd genomen, even zitten, over de rand kijken. De mannen dan hé want je zou er ter plaatse hoogtevrees van krijgen.

Aangekomen bij Carvoeira blijkt laatste stuk afgesloten te zijn wegens rotsblokken die loszitten of naar beneden vallen. In ieder geval was het pad verder afgesloten we konden echt niet verder en de bordjes stopten. Door een stuk bos gelopen, en aan het eind, bij de weg stond pas wat er aan de hand was.

Op de parkeerplaats waar we uitkwamen was een Engelse pub open dus lekker wat gedronken en een taxi geregeld. Beetje luxe zo maar wel lekker.

We wilden nog best nachtje blijven in Ferragundo maar alles wat leeg hoort te zijn was vol en wat vol hoort te zijn was leeg aan het raken.  Ofwel tijd om vuilwater te legen, schone te vullen en de wc te legen.

Ik ben altijd vroeg wakker dus op zoek naar servicepunt of andere camperplaats waar dit allemaal kan.

Zie ik toch dat we dichtbij een internationaal autocircuit zitten. Eens even op Google kijken of we daar komende week kunnen kijken. Wat blijkt zaterdag en zondag porche wedstrijden die toegankelijk zijn.

Niets tegen naud gezegd, servicepunt gedaan, boodschapjes ingeslagen en stukje rijden naar nieuwe plaats zeiden we.

Onderweg zag hij al borden maar zei en vroeg verder niets, tot we echt terrein opreden. Kaartjes gekocht en camper op parkeerplaats bij de ingang. Ze waren al aan het inrijden zei de mevrouw bij de kassa maar de wedstrijden moesten nog beginnen.  Wat een lawaai,  dat moet dat wel hard gaan....

De camper staat bij de vrachtwagens waarin de porches vervoerd worden. Meeste staan binnen maar hier stuk of 10. Ik ben lekker met Storm in de camper gebleven, boekje lezen  rondje wandelen.

De mannen kwamen eind van de middag terug. Genoten hadden ze, het ging mega hard. Ze mochten ook rondlopen waar de banden werden gewisseld en er deden ook Nederlanders mee. We zijn hier blijven slapen en best gek wakker worden zo tussen al deze luxe vrachtwagens waarvan je weet dat er wel hele hele speciale auto's in staan. Volgens naud misschien wel de nieuwe Max Verstappen want dat kan best. Die heeft hier ook wedstrijden gereden. Gisteravond zijn er nog veel bijgekomen. We voelen ons nu wel beetje klein..... Langzaam vertrekken ze allemaal weer, op naar nieuwe wedstrijden.

Wij vertrekken hier vandaag ook weer, we gaan waarschijnlijk weer terug naar de kust.

We krijgen veel reacties op onze verhalen. Super leuk ! We weten dat jullie meelezen en zo meereizen. We houden ook onze instagram dagelijks bij en via whapp en mail hebben we ook regelmatig contact. Voor ons is het regelmatig denken welke dag het is, maar we hebben daarin 1 vaste houvast en dat is de mail van mijn moeder op vrijdagochtend. Echt zo leuk, dan zeg ik tegen naud, als tie binnenkomt, tis vrijdag vandaag. Oh mail van oma !

Jullie vinden het leuk om ons te volgen, maar wij blijven natuurlijk ook graag op de hoogte van het nieuws, de nieuwtjes en de roddels in Nederland :) we kunnen natuurlijk niet alles van iedereen bijhouden en volgen, zullen best eens een verjaardag, een speciale dag of iets vergeten, maar weet we vergeten jullie niet !!

Liefs van ons

De foto's van afgelopen week staan weer bij foto's en ook de kaart is bijgewerkt.

1. Marjan:
    13 februari 2023
    Heerlijk om te lezen en mee te genieten van jullie foto's en belevenissen!😍
  2. Ed dijst:
    13 februari 2023
    wat een ervaringen weer, tot regen aan toe, maar ook heel bijzondere dingen. Erg mooie foto's, geeft een goede indruk van wat jullie mee maken.
  3. Yvonne:
    13 februari 2023
    Wat prachtig aan de kust en nu nog groen. Fotomodel Storm is toch een bofkont.
  4. Circa kommer:
    13 februari 2023
    Geweldig weer z'n leuk verhaal en mooie belevenissen. Mooie foto's en een mooie reis waar we van mogen meegenieten, geweldig.
  5. Anneke:
    13 februari 2023
    Een frikandel speciaal, heerlijk!
  6. Annet en Kees:
    14 februari 2023
    het genieten straatlt ervan af :-) ga vooral zo door samen
  7. Jolanda Verolme-Snijders:
    17 februari 2023
    Super leuk om mee te genieten van jullie mooie reis, verhalen en foto’s!
    Goede reis verder en geniet er lekker van!