Wat een week !

5 november 2023 - Prozor-Rama, Bosnië en Herzegovina

Wat een prachtige week zeg !

We hebben echt super dagen gehad in Boedapest. Dinsdagochtend zijn we om half negen al de stad ingegaan om met z'n allen te ontbijten. We hadden een leuk koffietentje gevonden tussen ons en het appartement van Chris en Dennis in.  Toen we daar zaten was het toch vreemd, ik keek echt af en toe van ze zijn er echt ! Omdat het weer beetje onstabiel was zijn we heel even naar de shoppingmall gegaan, ov kaarten gekocht en daarna door naar het centrum. De zon brak door dus lekker op terras lunchen. Dit was echter maar kort want het werd opeens donker, ging flitsen en heel hard waaien. Wij zaten aan de goede kant maar aan de overkant werden de terrassen leeggehaald. Daar gingen de grote parasols klapperen en de stoelen waaiden over het plein. Wij hadden net ons eten en ook aan onze kant ging het niet goed. Eigenaar kwam en zei snel naar binnen iedereen. Dus ja daar stonden we met onze borden in onze handen. Ze gingen snel wat schuiven en ach dan past het best. Toen het droog was zijn we nog rondje gaan lopen maar toch kwam er weer regen. De grote aankondiging van Happy Hour bij de pub op de hoek werd dan ook maar benut.  Even vragen of Storm mee kon, ja hoor geen probleem. Lekker even warm en droog op bankstel in de hoek want daar was plaats. Prima ! Kom maar door met die liter bier...... ja echt Norman en Dennis gingen voor de liter.

We hadden al afgesproken dat we na het eten ieder zelf de oranjeleeuwinnen gingen kijken want het was best lange dag. We zijn nog naar het stadion gelopen, konden niet echt iets vinden om te eten dus lekker makkelijk even naar de Mac. Eenmaal in de camper kon ik echt geen voetbal meer zien. Het was tijd voor m'n bedje.

Woensdag jarig, vele vele felicitaties ontvangen. Super bedankt iedereen. Om 12 uur hadden we weer in de stad afgesproken, bij een foodtruckplein deze keer. Het weer was stukken beter. Warm en zonnig zelfs dus heerlijk weer voor terras. Alle foodtrucks waren ook leuk. Geen aparte, zeker geen boot,  geen poffertjes,  maar gewoon de sfeer, heerlijk !

In de middag via een aantal bezienswaardigheden en nog keer langs de Happy Hour voor wat kleiner biertje deze keer naar de boot.  We hadden een sightseeing boottocht geboekt. Dit was echt super super leuk. Het was eind vd middag dus tijdens de tocht ging overal de verlichting aan. Zo mooi, echt prachtig  !

Na de boottocht door naar de pizzeria. Heerlijk uitgebreid uit eten. Voorgerecht,  pizza's en toetje. Alleen dat toetje waren ze beetje vergeten. Duurde zo lang, en dat klopte want de baas kwam zijn excuses maken met drankje van het huis. 5x limonchelli,  ja joh kon er nog wel bij :)

Donderdag hadden we al bedacht om de overkant van de Donau te bezoeken.  Even nog wat toeristische attracties bekijken. Wel van buitenaf, maar wat een prachtige gebouwen. Boedapest is echt een enorm mooie stad !

Weer in de zon op terras lunchen, tenminste het was al half de middag.  Nog even langs de markthal en even naar de camper om Storm terug te brengen. In de avond bij Chris en Dennis Ajax kijken en even lekker gebruik maken van hun douche.

En ja dan komt ook echt het moment om elkaar weer gedag te zeggen. Vrijdag ochtend gingen wij weer rijden,  Chris en Dennis nog dagje samen in Boedapest. Zaterdagochtend heel vroeg ging hun vliegtuig weer. En hoe leuk en gezellig het ook was na drie volle dagen met z'n vijven in de stad is het ook gewoon weer tijd dat ieder z'n eigen ding weer even doet. Gedag zeggen moet toch een keer....

We hebben topdagen gehad, enorm veel gelachen en gekletst. Naud was ook super blij z'n zus en Dennis weer te zien. Een midweek met een gouden randje! Nogmaals snap ik niet dat ik niets doorhad en ben ik super blij dat we naar Boedapest geweest zijn want zeker een stad om te bezoeken.

Vrijdagochtend veel regen, wij moesten echt boodschappen doen. Eerst nog even naar Asian Center nabij de camperplaats,  soort Ali express of Amazon live zeg maar. Wat een winkeltjes denk wel ruim honderd vol met ja wat niet...... boodschappen doen en door. Op naar Kroatië, en na uurtje door Kroatië door naar Bosnië. Via Bosnië komen we dan na het weekend weer in Kroatië.

Eerste grenscontrole niemand te zien, terwijl we hadden begrepen dat er overal controles zijn. Wel tolweg weer via tolpoortjes, geen vignetten meer.

