Was weer een volle week

5 februari 2023 - Tarifa, Spanje

Tis zondagavond, we zijn beetje aan het opwarmen. Niet dat het koud was vandaag, tenminste uit de wind niet maar we hebben vandaag een wandelroute gedaan met een verhaal. Wat hebben we gelachen, wat zijn we gezandstraald en het water tot ons middel !

We staan sinds gistermiddag op een vrije camperplaats direct aan het strand. Wel 150 campers op een rij, heel veel kitesurfers en campers in alle soorten en maten. Van oude schoolbus, omgebouwde paardenkar, DHL bus, luxe campers, oude volkswagenbusjes, je ziet hier vanalles. Op ongeveer 7 kilometer hier vandaan is het zuidelijkste punt van Europa. Wij zeiden gister daar kunnen we zondag mooi heen lopen.

Het waaide mega hard dus de kitesurfers gingen mega hoog en mega hard maar wij werden op de pier tussen de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan gezandstraald. We dachten terug de kortste weg te nemen. In ons geval niet de droogste. Halverwege het strand was een soort grote inham. We dachten dat gaat wel, broek oprollen en doorlopen. Nou dus niet....nat tot ons middel. Telefoons op een gegeven moment in hoogste vak van de rugzak, naud probeerde die nog wat hoger te houden. Norman hielp Storm want die kon niet meer zwemmen door de golven. En het lijkt mooie blauwe lucht en dat was het ook, maar enorm veel wind dus mega koud. We moesten hierna nog 4 kilometer over het strand met natte kleren...maar ach het was wederom een mooie wandeling en we hebben enorm veel lol gehad. We zeiden net de kou gaat over herinneringen blijven !!!!!

En herinneringen hebben we weer gemaakt afgelopen week. Maandag zijn we vanuit de woestijn naar El Ejido gereden. Een vissersdorpje met camperplaatsen in de haven. Even weer stroom, water en plaats om de velgen te slijpen en de banden te wisselen. Dus dat is eindelijk opgelost.

Woensdag zijn we daar weer vertrokken om richting Gibraltar te gaan. Omdat het aan de kust zo druk was zijn we via de bergen gegaan. Wat een uitzichten, wat een haarspeldbochten, wat een rust, wat een mooie dorpjes. Veel kilometers en veel klimmen en dalen maar wel super mooi. Ben blij dat Norman en bijrijder Naud zo rustig zijn tijdens zo'n rit want echt het is soms mega steil, smal en afgronden van vele kilometers diep.

Donderdag aangekomen in Gibraltar. Een stukje Engeland hier in Spanje. Naud ging vast op z'n step op verkenning maar was snel terug. De camper stond op camperplaats buiten Gibraltar en je moet door de douane, hij had zijn identiteitskaart wel bij maar alleen en minderjarig, ofwel hij mocht niet door. Wij hadden alles al klaar dus met z'n allen naar Gibraltar gelopen. Paspoorten mee, ook die van Storm en nu was het geen probleem. Wat echter wel een probleem was, na de douane stond het stoplicht op rood. Je moet de landingsbaan van het vliegveld oversteken en EasyJet moest nog vertrekken. Echt bijzondere ervaring om te moeten wachten met oversteken omdat er even een vliegtuig langs moet... de mainstreet is echt Engels. Rode telefooncellen, dubbeldekkers, iedereen spreekt Engels, op de kaart staat overal fish and chips en natuurlijk is er een Mark en Spencer...ik heb ik Londen gewoond dus dat soort dingen vallen meteen op.

De volgende dag hebben we de kabelbaan genomen de berg op. De bekende apenberg. Overal lopen en springen apen rond. We hadden ook de natuur wandeling erbij gekocht. We zijn op de skyline geweest. Een groot glazen plateau 340 meter boven zee en 6,7 meter vanuit de rots. Voor Naud natuurlijk een mooi moment om je moeder, die zo'n glazen plateau niet echt super vindt, lekker te laten schrikken. We mochten de grot in met lichtshow, de hangbrug over, nog zo'n ding waarvan ik dacht moet ik hier echt over..., het uitzichtpunt op en de wandeling terug naar beneden. Weet niet hoeveel traptreden het waren maar veel, heel veel. Lange tijd na de Arenamoves telde ik nog alle treden maar das nu toch uit m'n systeem (voor iedereen die niet weet wat de Arenamoves is, ik heb twee jaar meegedaan aan dit evenement.  Traptreden lopen in de Arena in Amsterdam voor het goede doel, een MS vrije wereld. Eerste keer 3000 en tweede keer 6000)

Zaterdag zijn we vanuit Gibraltar hier naar Tarifa gereden. Morgen gaan we verder klein stukje omhoog naar een camperplaats met voorzieningen. We hebben echt even een wasmachine nodig en behoefte aan een douche die net wat warmer en ruimer is dan in de camper.

Het is tijd om eten te gaan maken. Ja we hebben de Spaanse tijd er al inzitten. Als je hier uit eten wilt, is dat nergens voor 19.30 en dat is vroeg. Meestal pas mogelijk na 20.00 uur. We gaan pizza's in de Omnia oven doen. Wel even in stukjes snijden vooraf want anders past het niet, maar werkt prima.

Liefs van ons  !

1. Sas Valk:
    6 februari 2023
    Mooi avontuur dat jullie aan het beleven zijn!
    Bleef beetje steken bij je treden tellen…lijkt me heerlijk dat je gewoon weer trap kan lopen zonder te tellen😂
  2. Circa kommer:
    6 februari 2023
    Leuk verhaal alweer en wat beleven jullie toch veel ,maar je maken een geweldige reis
  3. Marije Dekker:
    6 februari 2023
    Wauw!!! Wat een reis! Prachtig Gibraltar! Wij zijn daar ook ooit geweest. Heel bijzonder.
    Jullie stralen allemaal ❤️ genieten.
  4. D.holierhoek:
    7 februari 2023
    ik ben ooit in Cascais geweest bij een hele hoge clif ,zuidelijkste puntje van europa.
    Geniet van de mooie reis !
  5. Digna:
    7 februari 2023
    Wat maken jullie mooie dingen mee. Heel leuk om te lezen.
  6. Annet en Kees:
    12 februari 2023
    prachtige reis zeg! en ja, tijdens onze rondreis door Andalusië (ooit) zijn we gestart in Gibraltar. geweldige ervaring en jullie beschrijven het ook zo mooi. geniet weer en goeie reis!