Zon, kerst, kermis en bitterballen !

3 december 2023 - Kato Gatzea, Griekenland

Griekenland,  tot nu toe zeker in onze top 5 ! Gisteravond waren we uit eten en zeiden toen dit was onze eerste week in Griekenland en wat is het er mooi. Nu treffen we het natuurlijk ook met het weer, want ik weet dat het in Nederland nu wit is, en even voor jullie beeldvorming ik zat vanmiddag in m'n korte broek aan het strand. De camper staat bij het strand en Norman en Naud zaten in korte broek en 't shirt te vissen op de rotsen.

Maar we hebben het ook al koud gehad hoor  ! De nachten zijn koud en we hadden 3 nachten geen kachel.

We zijn vorige week eerst klein stukje verder gereden. De eerste camperplaats waar we stonden was prima en ook gezellig want in Griekenland rijden meer campers dan in Montenegro en Albanië. Dus gezellig praatje met Nederlanders, stel uit Oostenrijk en echtpaar uit Zweden. Altijd leuk en tips over en weer.  Maar ja we willen ook meer zien en woensdag afgesproken met René,  Ellis en hun twee zonen. We kwamen bij een strand aan en ja dat blijft toch mooi camper op het strand en genieten van de golven. Er stonden 3 andere campers, één had nog even onze startkabels nodig voor een local in het dorpje en de ander gaf ons de tip waar we sinaasappels konden halen. De hotels zijn hier gesloten maar de tuinen staan vol met sinaasappelbomen dus pluk wat je wilt.

De volgende ochtend hadden we regen, onweer en enorme storm. De golven waren echt mega. Natuurlijk toch naar buiten, proberen sneller te zijn dan de golven. Helaas zelfs mijn kaplaarzen liepen vol.

Eind van de ochtend aardig wat kilometers gemaakt want we hebben voor woensdagmiddag afgesproken met René en Ellis. We hebben elkaar in Noorwegen ontmoet en het is wel even tijd om bij te kletsen. In Trikala is een kerstdorp met kermis dus we dachten dat is wel leuk voor donderdag. Even in de kerstsfeer komen en de jongens even lekker laten genieten op de kermis.

Woensdag eind van de middag troffen we elkaar in Trikala. Wij stonden bij de parkeerplaats van de supermarkt toen ze ons opeens al  voorbij reden. Dus ja elkaar snel gebeld, gestopt bij de eerste parkeerplaats en echt zo fijn elkaar weer te zien. Ellis is vlak nadat wij uit Noorwegen weg waren gevallen en d'r enkel gebroken. In een ander land natuurlijk niet fijn met een camper en twee kinderen, maar bovenop een berg met weinig bereik al helemaal niet. Dus ja zo fijn dat ze herstellende is en ze nu weer met de camper op pad zijn. Genoeg bij te kletsen dus. We zijn even snel de pizzeria ingelopen, pizza's mee, op naar de camperplaats en met z'n allen bij ons in de camper aan de pizza's en wijn.

De volgende ochtend was het zonnig, we stonden in een doodlopende straat op een parkeerplaats bij een groot park. De stoelen lekker naar buiten, het was prachtig weer. De kerstmarkt wilden we pas eind van de middag doen met lichtjes dus de jongens deden races op de step met Naud, we speelden kubb en we kletsten nog steeds gewoon lekker door. Ellis deed bitterballen in de Omnia. Die hadden ze meegenomen vanuit Nederland.  Oh die waren eens lekker ! Voor we er erg in hadden zeiden we zullen we naar de kerstmarkt gaan. Het was aan de andere kant van de stad dus met de campers erheen.

Super leuk gemaakt, wij dachten echter dat het hele dorp het kerstdorp was, maar het was een gemaakt dorp. Soort festival terrein rond een oude watermolen wat ook museum is. Er was ook kermis dus ja de botsauto's waren als eerste aan de beurt. Björn(10) en Syll (8) genoten samen met Naud. En andersom ook hoor. Ondanks het leeftijdsverschil vermaken ze zich prima samen. We zijn over de kerstmarkt gelopen, terrasje, nog keer kermis, wat gegeten en na tijdje met de campers weer terug naar de camperplaats.  Nog wijntje, René en Ellis leren duizenden en tja dan is het snel laat.

