Zon, zee, regen, hagel en onweer

12 november 2023 - Slano, Kroatië

We zijn best snel door Bosnië Herzegovina gereden vorige week. Op zich best jammer want wat verbaasde dit land ons. De enorme gastvrijheid gecombineerd met prachtige natuur. En tuurlijk hadden we langer kunnen blijven want ons plan en route staat niet vast, maar de drang om de zee te zien was groot, groter dan de mooie natuur en gastvrijheid in Bosnië Herzegovina.

De grensovergang ging ook deze keer niet vlekkeloos. Ik gaf alle paspoorten, ook die van Storm en daar hebben ze eerst eens in zitten bladeren, toen zuchten, toen collega erbij, zuchten,  toen Norman uitstappen, zuchten,   garage camper open, zuchten, aanhanger open, zuchten, garage andere kant open, zuchten, deur camper open, zuchten, daar zat Storm netjes bij mij in de gordel, zuchten, alle paspoorten terug aan Norman. Oké goede reis, met zucht natuurlijk.  Nou echt zo raar. Ze zeiden niets, alleen wijzen en zuchten. Nou prima slagboom ging open.

Klein half uurtje door de bergen, tunnel door en toen......de zee !!! Helder blauwe zee. We zijn naar een camping gereden, receptie was dicht, man van de bar zei zoek maar plaats maar let op het is krap en steil naar beneden. Norman en Naud zijn even gaan kijken en we hadden werkelijk de mooiste plaats die je je kan bedenken. Net boven de rotsen, links trap direct naar het strand en ondergaande zon.

De volgende ochtend was het mooi weer, al wisten we dat er in de middag regen zou komen. Dat was ook echt zo. Rond twee uur is het gaan regenen en niet meer droog geworden. Maar met zo'n uitzicht totaal niet erg en we hadden nog klusjes genoeg te doen dus middagje administratie en klusjes.

Woensdagochtend werden we wakker en de zon scheen al door de gordijnen. We zaten om 10 uur buiten te ontbijten. Heerlijk. Hele dag genoten van het mooie weer.

Donderdag zouden we verder gaan rijden maar het zou nog zo'n mooie dag worden. Besloten om de aanhanger op de camping te laten, met de camper naar Makarska te rijden. Leuk havenplaatsje met terrasjes, wat winkeltjes, strand en uitzichtpunt.  Heerlijke middag en niet zoeken naar nieuwe plaats gewoon via de mooie bergroute weer terug naar de camping.

Vrijdag wel echt gaan rijden, want lekker paar dagen op een camping is fijn maar het was ook echt tijd voor boodschappen en weer wat kilometers rijden.

Via de nieuwe brug naar het schiereiland Peljašak gereden. Deze brug zorgt ervoor dat je in Kroatië blijft en niet via Bosnië Herzegovina hoeft want er zit een stuk land Bosnië Herzegovina tussen Kroatië in.

Ook hier weer mooie luxe camping aan het water, wel wat hoger deze keer, tenminste wat hoger.....echt heel steil naar beneden denk wel 5 niveaus waar erg luxe vakantiewoningen waren maar tis buiten het seizoen dus ze waren allemaal leeg. Ook op het strand was niemand. In de avond ging het echter weer regenen en ook hard deze keer. Wat een buien, storm, onweer het ging flink tekeer. Ik was veel wakker want was niet fit, opkomend buikgriepje. In de ochtend zeiden we is het met dit weer wel slim om in de bergen te gaan rijden. Nou zei Norman weet niet hoe jij je voelt maar volgens mij krijg ik ook buikgriep. We waren beide misselijk, duizelig en gewoon niet fit. We hadden op de camping stroom, goede wifi, warme luxe douches dus hebben besloten terug ons bed in te gaan en nog maar nachtje te blijven. Half de middag kwam de zon en waren wij ook weer beetje op de been dus toch even naar de supermarkt gelopen want hadden dat de dag ervoor niet meer gedaan. Even lekker buiten, even uitwaaien.  Al was dat voor mij meer dan genoeg. Nog tijdje met de buren staan praten, die stonden toevallig ook op de andere camping. Hongaren uit Zwitserland met meisje van 3 en een baby. Kleine kletsmajoor die overal even praatje maakt. Deed me denken aan Chris op die leeftijd als we gingen kamperen.

Toen we in de camper waren ben ik weer lekker m'n bed ingegaan. De mannen zijn gaan eten en hebben samen gekaart. Nou echt net twee kleine kinderen, en conclusie was morgen moet je weer meedoen hoor mam, kan ik tenminste makkelijker winnen. Alleen tegen papa is niet leuk.

We staan nu op een parkeerplaats bij een strand tussen twee bergen in. In de zomer is de strandbar open en mag je hier niet staan maar nu wel zeggen ze. Na paar dagen camping gaan we het maar gewoon doen en geloof dat het wel goed komt. Er staat nog 1 camper en af en toe komen er wat locals zwemmen, vissen of stenen/schelpen rapen.

De mannen zijn na het voetbal kijken ook nog even vissen hier links op de rotsen maar tis al donker dus ze zullen zo wel terugkomen.

Morgen of overmorgen rijden we Montenegro in. We bekijken de route echt beetje per dag want het weer is erg wisselvallig. De temperatuur is prima maar soms echt flinke buien.

We krijgen veel reacties en vragen over onze terugkomst naar Nederland. Het is een keus die wij maken en waar we volledig achter staan. Dit jaar was en is nog steeds fantastisch.

Tips voor woonruimte zijn echter nog steeds welkom.

Liefs van ons

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Circa kommer:
    13 november 2023
    Leuk verhaal alweer ondanks het slechte weer genieten jullie toch nog van alles wat je mee maakt.. op naar de volgende lokatie en hopelijk beter weer..groetjes
  2. Circa kommer:
    13 november 2023
  3. Ed dijst:
    18 november 2023
    inmiddels weer wat opgeknapt Diana ?
  4. Dijst, Ko & Junior:
    19 november 2023
    Ja gelukkig wel
  5. Yvonne:
    19 november 2023
    Leuk om via jullie verhaal een stukje mee te reizen. En van Storm moet je ook weleens zuchten..... hahha. Hoop dat jullie buikjes weer rustig zijn.