Zweden

11 juli 2023 - Motala Ö, Zweden

Zweden, tja waar zal ik beginnen..... we zijn er nu een week, hebben nog maar een heel klein stukje van Zweden gezien maar wat een prachtig land nu al !!

Dinsdag 4 juli zijn we op Naud zijn verjaardag naar Zweden gevaren. We hadden de boot geboekt van Grenaa naar Halmstad. 4,5 uur zou het zijn. Stuk korter dan vorige keer, dus nu ook geen hut en geen eten mee. De boot vertrok om half 2 en vanaf 12 uur inchecken. Nou ging stukken sneller en georganiseerder dan in Spanje. Toen we boven kwamen met de lift werden we door een gastvrouw meteen naar de huisdieren ruimte gebracht. Echt erg groot, zitjes, tafels, drinkensbakken en ook stonden er 2 benches. Wij hadden een zitje met 2 bankjes en een tafeltje bij het raam dus we konden bakkie thee drinken, wat lezen, potje kaarten en Storm lag gewoon lekker bij ons.

Het was nog wel effe spannend want het waaide al paar dagen heel hard en dat was dinsdag nog niet echt minder. We hoorden al boten naar Noorwegen die geannuleerd waren. Wij hadden gelukkig wind mee en weinig last van de golven. Norman had zijn medicijnen, ik de reisarmbandjes en Naud heeft zeebenen :)

Rond half zeven waren we in Zweden. We hebben de camper op een parkeerplaats nabij de boot gezet en lekker eten gemaakt. Naud had in de supermarkt vlees uitgekozen en ik had in de ochtend al nieuwe aardappelen gekookt om lekker te bakken. Vaak is er nabij een haven niet zoveel te vinden en we wilden niet ver meer rijden om iets leuks te zoeken. Ofwel verjaardagsfeestje ging verder in de camper !

De volgende dag eerst geldautomaat zoeken want we zijn over van de Deense kronen naar de Zweedse kronen en niet overal kun je pinnen. Wat contant geld op zak is wel nodig.

Onderweg kwamen we langs een oud treinstation waar we konden overnachten. De eigenaresse is het volledig aan het opknappen tot B&B. Het was nu nog niet bijzonder, de camperplaats ook niet maar ze was zo enthousiast en het is zo'n mooi project waar ze mee bezig is dat we gezellig gebleven zijn.

Donderdag zijn we naar een zalmrivier gereden. Camperplaats aan het water, ze mochten er vissen maar ook hier zeiden ze dat de kans om iets te vangen klein is. De temperatuur is te warm geweest waardoor de vangst op dit moment overal minimaal is. Maar het was zo'n mooie rivier, de mannen gingen het toch proberen. Het was Naud toch gelukt een mooie snoek aan z'n haak te slaan.

Voor vrijdag en zaterdag had ik een camping gereserveerd want zaterdag was de dag van Naud zijn verjaardagskado. De plaats waar ze heen moesten lag daar 20 minuutjes rijden vandaan. Om te fietsen werd dat wel te ver dus ik had de gids gevraagd of hij ze kon ophalen en dat was geen probleem.

De camping lag in het bos aan een meer. Echt prachtig, zwemsteiger, stuk om te zwemmen voor honden, paar bootjes, prachtige zonsondergang in de avond.

Maar ja daar ging het allemaal niet om, het ging om de visdag. En dat is er één geworden zeg !!! Wat een topdag hebben ze gehad.  Het was prachtig weer, prima temperatuur voor op het water, en voor mij op de camping 🌞

Om 10 uur kreeg ik al de eerste foto dat Naud al wat gevangen had. Norman zei hier vast een foto rest komt later. Nou ik begreep het al, geen tijd voor berichtjes. Wel tijdens de lunch kreeg ik kort verslag en foto want ze werden daar eens even verwend. Een zeer uitgebreide lunch tijdens de wissel van de boot naar de kajaks. In de middag gingen ze namelijk vissen vanaf een kajak.

Nou om 6 uur kwamen ze terug, volgens mij ook geen tijd gehad voor zonnebrand want er kwamen twee rode koppies uit de auto maar beide met een smile van oor tot oor ! Veel vis gevangen en die Naud.....een snoek van ruim één meter !!! Wat wat tie trots, wat heeft tie zitten vertellen. En nog steeds want het was niet alleen het vissen maar ook de tips die Michael ze heeft gegeven, de verhalen en ervaringen van hem en de spullen die je beste kan gebruiken. Erg fijn dat het een Nederlandse gids was, zodat ze elkaar goed begrepen. Een mooie dag om op terug te kijken.

We zouden in de avond uit eten gaan, maar daar hadden ze echt geen puf meer voor dus ik ben maar even op de fiets pizza's gaan halen in het dorp. Norman ging mee op de step. Heeft die man geen tasjes, tja hoe neem je dan 3 pizza's mee op een mountainbike en step? Sausjes voor de kebab pizza's in je broekzak en met 3 pizza's op de step. Was blij dat Norman toch nog meegegaan was.

Zondag wilde ik graag naar Eksjö,  een plaatsje met nog echt heel veel houten huisjes in diverse kleuren, wat leuke terrasjes en winkeltjes.

Dit is echter maandag geworden want zondag was de opstart wat traag en  kwamen we onverwachts tijdens een boswandeling in een leisteen mijn, wat ook zeker leuk was om even te gaan kijken. Het was toen eigenlijk al te laat waardoor we zeiden dan doen we het lekker maandag. Net voor Eksjö kwamen we heel veel race auto's tegen. Stonden allemaal bij benzine pomp. Effe kijken ? Ja leuk ! Wat blijkt het was de Street week Sweden ofwel ze rijden een week door Zweden. Dit waren er denk ik stuk of 40, totaal zijn het er 200. We komen ze van de week vast nog een keer tegen.

Maandag wel nog naar Eksjö gegaan. Was erg leuk en op terras heerlijke Brusselse wafel gegeten. Niets Zweeds aan, maar zo lekkerrrrrr !!

In de middag doorgereden naar Naturum Tåkern.  Een gratis camperplaats bij een natuurgebied met informatiecentrum, wandelpaden en vogelspot plaatsen. Vanochtend even daar wezen kijken echt erg leuk.

De komende dagen trekken we langzaam verder omhoog of toch eerst richting Stockholm. Ligt beetje aan het weer en waar we zin in hebben. Er is zoveel moois te zien en te doen, we zullen keuzes moeten maken.....

Maar voor nu....genieten van Zweden !

Liefs van ons.

1. Rosalinde:
    11 juli 2023
    Zo jaloers op dit stukje van jullie reis! Het lijkt me echt supergaaf om dit land eens te ontdekken! De foto's stralen geweldige plekjes en veel plezier uit! Geniet ervan!
  2. Coby:
    11 juli 2023
    Mooie foto's ik geloof graag dat het er super is.
  3. Ed dijst:
    15 juli 2023
    ja Zweden moet erg mooi zijn, lekker genieten dus.