Toen de grens van Kroatië naar Bosnië.  Eerste hokje, alle documenten van ons, camper en Storm. Prima slagboom open stukje verder rijden weer hokje. We dachten oh dan was de eerste Kroatië uit, deze Bosnië in. Alles weer oké, slagboom open. Stukje verder weer hokje,  oh zei Norman weer tolweg zeker. Stopt bij het hokje en geeft z'n pinpas,  die man kijkt er eens naar en zegt paspoort please, oh wisten wij veel. Het was geen tol,  het was controle nummer drie !

De zon gaat hier zo vroeg onder, het werd al schemer. Voor de zekerheid toch even de camperplaats bellen. Ja hoor we zijn open. Wanneer komen je? Over half uur. Oké app als je bij de brug bent.

Nou dit was raar. Ik stuur bericht nog 10 minuten,  is goed, we komen. Berichtje erna op de brug staan 2 mannen en 1 vrouw. Nou op brug niemand, komt nog een brug, maar ook die nog 1 kilometer van de plaats af. Ik zeg we gaan echt niemand meenemen hoor vanaf hier. Heel raar, maar er stond niemand dus we rijden door. Wat blijkt er was nog brug nummer drie. Komen we aanrijden, twee mannen op die brug, zwaaien, seinen dat we moesten stoppen en daar naar beneden ipv de brug op. Nou dit was vaag, twee van die volwassenen mannen die naar de camper komen rennen in het donker. Norman doet z'n raam open, meteen enthousiast,  hand geven, rij achter ons aan, we lopen mee. Wat blijkt één kon Engels,  één niet en we waren de eerste gasten. Het was bij een kajakclun en de voorzitter van de kajakclub was erg zenuwachtig  ze zijn het helemaal nieuw aan het bouwen en het is nog niet af. Dus ja of we tips hebben, of we de plaats wel mooi vonden, wat we nog nodig hadden. We kregen alle drie een pet, we kregen een fles locale drank als welkom en de volgende ochtend zou hij met koffie komen. Ook hadden ze een verrassing voor ons als eerste gasten. De overnachting was gratis.  Oh wat bijzonder allemaal. Mogen we nog foto maken ? Ja hoor geen probleem.  Het begon wat vreemd,  maar was leuk.

We wilden vandaag naar Kroatië rijden maar was echt nog wat te ver. Mooie bergroute gereden. We staan weer op mooie plaats en ook hier weer een warm welkom. Bier ? Koffie ? Maar het was al vijf uur, dus nee dank u wel. Hele keuken zat ook vol met familie en Ajax was al begonnen.  Oh dan paar mandarijnen ? Ja die nemen we wel mee.

We staan aan prachtig meer, we kijken even wat het weer morgen doet, maar plan is inprincipe morgen door naar de kust van Kroatië.

Over plannen gesproken,  we hebben ook nieuws. Wij zullen in het eerste kwartaal 2024 terug komen naar Nederland.  Lang over gesproken maar de keuze is gemaakt.

Hoe, wat, waar, allemaal vragen waar we al langere tijd mee bezig zijn maar nog geen volledige antwoorden op hebben. We zeiden eerst zomer 2024 maar tis niet slim om in het seizoen terug te komen want we willen zeker de poffertjesboot weer laten draaien in 2024 op evenementen en voor inhuur opdrachten.  Daarnaast willen we de camper gaan verhuren en ook daarmee is wachten tot na seizoen dus niet slim. Naud zal na de zomer 1 dag naar school gaan en ook dat moet voor de zomervakantie geregeld zijn.

Ofwel weggaan kost organisatie en tijd, maar terugkomen ook, dus die tijd nemen we dan ook.

Nogmaals op vele vragen nog geen antwoord maar wel mee bezig.

We reizen we nu verder naar Kroatië en Montenegro. Daarna Griekenland, waar we tot oud en nieuw willen blijven. Daarna zullen we langzaam onze route naar Nederland inzetten.

We hebben prachtige tijd gehad, geen seconde spijt, veel geleerd met elkaar, veel nieuwe inzichten ideeën en kijken met heel goed gevoel vooruit !!

Maar zover is het zeker nog niet, eerst nog volop genieten van de komende maanden.

Oh ja we gaan de komende tijd ook ons netwerk gebruiken op hoe, wat, waar. We zijn er natuurlijk zelf ook al volop mee bezig,  maar één daarvan is natuurlijk woonruimte, dus heb je een tip, stuur ons gerust een whapp of mailtje  !!!

liefs vanuit ons

1. Circa kommer:
    6 november 2023
    Wat een mooi verhaal alweer en volop genoten met Chris en Dennis.
    Nu op naar Kroatië ook z'n mooi land met Meeren en Watervallen
    nog even genieten van alles wat je tegen komt groetjes en fijne week