De volgende ochtend hadden wij weer geen stroom meer dus ook geen kachel en de nachten zijn echt koud. Gelukkig kwam de zon snel en was het buiten weer heerlijk. Nog keer met z'n allen bakkie koffie en daarna tijd om weer afscheid te nemen. Beiden rijden we wel naar het zuiden maar ieder via zijn eigen route om straks met kerst en oud en nieuw weer samen te zijn. Het plan is om die dagen met meerdere gezinnen te verzamelen in Zuid Griekenland. René had al mooie camperplaats gevonden.

Wij moesten echt even op zoek naar een camping voor stroom. De accu is steeds leeg en Norman wil even uitzoeken hoe dat kan. We zijn nu alleen afhankelijk van zonnepaneel en op zich altijd voldoende maar afgelopen week niet en hij wil even kijken of er misschien een draad niet goed zit.

Dus vrijdagmiddag stukje gereden naar de kust. Camping direct aan het water. Wandelpad naar klein dorpje met bakker, mini market en wat restaurants. Er staan maar drie campers. Er kan gevist worden op de rotsen en Storm kan stenen duiken.

Zaterdagmiddag gingen de mannen vissen en de Duitse buurman vroeg of hij mee mocht en of ze het hem wilden leren. Hij had wel hengel mee maar wist nog niet zo goed hoe het verder werkte. Hele middag hebben ze met z'n drieën op de rotsen gezeten en hoop diverse kleine vissen gevangen. Hun zoontje van vier is een heerlijke kletsmajoor en vond het erg gezellig bij mij, op het strand en op de rotsen. We hebben samen met zijn speelgoedkraan twee vuurplaatssen gemaakt met stenen en takjes hout.

In de avond zijn we in het dorpje lekker uit eten geweest. Was super lekker. We zeiden eerst zondag rijden we door,  maar het is zulk mooi weer, zo'n mooie plaats. Nog even genieten, maandag wordt het weer regenachtig. Dus alle was hier in de wasmachine, alle ruimte om beddengoed te laten drogen, de sup opgepomp, vissen en genieten !

Naud probeerde met de sup eerst kleine visjes te vangen om daarna de grotere binnen te halen. Helaas nog niet gelukt.

Gistermiddag kwamen ook drie keer dolfijnen voorbij zwemmen. Ze sprongen echt super mooi.  Naud heeft filmpje gemaakt, ik probeer het straks te plaatsen.

Morgen gaan we dan toch echt weer rijden en deze mooie plaats ver. Er staat nog veel op het wensenlijstje en we beseffen ons echter dat het maar drie weken meer is tot kerst. We zeiden tegen Rene en Ellis tot snel maar tis echt snel. Voor we het weten liggen de oliebollen hier in de pan !

Het is tijd om de was binnen te halen en eens proberen om de camper klein beetje zandvrij te krijgen.

Oh nee nog niet, ik hoor hoop gejuich op de rots. Onze kleine buurjongen heeft een vis gevangen ! Ik ga snel even kijkrn, oh wat is tie trots !

Liefs van ons

1. Maraesja:
    3 december 2023
    Ooh fantastisch, ik schreef in het begin al dat jullie Griekenland moesten bezoeken wanneer jullie de mogelijkheid hadden, wij gaan regelmatig en naast de verschillende eilanden is het vaste land is ook zo bijzonder mooi… ❤️ En het eten, vlees, vis maar ook veel heerlijke groente gerechten en ontzettend lieve mensen! (althans dat is onze ervaring).
    Veel plezier, leuk om te lezen dat jullie het tot nu toe ook top vinden! Groetjes Maraesja
  2. Circa kommer:
    4 december 2023
    Een nieuw land en leuke nieuwe reis verhalen .leuk vreemde mensen te ontmoeten en later weer tegen komen en dan samen gezellig met elkaar optrekken. Nog even en het jaar is weer voorbij. Geniet nog van het mooie weer in Griekenland en tot het volgende verhaal ik kijk er iedere week naar uit. Groetjes en veilige kilometers. En wat een mooie foto's alweer.
  3. Ed dijst:
    5 december 2023
    ja Griekenland een van de mooiste plekken in Europa. prachtige foto/s weer en een leuk verhaal.