Sneeuw in Griekenland !

10 december 2023 - Zacharo, Griekenland

Ja ja echt waar, we reden van de week door de sneeuw !

Maandag hebben we na een heerlijk weekend de camping verlaten. Wat was dat een leuke, gezellige plaats. Onze buren gingen ook weer verder dus nadat we hun en onze kleine buurman gedag hadden gezegd en gezwaaid hebben tot we hen echt niet meer zagen zijn we naar Volos gereden. Een leuk havenstadje. Naud wou echt heel graag naar de kapper, wij zeiden al maand of twee dat tie echt wel naar de kapper moest maar ach iedere keer was er wel iets. Geen zin, geen tijd, geen kapper in de buurt, kapper vol of gewoon niet het juiste moment.

Maar vandaag moest het gebeuren. Parkeren was wat lastig in de stad maar met wat hulp van 3 politieagenten wist ik toch een plaats te vinden. De parkeerplaats was gesloten maar als je er blijkbaar met politieagenten staat kan het rolluik wel open. Fijn want andere waren vol, hoogtebeperking of langs de straat parkeren. Ja dan hebben we bijna 4 plaatsen nodig das ook geen optie. Dus camper op parkeerplaats en op naar de kapper, nog wat boodschapjes en ja daar komt de combi Volos en kapper, er was een vuurwerkwinkel ! Vuurwerk verkopen ze hier gewoon hele jaar door dus effe kijken en nog paar pijlen gekocht.

Eind van de middag klein stukje doorgereden naar klein haventje waar we konden slapen. Er kwamen daar tot laat in de avond nog vissersbootjes binnen. Netten vol vis werden er leeggehaald.

Dinsdag was het plan naar The Cave of the Seal te rijden. Mooie route maar wel langer dan gedacht waardoor we besloten het laatste stuk door de bergen maar de volgende dag te doen.

Dit bleek een juiste beslissing want het werd donker, ging regenen en onweren. Wat een klappen tussen die bergen. Maar we stonden veilig in een dorpje aan de boulevard.

De volgende ochtend laatste stukje naar the Cave of the Seal.  Wat een weg. Maar goed dat we dat dag ervoor niet meer gedaan hebben. Denk kilometer of 8 onverhard en steil ! Norman zei op een gegeven moment nu hebben we al veel wegen gehad maar deze....nou dan weet ik genoeg, dan is het serieus. Soms dachten we ook komen we boven. Maar wederom alle complimenten aan Norman en Naud. Bij de cave aangekomen zijn we op de bovenste parkeerplaats blijven staan. Verder naar beneden kon echt niet. Zelfs lopend was het een uitdaging.

Voordat we gingen wandelen hebben we nog even de slingers buiten opgehangen en een felicitatie bordje gemaakt voor René.  Hij was jarig en we hadden zonder dat hij het wist met Ellis hier afgesproken. Toen wij net terugkwamen van wandelen kwamen ze aanrijden. Super leuke verrassing. Stoelen naar buiten,  borrelplanken en wijnglazen gevuld en tot zonsondergang buiten gezeten. In beide campers eten klaargemaakt om daarna alles op één tafel te zetten en gezellig met z'n allen in hun campers gegeten.

Volgende ochtend nog bakkie koffie samen en ieder weer op pad. Wij zijn naar het kanaal van Korinthe gereden en wat boodschappen gedaan om vervolgens naar mooie plaats aan het water te rijden waar ook weer gevist kon worden. En met wie ? Jawel we reden dezelfde kant dus dan toch nog maar avondje samen.

Vrijdag elkaar echt gedag gezegd tot kerstavond want wij gaan het eiland oversteken naar de westkust en hun gaan aan de oostkust zuidwaarts.

Wij willen na oud en nieuw gaan rijden naar Nederland en dat is via de oostkust dus we zeiden dan deze twee weken doen wij de andere kant anders gaan we die kant van de Peloponnese niet zien.  En het is hier zo mooi !

Het eerste stuk vrijdag reden we door een wijnstreek. Waar je kon kijken wijnranken en veel wijnboerderijen. Veel nog met blad eraan in de mooiste herfstkleuren. De route was prachtig, door de bergen en fantastische uitzichten.  Na de lunch kwamen we bij een berg waar we omheen konden of erover heen door het skigebied. Tja wat is wijsheid. Al die tijd zeggen we we zoeken de sneeuw niet op, maar als je het dan toch op die toppen ziet, zo dichtbij. We zeiden we doen het en we zien wel hoe ver we komen. Nou de berg op, hoger en hoger. Nog steeds geen sneeuw. Opeens jawel klein beetje in de berm, klein beetje tussen de bomen. Steeds klein beetje meer. Na iedere bocht dachten we nu dan ? Maar het was minimaal.  Bij deparkeerplaats bovenop lag bijna niets, het skigebied was afgesloten, op de pistes lag klein beetje. Helaas, maar Naud zei misschien verderop.  Nee hier is het skigebied, kijk verderop is het groen. Nou bocht verder, toch klein beetje in de berm, volgende bocht iets meer. Kanten, bomen en rotsen waren beetje wit. Even stoppen voor wat foto's want ja toch sneeuw ! En toen, twee bochten verder..... De weg wit, de bomen wit, we reden zo winterwonderland in. Oh wat was dat mooi ! De weg ging naar beneden en het was best glad. Er was nog bijna niet gereden dus Norman zei, grip genoeg. Paar keer gestopt voor foto's en sneeuwballen ! Heerlijk even echt winterwonderland en dat in Griekenland.

We zijn rustig doorgereden en stukje verder naar beneden was het over. We zijn naar de camperplaats gegaan nabij enorm leuk bergdorpje. Het was al bijna donker maar de volgende ochtend zagen we het prachtige uitzicht en zijn we via het bergpad naar het dorp gelopen. Net een wintersportdorpje, winkeltjes, terrasjes, leuke huisjes met houten balkonnetjes. Echt leuk !

Zaterdag doorgereden naar Olympia. Stadje waar ooit de eerste Olympische spelen gehouden zijn. Je kan het nog bezichtigen. Norman wou er heel graag heen  dus entree gezocht, er stonden ook veel touringcarbussen dus echt toeristisch. Wat we echter niet wisten was dat het al heel vroeg dichtging en dat je ergens anders in het dorp entreekaarten moest kopen. Volgens die man kon dat alleen pas de volgende dag want loket was al dicht. Park dus nog wel open maar ticketverkoop niet. Helaas, ik zei dan gaan we morgen wel terug, maar Norman vond het wel goed zo.

We zijn doorgereden naar de kust, camper weer in haventje geparkeerd   nog even gevist, in de avond uit eten geweest en vanochtend doorgereden naar de locatie waar we nu staan.

Op het strand, heerlijk. Zo rij je in de sneeuw en zo zit je weer op het strand. Het was vandaag wel bewolkt maar vanmiddag op het strand was het nog heerlijk. De temperatuur zonder zon is zo'n 15 graden en zodra de zon doorkomt tikken we de 19 graden nog aan. Heerlijk !

Rond etenstijd is het gaan regenen,  maar ja dan is het toch al donker. Voor morgen geven ze weer zon af.

In het bergdorpje sliep Naud in de camper want we hadden geen stroompaal voor zijn kachel dus alleen het zonnepaneel op de camper en het was -4. Dan is het echt koud in z'n aanhanger dus lekker nachtje in de camper. Fijn dat die mogelijkheid er altijd wel is.

Je ziet hier overal enorm veel kerstversiering in de dorpjes en stadjes. Ze pakken overal goed uit.

Best gezellig, wij zullen misschien de camper ook nog wel beetje versieren. Maar nadruk op een beetje want als ik de mannen laat doen hangen de lampjes, kerstslingers en kerstballen zowel binnen, buiten als aan de aanhanger. We zijn geen rijdende kerstboom.....

Liefs van ons

1. Circa kommer:
    11 december 2023
    Wat een belevenis sneeuw in Griekenland en dan die tocht er naar toe. Jullie zijn wat mans hoor.geniet er nog even van ,het is zo januari nog fijne dagen Groetjes
  2. Yvonne:
    11 december 2023
    Zeker, wat een belevenissen. Buiten alle toeristen ziet Griekenland er prachtig uit. Complimenten voor de geweldig mooie foto's. Land, zee en wolken
  3. Marjolein:
    12 december 2023
    Wat een super leuke foto's van de sneeuw.
    Geniet van jullie laatste maanden.
    Alvast fijne feestdagen en een mooi en gezond 2024.
    Lieve groetjes van ons